Merkitys, arvot, asenteet |
T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotMatematiikassa kannustetaan oppilaita harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä tutustumaan omaan elinympäristöönsä tilastojen avulla ja sitä kautta annetaan mahdollisuus osallistua oman ympäristön kehittämiseen. Oppilaita ohjataan vastuulliseen talouden suunnitteluun. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Oppilaat oppivat ajanhallintaa, joka on tärkeä osa arjenhallintaa ja itsesäätelyä. Oppilailla on mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTvt-taidot ovat perusopetuksessa sekä kohde että väline. Matematiikan tunteja käytetään tvt-taitojen edistämiseen. Oppilaat hyödyntävät tvt:aa tiedonhallinnassa, matemaattisten taitojen kehittymisessä ja harjoittelemalla erilaisia laskutoimituksia pelien avulla. Tvt antaa mahdollisuuden tutkivaan ja luovaan työskentelyyn, jossa tuetaan oppilaiden omaa aktivisuutta, ohjataan itselle sopivien työtapojen ja oppimisstrategioiden löytämiseen ja kehitetään ajattelun ja oppimisen taitoja.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, mitkä asiat ja opiskelutavat motivoivat häntä. Hän pyrkii vahvistamaan positiivista minäkuvaansa ja itseluottamusta matematiikan oppijana.
|
|
|
Työskentelyn taidot |
T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havaitsee oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa kuvailla ja selittää havaintojaan.
|
Opittujen asioiden yhteydet
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvailla ja selittää, mistä hänen oppimiensa asioiden väliset yhteydet johtuvat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas havaitsee oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä ja antaa ohjattuna esimerkkejä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas havaitsee ohjattuna oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä.
|
T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotMatematiikassa kannustetaan oppilaita harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä tutustumaan omaan elinympäristöönsä tilastojen avulla ja sitä kautta annetaan mahdollisuus osallistua oman ympäristön kehittämiseen. Oppilaita ohjataan vastuulliseen talouden suunnitteluun. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Oppilaat oppivat ajanhallintaa, joka on tärkeä osa arjenhallintaa ja itsesäätelyä. Oppilailla on mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTvt-taidot ovat perusopetuksessa sekä kohde että väline. Matematiikan tunteja käytetään tvt-taitojen edistämiseen. Oppilaat hyödyntävät tvt:aa tiedonhallinnassa, matemaattisten taitojen kehittymisessä ja harjoittelemalla erilaisia laskutoimituksia pelien avulla. Tvt antaa mahdollisuuden tutkivaan ja luovaan työskentelyyn, jossa tuetaan oppilaiden omaa aktivisuutta, ohjataan itselle sopivien työtapojen ja oppimisstrategioiden löytämiseen ja kehitetään ajattelun ja oppimisen taitoja.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas esittää kysymyksiä ja osaa tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta.
|
Kysymysten esittäminen ja päättelytaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää opiskeltavaa aihetta tukevia kysymyksiä.
Oppilas osaa esittää selkeitä perusteluja päätelmille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa esittää opiskeltavaan aiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Oppilas antaa perusteluja päätelmilleen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee matemaattisten kysymysten esittämistä.
Oppilas osaa ohjattuna esittää perusteluja päätelmilleen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas havaitsee, mihin tarvitsee apua.
Oppilas osaa ohjattuna tehdä havaintoja ja koota tietoa tehdäkseen päätelmiä.
