Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä
Paikallinen tarkennus
T3 Kehitetään oppilaan kielellistä päättelykykyä.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyään.
|
Kielellinen päättely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Oppilas osaa käyttää sopivia kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa
kielen välillä.
Oppilas osaa nimetä joitakin kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin yhtäläisyyden ja eron englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa
Paikallinen tarkennus
T4, T5 Kannustetaan yhdessä oppimiseen englanninkielisen omalle tasolle sopivan aineiston avulla.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään ja valitsemaan itselle sopivaa ja kiinnostavaa englanninkielistä aineistoa.
|
Englanninkielisen aineiston löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla englanninkielisiä aineistoja, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englanninkielisistä aineistoista, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä häntä itseään kiinnostavista englanninkielisistä aineistoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin itselleen sopivasta englanninkielisestä aineistosta.
|
Kielenopiskelutaidot |
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
T4, T5 Kannustetaan yhdessä oppimiseen englanninkielisen omalle tasolle sopivan aineiston avulla.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
|
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen.
Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
|
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
T6 Kannustetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa englannin kielen opiskelussa.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa englannin kielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään englannin kielen taitoaan rohkeasti.
|
Vastuun ottaminen englannin kielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monentasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita
Paikallinen tarkennus
T10, T11 Laajennetaan englannin kielen tuntemusta suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa. Tekstien tulkitseminen ja tuottaminen aihepiirejä laajentaen.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen ja ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta.
Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.
Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä.
Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana.
Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia.
Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
T10, T11 Laajennetaan englannin kielen tuntemusta suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa. Tekstien tulkitseminen ja tuottaminen aihepiirejä laajentaen.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyön suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja oman työskentelyn arviointi.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuTuetaan oppilaan kasvua kielitietoiseksi kielenkäyttäjäksi.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOpitaan toimimaan turvallisesti englanninkielisissä verkkoympäristöissä, ja tunnistamaan omalle tasolle sopivia aineistoja.L4 MonilukutaitoHarjoitellaan erilaisia viestintäkeinoja ja tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpitaan käyttämään teknologiaa tiedonhaussa ja yhteistoiminnallisessa tuottamisessa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysJärjestelmällinen ja pitkäjännitteinen työskentely ja vastuun ottaminen yksin ja yhdessä ryhmän kanssa.SisällötS1 Harjoitellaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Opitaan ymmärtämään, että erilaisissa tilanteissa kieltä käytetään eri tavoin.S2 Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta ja ottamaan vastuuta omasta oppimisesta. Harjoitellaan sanojen merkityksen päättelyä asiayhteydestä.S3 Harjoitellaan viestintää erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Laajennetaan kielenkäyttötilanteita koulun ulkopuolisessa ympäristössä mahdollisuuksien mukaan. Syvennetään kielen suullista ja kirjallista taitoa. Opetellaan hakemaan englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin.
Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa.
Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita.
Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita.
Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä.
Oppilas ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja.
Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
|