Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Hiidenkiven peruskoulussa
Opettaja tiedottaa oppilaita oppiaineen tavoitteista ja arvioinnin periaatteista oppimisjakson aluksi ja kirjaa ne sähköiselle alustalle. Luokanohjaaja tiedottaa huoltajille lukukausittain, kun oppiaineiden tavoitteet ja arvioinnin periaatteet ovat luettavissa.
Oppimiskeskustelut käydään lukuvuoden aikana ja toimintasuunnitelmassa tarkennetaan keskustelun ajankohta.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Hiidenkiven peruskoulussa
Kriteerit käyttäytymisen arvioinnille
Arvosana hyvä 8 Hyvä käytös
Oppilas ottaa muut oppilaat sekä koulun aikuiset huomioon käytöksellään. Hän kykenee yhteistyöhön muiden oppilaiden kanssa. Hän noudattaa saamiaan ohjeita ja korjaa käytöstään, jos asiasta hänelle huomautetaan.
Oppilaan kielenkäyttö on asiallista ja kouluun sopivaa.
Oppilas tulee ajoissa oppitunneille tarvittavat välineet mukanaan ja työskentelee annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän huolehtii kotitehtävistään.
Turvallisuus
Oppilas edistää omaa ja muiden turvallisuutta noudattamalla koulun järjestyssääntöjä. Oppilas ei poistu luvatta koulualueelta.
Hän ei kiusaa ketään ja antaa oppitunneilla työrauhan toisille.
Ympäristöstä huolehtiminen
Oppilas huolehtii koulurakennuksesta ja yhteisistä tavaroistamme sekä käsittelee koulun omaisuutta turmelematta sitä.
Oppilas jättää ulkovaatteensa kaappiin tai naulakkoon eikä kulje sisällä ulkokengin.
Arvosana erinomainen 10 Edellisten lisäksi oppilas käyttäytyy hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Hän luo ryhmään myönteistä opiskeluilmapiiriä.
Arvosana kiitettävä 9 Kahdeksikon lisäksi oppilas omalla asiallisella käytöksellään edistää työrauhaa. Hän hoitaa annetut tehtävät vastuuntuntoisesti.
Arvosana tyydyttävä 7 Oppilas tavoittaa hyvän käyttäytymisen kriteerit vaihtelevasti.
Arvosana kohtalainen 6 Oppilas onnistuu joissakin hyvän käyttäytymisen kriteereissä.
Arvosana välttävä 5 Oppilaalla on toistuvasti puutteita hyvän käytöksen tavoitteiden saavuttamisessa. Hänen käyttäytymiseensä on jouduttu toistuvasti puuttumaan rangaistuskäytäntein.
Arvosana heikko 4 Oppilas ei ole koulun keinoin ojennettavissa.
Käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti kolmanteen luokkaan saakka. Neljännestä luokasta lähtien oppilas saa käyttäytymisestä numeroarvioinnin lukuvuositodistuksen liitteenä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Hiidenkiven peruskoulussa
Sanallisesti arvioitavassa valinnaisaineessa osoitettu erityinen osaaminen voi vaikuttaa korottavasti yhteisen oppiaineen päättöarvosanaan. Arvioinnista päättävät oppilaan opettajat yhdessä. Sanallisesti arvioitavalle valinnaisaineella tulee tällöin olla selkeä emoaine, jonka oppimistavoitteita valinnaisaine syventää. Päättöarviointi tehdään sinä vuonna, jolloin kaikki oppiaineeseen liittyvät opinnot on suoritettu.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Hiidenkiven peruskoulussa
Luokilla 1-6 käydään oppimiskeskustelu väliarviointina. Luokilla 7-9 käydään oppimiskeskustelut ja niiden lisäksi oppilas saa välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi.
Lukuvuoden päätteeksi kaikkien luokka-asteiden oppilaat saavat lukuvuositodistuksen. 1.-3. luokilla todistus on sanallinen ja 4.-9. luokilla numeerinen.
Opettaja tiedottaa oppilaita oppiaineen tavoitteista ja arvioinnin periaatteista oppimisjakson aluksi ja kirjaa ne sähköiselle alustalle. Luokanohjaaja tiedottaa huoltajille lukukausittain, kun oppiaineiden tavoitteet ja arvioinnin periaatteet ovat luettavissa.
Oppimiskeskustelut käydään lukuvuoden aikana ja toimintasuunnitelmassa tarkennetaan keskustelun ajankohta.