Vieras kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa vieraan kielen B1-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan vieraan kielen B1-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen B1-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Vieraan kielen B1-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T5–T9) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A1.3 ja A2.1 välitasoksi A1.3/A2.1. Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.

Tavoitteet

Tavoite
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
Tavoite 1 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen asema ja merkitys yhtenä maailman kielistä, havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä, tutustuttaa oppilas kohdekielen maihin, niiden kulttuureihin ja kohdekielen kieliympäristöihin ja antaa oppilaille valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOhjataan oppilaita vertailemaan englannin kieltä muihin tuntemiinsa kieliin.L4 MonilukutaitoOppilaita rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan, opetuksessa tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia monilukutaidon harjoittelemiseen yhteistoiminnallisesti.Oppilaan kulttuurista lukutaitoa vahvistetaan.SisällötVertaillaan eri kieliä ja tutustutaan englannin kielen keskeisimpiin rakenteisiin.Tutkitaan kielten samanlaisuutta, vertaillaan oppilaiden elämästä tuttuja kieliä. Käytetään apuna äidinkielestä tuttuja kieliopillisia termejä ja luokitteluja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen aseman ja merkityksen yhtenä maailman kielistä.Oppilas oppii havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä.Oppilas oppii tietoja kohdekielen maista ja kulttuureista sekä kohdekielen kieliympäristöistä.Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
Tavoite 2 (vuosiluokka 7), tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä, ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on ja miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä, ohjata oppilasta käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena ja ohjata oppilasta hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuVahvistetaan oppilaan avointa asennetta maailmaa kohtaan.Tiedostetaan oman koulun ja Helsingin monikielisyys.Ohjataan oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä.SisällötKäytetään sellaisia kielitiedon käsitteitä, jotka auttavat oppilaita kielten välisessä vertailussa ja kohdekielen opiskelussa.Tutustutaan kielen käyttöympäristöihin ja tarkempiin näkökohtiin niiden maiden elämänmuodossa, joissa kyseistä kieltä puhutaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään.Oppilas oppii löytämään kohdekielen säännönmukaisuuksia, vertailemaan kohdekieltä muihin kieliin ja käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.Oppilas oppii hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan.
Kielenopiskelutaidot
Tavoite 3 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen, ohjata oppilasta kokeilemaan monipuolisia tapoja oppia kohdekieltä myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä kannustaa oppilasta harjaannuttamaan ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilas oppii arvioimaan englannin taitonsa kehittymistä realistisesti.Käytetään erilaisia opiskelustrategioita, oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä tehokkaasti ja opiskelumotivaatiota vahvistavalla tavalla.Oppilas oppii asettamaan itselleen tavoitteita.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan käyttämään englannin kielen taitoa omassa arjessa ja toimimaan turvallisesti myös englanninkielisissä verkkoympäristöissä.SisällötKäytetään itsenäiseen, pitkäjänteiseen työskentelyyn ja kriittiseen tiedonhankintaan ohjaavia toimintatapoja.Harjoitetaan vuorovaikutustaitoja ja rohkaistaan oppilaita monipuoliseen kielen käytön harjoittamiseen erilaisissa tilanteissa sekä erilaisissa ympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen.Oppilas oppii käyttämään itselleen sopivia tapoja oppia kohdekieltä sekä käyttämään ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.
Tavoite 4 (vuosiluokka 7), kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista sekä kannustaa kohdekielisten toimintaympäristöjen löytämiseen ja hyödyntämiseen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotHarjoitellaan pareittain ja ryhmissä sosiaalisia taitoja ja yhteistyötä.L4 MonilukutaitoOsataan käyttää erilaisia englanninkielisiä lähteitä oman oppimisen tukena.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenAnnetaan oppilaille mahdollisuus osallistua aihepiirien ja toteutustapojen valintaan.SisällötOppilas saa ohjausta, mihin hän voi käyttää englannin taitoaan myös koulun ulkopuolella ja osaa pohtia, miten hän voi käyttää taitoaan koulun päätyttyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen taidon merkityksen osana jatkuvaa oppimista ja omaa kielivarantoa.Oppilas oppii huomaamaan, mitä hyötyä kohdekielen taidosta on myös tulevaisuudessa.Oppilas oppii löytämään ja hyödyntämään kohdekielisiä toimintaympäristöjä.
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
Tavoite 5 (vuosiluokka 7), järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoOppilaita rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan, opetuksessa tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia monilukutaidon harjoittelemiseen yhteistoiminnallisesti.Oppilaita tuetaan kehittämään kulttuurista lukutaitoa.SisällötVahvistetaan oppilaan taitoa osallistua erilaisiin viestintätilanteisiin ja ylläpitää niitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tavoite 6 (vuosiluokka 7), tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoHarjoitellaan kulttuuriin sopivien viestintästrategioiden käyttöä.SisällötHarjoitellaan viestintää autenttisissa vuorovaikutustilanteissa ja ohjataan oppilasta aitoihin englannin kielisiin vuorovaikutustilanteisiin myös koulun ulkopuolella.Opitaan uusia, suullisia ja kirjallisia, vuorovaikutustilanteita käyttäen eri medioita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään kielellisiä viestintästrategioita.
Tavoite 7 (vuosiluokka 7), auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHarjoitellaan kulttuurisesti sopivia kohteliaita ilmauksia.L4 MonilukutaitoTarjotaan oppilaalle monipuolisia tilanteita kulttuurisesti sopivan vuorovaikutuksen harjoitteluun.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysYmmärretään englannin kielen osaamisen tärkeys työelämässä.SisällötVahvistetaan taitoa viestiä kohteliaasti ja korrektisti eri tilanteissa.Harjoitellaan lyhyitä kohteliaita ilmaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia.
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
Tavoite 8 (vuosiluokka 7), rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoKriittistä lukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä.SisällötHarjoitellaan tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää, muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
Tavoite 9 (vuosiluokka 7), tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoKriittistä monilukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissäL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenHyödynnetään teknologiaa apuvälineenä omassa tuottamisessa.Käytetään teknologiaa yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.SisällötOpetellaan ilmaisemaan itseä puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Harjoitellaan ääntämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita.Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet