Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä opiskeltavan kielen asema siinä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Tiedostetaan oman koulun monikielisyys.-Kartoitetaan oppilaiden tuntemia kieliä.-Vertaillaan omaa ja kohdekielisten maiden kulttuuria.SisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen-Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. -Tutustutaan kulttuurien ilmenemismuotoihin (juhlat, musiikki, tanssi, kuvataide) ja kohdekielen levinneisyyteen. -Kuunnellaan eri kieliä, pohditaan miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.-Oman koulun ja yksittäisen oppilaan monikielisyys ja -kulttuurisuus.-Havainnoidaan kohdekielen esiintymistä omassa lähiympäristössä.-Oppilaita kannustetaan huomioimaan ja päättelemään eri kielten ja kulttuurien samankaltaisuuksia ja eroja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan kohdekielen asemaa lähiympäristössä ja maailmassa.
|
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä kohdekielen aseman ja merkityksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvailla lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta.
Oppilas osaa vertailla eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä.
Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
|
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Oppilaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa käytetään voimavarana uuden oppimisessa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Vahvistetaan oppilaan avointa asennetta maailmaa kohtaan.SisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen-Tutustutaan oman koulun monikielisyyteen ja -kulttuurisuuteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
|
|
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tiedostetaan että omassa lähiympäristössä kuullaan ja puhutaan eri kieliä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Vahvistetaan oppilaan avointa asennetta maailmaa kohtaanSisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen-Havainnoidaan kohdekielen esiintymistä omassa lähiympäristössä.-Rohkaistaan oppilaita tutkimaan ja vertailemaan eri kieliä, käyttämään havainnointia ja päättelyä kieltenopiskelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyään.
|
Kielellinen päättely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Oppilas osaa käyttää sopivia kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa yhtäläisyyksistä ja eroista kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Oppilas osaa nimetä joitakin kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja eroista kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin yhtäläisyyden ja eron kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
|
T4 ohjata oppilasta löytämään kohdekielistä aineistoa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Tutustutaan kohdekieliseen kulttuuriin ikäkaudelle sopivien sisältöjen avulla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Opitaan tunnistamaan omalle ikäkaudelle sopivat aineistot.SisällötS1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen-Tutustutaan ja opetellaan oman elämänpiirin sanastoa (esim. itsestä kertominen, perhe) laulujen, lorujen ja pelien kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään ja valitsemaan itselle sopivaa ja kiinnostavaa kohdekielistä aineistoa.
|
Kohdekielisen aineiston löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla kohdekielisiä aineistoja, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielisistä aineistoista, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä häntä kiinnostavista kohdekielisistä aineistoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin itselleen sopivasta kohdekielisestä aineistosta.
|
Kielenopiskelutaidot |
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Oppilasta rohkaistaan käyttämään kieltä virheitä pelkäämättä, viestin välittyminen tärkeintä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Vertaisoppimista eli parin ja ryhmän kanssa työskentelyä ja oppimiseen tähtäävää vuorovaikutusta käytetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhdessä työskentelyn taitoja.SisällötS2 Kielenopiskelutaidot-Harjoitellaan kielenkäyttöä pienten dialogien avulla, kuten tervehtiminen ja kuulumisten kysyminen.-Oppilasta ohjataan kohdekielen sanastojen ja harjoitusten äärelle itselleen sopivan tasoisten materiaalien kautta.-Kielenkäyttötarkoituksia voivat olla esimerkiksi itsestä ja perheestä kertominen, tervehtiminen ja avun pyytäminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan kohdekielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen.
|
Kohdekielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan ja siitä, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen kohdekielen opiskelulleen.
Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
|
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Oppimaan oppimisen taitoja vahvistetaan kaikissa tilanteissa ja oppilasta ohjataan havaitsemaan oman kielitaidon kehittyminen.L4 Monilukutaito-Osataan käyttää erilaisia kohdekielen lähteitä oman oppimisen tukena.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Kokeillaan oppimiseen ja työskentelyyn parhaiten sopivia työtapoja ja -välineitäL6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Opitaan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ottaen vastuuta omasta työstä yksin ja yhteistyössä muiden kanssaSisällötS2 Kielenopiskelutaidot-Suunnitellaan toimintaa yhdessä. -Opetellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta.-Harjoitellaan erilaisia opiskelutapoja.-Arvioidaan omaa kielitaitoa. -Opetellaan eri oppimisstrategioita, esimerkiksi sanojen harjoitteluun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan asettamalla tavoitteita opiskelulleen. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa kohdekielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään kohdekielen taitoaan rohkeasti.
|
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa ottaa paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla. Vuorovaikutuksessa harjoitellaan monipuolisesti erilaisia sosiaalisia taitoja kuten toisen kunnioittamista ja kuuntelemistaL4 Monilukutaito-Opitaan tulkitsemaan vuorovaikutustilanteita kulttuuriin sopivalla tavallaL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään autenttista materiaalia vuorovaikutustilanteiden mallintamisessaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Annetaan oppilaille mahdollisuus osallistua aihepiirien ja toteutustapojen valintaanSisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa-Opetellaan kertomaan omaan elämänpiiriin välittömästi liittyviä asioita.-Harjoitellaan viestimistä yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa, esim. tervehtiminen, esittely.-Oppilaita ohjataan rohkaisemaan toisiaan parityöskentelyssä ja luomaan ryhmään myönteinen ilmapiiri.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1:
Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3:
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2:
Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.
|
T8 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan kulttuurisesti sopivia kohteliaita ilmauksiaL4 Monilukutaito-Harjoitellaan kohdekulttuuriin sopivien viestintästrategioiden käyttöäSisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa-Kannustetaan oppilasta käyttämään kieltä virheitä pelkäämättä, viestin välittymistä painottaen.-Harjoitellaan runsaasti ääntämistä, kuuntelun, esimerkkien ja toistamisen kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita vuorovaikutustilanteissa.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1:
Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään.
Oppilas turvautuu harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin.
Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein.
Oppilas osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3:
Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja.
Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin, tai muunlaisella minimipalautteella.
Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2:
Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin.
Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja.
Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, internet).
Oppilas osaa joskus arvailla tai päätellä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.
Oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt.
|
T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL4 MonilukutaitoSisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa-Opetellaan käyttämään kulttuurisesti soveliaita ilmaisuja, esim. tervehtiminen ja kohteliaisuudet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kohdekielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1:
Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista.
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3:
Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2:
Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito-Tutustutaan erilaisiin ikäkaudelle sopiviin tekstityyppeihin.SisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä-Opetellaan kertomaan omaan jokapäiväiseen lähielämänpiiriinsä liittyviä yksinkertaisia asioita.Keskeisiä aiheita ovat minä itse ja oma lähipiiri. Aiheet ovat oppilaan omaan arkipäivään liittyviä.-Harjoitellaan erilaisten, pääasiallisesti suullisten, tekstien tuottamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1:
Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.
Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä.
Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3:
Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana.
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2:
Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta.
Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia.
Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Harjoitellaan oppilaan omaan arkeen liittyvien yksinkertaisten viestien tuottamista kohdekielellä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan yksikertaisten, pääasiallisesti suullisten, tekstien tuottamista.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Opitaan hyödyntämään teknologiaa apuvälineenä omassa tuottamisessa -Opitaan käyttämään teknologiaa yhteistoiminnallisessa tuottamisessaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Annetaan oppilaille mahdollisuus osallistua aihepiirien ja toteutustapojen valintaanSisällötS3 Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä-Harjoitellaan erilaisten, pääasiallisesti suullisten, tekstien tuottamista. -Tutustutaan äännemerkkeihin ja harjoitellaan ääntämistä. -Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia työskennellä erilaisten, itselleen sopivan tasoisten tekstien parissa: tutustutaan lauluihin, loruihin sekä pieniin dialogeihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3:
Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita.
Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä ja ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.2:
Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista.
Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Oppilas hallitsee hyvin suppean perussanaston ja muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen sekä peruskieliopin aineksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.1/A1.2:
Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen tuttuja sanoja, harjoiteltuja sanoja ja tavallisimpia opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin tuttuja erillisiä sanoja ja sanontoja.
|