|
T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuMatematiikassa oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan omia ratkaisumalleja, pohdintojaan ja ajatuksiaan rohkeasti kielestä riippumatta. Oppilaat oppivat argumentoimaan ja esittämään mielipiteensä rakentavasti. Oppilaita ohjataan tarkkailemaan, tekemään havaintoja sekä toteuttamaan tutkimuksia omasta ympäristöstä. Omia tutkimustuloksia havainnoidaan matemaattisilla menetelmillä kuten tilastoilla ja diagrammeilla.Matematiikka universaalisena tieteenalana tarjoaa loistavan mahdollisuuden nähdä yhteyksiä eri kulttuurien ja niiden historioiden välillä.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTvt-taidot ovat perusopetuksessa sekä kohde että väline. Matematiikan tunteja käytetään tvt-taitojen edistämiseen. Oppilaat hyödyntävät tvt:aa tiedonhallinnassa, matemaattisten taitojen kehittymisessä ja harjoittelemalla erilaisia laskutoimituksia pelien avulla. Tvt antaa mahdollisuuden tutkivaan ja luovaan työskentelyyn, jossa tuetaan oppilaiden omaa aktivisuutta, ohjataan itselle sopivien työtapojen ja oppimisstrategioiden löytämiseen ja kehitetään ajattelun ja oppimisen taitoja.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas esittää päättelyään ja ratkaisujaan eri ilmaisukeinoja käyttäen.
|
Ratkaisujen ja päätelmien esittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää päättelyään ja ratkaisujaan tilanteeseen sopivalla ilmaisukeinolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää päättelyään ja ratkaisujaan tarvittaessa toisella ilmaisukeinolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas esittää päättelyään ja ratkaisujaan jollakin ilmaisukeinolla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas pystyy kertomaan päättelystään ja esittää ratkaisujaan ohjattuna jollakin ilmaisukeinolla.
|
T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTvt-taidot ovat perusopetuksessa sekä kohde että väline. Matematiikan tunteja käytetään tvt-taitojen edistämiseen. Oppilaat hyödyntävät tvt:aa tiedonhallinnassa, matemaattisten taitojen kehittymisessä ja harjoittelemalla erilaisia laskutoimituksia pelien avulla. Tvt antaa mahdollisuuden tutkivaan ja luovaan työskentelyyn, jossa tuetaan oppilaiden omaa aktivisuutta, ohjataan itselle sopivien työtapojen ja oppimisstrategioiden löytämiseen ja kehitetään ajattelun ja oppimisen taitoja.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää eri strategioita ongelmanratkaisussa.
|
Ongelmanratkaisutaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida ratkaisutapansa toimivuutta ja tehokuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita ja käyttää toimivaa ratkaisutapaa ongelman ratkaisemiseksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee oikeaa lopputulokseen johtavaa tapaa ongelman ratkaisemiseksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjattuna käyttää jotakin tapaa ongelman ratkaisemiseksi.
|
T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotMatematiikassa kannustetaan oppilaita harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä tutustumaan omaan elinympäristöönsä tilastojen avulla ja sitä kautta annetaan mahdollisuus osallistua oman ympäristön kehittämiseen. Oppilaita ohjataan vastuulliseen talouden suunnitteluun. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Oppilaat oppivat ajanhallintaa, joka on tärkeä osa arjenhallintaa ja itsesäätelyä. Oppilailla on mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä.
|
Taito arvioida ratkaisua
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja perustelee ratkaisua sekä tuloksen mielekkyyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kriittisesti ratkaisuaan ja tuloksen mielekkyyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii tuloksen mielekkyyttä ja arvioi ohjattuna ratkaisuaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjattuna hahmottaa saadun tuloksen järkevyyttä.
|
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Kehitetään oppilaan taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa.• Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.S3 Algebra• Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan.S4 Geometria ja mittaaminen• Piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kuvioita.• Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia.• Perehdytään tarkemmin kolmioihin ja nelikulmioihin ja tutustutaan ympyrään.• Tutustutaan pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin.• Harjoitellaan kulmien piirtämistä ja luokittelemista.• Ohjataan oppilasta havaitsemaan symmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta.• Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen.• Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä.S5 Tietojenkäsittely ja tilastot• Kehitetään oppilaan taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä.• Tallennetaan ja etsitään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä.
|
Matemaattisten käsitteiden ymmärtäminen ja käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää ja käyttää oikeita käsitteitä ja merkintöjä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää matemaattisia käsitteitä ja oikeita merkintöjä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuntee matematiikan käsitteitä ja käyttää pääsääntöisesti oikeita merkintöjä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjattuna matemaattisia käsitteitä ja harjoittelee merkintöjä.
|
T8 tukea ja ohjata oppilasta vahvistamaan ja laajentamaan ymmärrystään kymmenjärjestelmästä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L4 MonilukutaitoMonilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien tulkitsemista, tiedon hankkimista, muokkaamista ja tuottamista sekä tiedon arvioimisen taitoja. Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.SisällötS2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kymmenjärjestelmän periaatteen.
|
Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää kymmenjärjestelmän olevan yksi paikkajärjestelmistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hyödyntää kymmenjärjestelmää paikkajärjestelmänä laskutoimituksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä desimaaliluvusta lukuyksiköt ja käyttää kymmenjärjestelmää luonnollisten lukujen laskutoimituksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas erottaa toisistaan kokonaislukujen suuruusluokkia ja tunnistaa ohjattuna desimaaliluvun lukuyksiköt.
|
T10 opastaa oppilasta saavuttamaan sujuva laskutaito päässä ja kirjallisesti hyödyntäen laskutoimitusten ominaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikassa ajatteluntaitoja kehitetään leikkien, pelillisyyden, kokeellisuuden sekä toiminnallisten työtapojen avulla. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitetään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Oppilaita kannustetaan rohkeaan innovatiiviseen ja uutta luovaan ajatteluun, jolloin oppilaat voivat käyttää kuvittelukykyään ja oppivat näkemään vaihtoehtoja ja yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti.Opettajan tehtävänä on tukea, rohkaista ja kannustaa oppilasta ja ohjata häntä saavuttamaan omat tavoitteensa. Oleellista on korostaa oppimisen iloa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotMatematiikassa kannustetaan oppilaita harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä tutustumaan omaan elinympäristöönsä tilastojen avulla ja sitä kautta annetaan mahdollisuus osallistua oman ympäristön kehittämiseen. Oppilaita ohjataan vastuulliseen talouden suunnitteluun. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Oppilaat oppivat ajanhallintaa, joka on tärkeä osa arjenhallintaa ja itsesäätelyä. Oppilailla on mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysMatematiikan tunneilla opetellaan työskentelemään itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa sekä toimimaan järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti. Toiminnallisissa opiskelutilanteissa oppilaita ohjataan suunnittelemaan työprosesseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä. Oppilaita rohkaistaan suhtautumaan uusiin mahdollisuuksiin avoimesti ja toimimaan muutostilanteissa joustavasti ja luovasti sekä kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuunsaattamisessa sekä työn ja sen tulosten arvostamiseen.Oppilaita ohjataan tunnistamaan matematiikan merkitys työelämässä ja yhteiskunnassa sekä omien tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisessa.SisällötS2 Luvut ja laskutoimitukset• Syvennetään ja varmennetaan oppilaan ymmärrystä kymmenjärjestelmästä.• Oppilaan käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja.• Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä.• Oppilasta ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että hän oppii arvioimaan tuloksen suuruusluokan.• Opetellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja helpoilla laskuilla.• Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9.• Tutustutaan jakolaskun käsitteeseen.• Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä.• Tutustutaan negatiivisiin lukuihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laskee sujuvasti päässä ja kirjallisesti hyödyntäen laskutoimitusten ominaisuuksia.
|
Laskutaidot ja peruslaskutoimitusten ominaisuuksien hyödyntäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti erilaisia laskutapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas laskee sujuvasti useita laskulausekkeita sisältäviä laskuja ja osaa hajottaa luvut laskun kannalta helpompaan muotoon.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas laskee useamman kuin yhden laskutoimituksen sisältäviä laskutoimituksia luonnollisilla luvuilla ja osaa ohjattuna hajottaa luvut laskun kannalta helpompaan muotoon.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas laskee peruslaskutoimituksia kahdella luonnollisella luvulla.
|