Englanti, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Englannin A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää englannin A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut englannin A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan englannin A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy englannin A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6.vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää englannin A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppimista arvioidaan monin eri tavoin, myös itse- ja vertaisarvioinnin keinoin ja että arviointi kohdistuu kaikkiin arvioitaviin tavoitteisiin. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet. Niiden arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen.

Opettaja käyttää ennakoivaa toiminnallista diagnostista arviointia oppilaiden lähtötason arviointiin ja hyödyntää sitä opetusta ja eriyttämistä suunnitellessaan.

Oppilaiden kanssa keskustellaan yhdessä oppimisen tavoitteista, hyvän osaamisen kriteereistä ja opetellaan asettamaan omia tavoitteita oppimiselle. Yleiseurooppalaisessa viitekehyksessä (EVK) kuvataan kielitaitotasojen arvioinnin kriteerit.

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kehittyvan-kielitaidon-tasojen-kuvausasteikko

Oppilaan englannin osaamista arvioidaan erilaisten tunnistamista, ymmärtämistä sekä suullista ja kirjallista tuottamista mittaavien tehtävien avulla. Omia arvioitavia (suullisia ja kirjallisia) tuotoksia opetellaan dokumentoimaan erilaisin menetelmin TVT-taitojen karttuessa.

Työskentelyn arvioinnissa kiinnitetään huomiota osallistumiseen, vuorovaikutustaitojen kehittymiseen sekä työvälineistä ja kotitehtävistä huolehtimiseen.

Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielten opiskelussa tarvittavien työskentelytaitojen ja oppimisen itsearviointia (erilaiset keholliset tunteen, ajatusten tai osaamisen näyttämistavat: esim. peukuttaminen, janapeli, Exit Ticket, sähköiset työskentelyalustat (analytiikka) sekä kirjallinen ja suullinen itsearviointi).

Oppilaat antavat toisilleen kannustavaa vertaisarviointia esim. kehukorttien avulla tai toiminnallisen hyvän huomaamisen keinoin.

Oppilas saa opettajalta monipuolista kannustavaa ohjaavaa palautetta kielenopiskelutaitojen kehittymisestä. On tärkeää, että oppilaalle kehittyy vahva myönteinen minäkuva kieltenoppijana. Oppilaan vahvuudet kielenopiskelun osalta otetaan esille myös arviointikeskustelussa.

Vuosiluokilla 3-6 oppilaan osaaminen kuvataan arvosanalla (4-10) lukuvuositodistuksessa.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä ymmärtää englannin aseman globaalin viestinnän kielenä.Laaja-alainen osaaminenL2 Ohjataan lasta näkemään kulttuurinen monimuotoisuus myönteisenä voimavarana.Arvioinnin kohteetOppilas osaa kuvata pääpiirteissään, millaisia kieliä on hänen lähiympäristössään.Oppilas osaa luetella muutamia maita, joissa puhutaan äidinkielenä englantia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan englannin kielen asemaa globaalin viestinnän kielenä.
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä englannin kielen aseman ja merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa monipuolisesti lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta. Oppilas osaa vertailla eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta. Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.

T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.Laaja-alainen osaaminen L1 Tuetaan myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.L2 Ohjataan lasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas osaa arvata ja päätellä sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekee havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.Laaja-alainen osaaminen L1 Harjoitellaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä sekä taitoa havaita syy- ja seuraussuhteita. L2 Ohjataan oppilasta käyttämän monipuolisia työtapoja ilmaista itseään ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyään.
Kielellinen päättely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä. Oppilas osaa käyttää sopivia kielellistä päättelyä tukevia strategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä. Oppilas osaa nimetä joitakin kielellistä päättelyä tukevia strategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin yhtäläisyyden ja eron englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.

T4 ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas tietää, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa. Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia medioita oman oppimisen edistämiseksi.Laaja-alainen osaaminen L2 Ohjataan oppilasta käyttämään monipuolisia materiaaleja ja toimimaan yhdessä muiden kanssa vuorovaikutuksessa oman oppimisen edistämiseksi. L3 Ohjataan oppilasta hyödyntämään tvt:tä tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti kielen oppimisen työvälineenä.ArviointikohteetOppilas osaa käyttää yhteisesti harjoiteltuja materiaaleja ja työvälineitä kieltenopiskelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään ja valitsemaan itselle sopivaa ja kiinnostavaa englanninkielistä aineistoa.
Englanninkielisen aineiston löytäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla englanninkielisiä aineistoja, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englanninkielisistä aineistoista, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä häntä itseään kiinnostavista englanninkielisistä aineistoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin itselleen sopivasta englanninkielisestä aineistosta.

Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas ymmärtää kielenoppimisen tavoitteet. Oppilas osaa toimia oppitunnilla muita kannustaen ja motivoiden. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas uskaltaa rohkeasti ilmaista itseään englanniksi.Laaja-alainen osaaminen L1 Ohjataan oppilasta työskentelemään sinnikkäästi ja tavoitetietoisesti. Ohjataan oppilasta kuuntelemaan toisten mielipiteitä sekä arvostamaan omaa ja muiden ajattelua. L3 Oppilas ymmärtää, että jokainen vaikuttaa omalla toiminnallaan niin omaan kuin toisten hyvinvointiin.ArviointikohteetOppilas tietää, millaisia tavoitteita kielenopiskeluun liittyy.Oppilas osallistuu yhteisten tehtävien tekemiseen ja antaa oman osaamisensa muiden käyttöön.Oppilas osoittaa osaamistaan kirjallisesti ja suullisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja tekee tehtävät sinnikkäästi loppuun asti. Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja ja –välineitä.Laaja-alainen osaaminenL1 Oppilas ymmärtää säännöllisen harjoittelun merkityksen. L4 Ohjataan lasta käyttämään, tuottamaan ja tulkitsemaan ikätasoa vastaavia tekstejä, symboleja, käsitteitä ja merkitsemistapoja. Ohjataan lasta omien tuotosten dokumentointiin ja jakamiseen.L5 Hyödynnetään TVT:n suomia mahdollisuuksia opetuksen eheyttäjänä ja lapsen kokemusmaailman rikastuttajana opetuksessa. L6 Oppilas harjaantuu työskentelemään itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa sekä toimimaan järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti.ArviointikohteetOppilas osaa asettaa tavoitteita omalle työskentelylle ja arvioida tavoitteiden saavuttamista. Oman osaamisen ymmärtämisen tueksi suositellaan portfolio-/ kielisalkkutyöskentelyä.Oppilas osaa keskittyä ja kuunnella.Oppilas huolehtii työvälineistään.Oppilas osaa merkitä läksyn ja muistaa tehdä sen.Oppilas osaa tarkistaa kotitehtävän ja korjata sen.Oppilas tuntee erilaisia kielenoppimisen tehtävätyyppejä ja oppii vähitellen hahmottamaan omaa tapaansa oppia kieltä.Oppilas harjoittelee hyödyntämään erilaisia sähköisiä kieltenoppimismateriaaleja.Oppilas osallistuu aktiivisesti oppitunnilla ja käyttää kieltä rohkeasti tavoitteenaan tulla ymmärretyksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa englannin kielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään englannin kielen taitoaan rohkeasti.
Vastuun ottaminen englannin kielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana erilaisissa arkipäivän viestintätilanteissa.Laaja-alainen osaaminen L2 Ohjataan oppilasta käyttämään monipuolisia tapoja ilmaista itseään ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. L4 Ohjataan oppilasta omien tuotosten jakamiseen. L5 Hyödynnetään TVT:n suomia mahdollisuuksia opetuksen eheyttäjänä ja oppilaan kokemusmaailman rikastuttajana opetuksessa. L7 Korostetaan oppilaan toiminnassa kohteliaan kielenkäytön merkitystä. Oppilas osallistuu sisältöjen valintaan.ArviointikohteetTyöskentelytaitojen arviointiOppilas osaa keskittyä ja kuunnella viestintäkumppanin huomioon ottaen.Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa, osallistuu aktiivisesti ja käyttää kieltä rohkeasti oppitunnilla tavoitteenaan tulla ymmärretyksi.Oppiaineen arviointiOppilas saa viestin välittymään vähäisestä kielitaidosta huolimatta.Oppilas muistaa ja osaa käyttää harjoiteltuja sanoja ja sanontoja suullisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista. Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.

T8 rohkaista oppilasta pitämään yllä viestintätilannetta käyttäen monenlaisia viestinnän jatkamisen keinoja
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas yrittää rohkeasti ilmaista itseään tullakseen ymmärretyksi ja oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.Laaja-alainen osaaminen L4 Ohjataan lasta ymmärtämään kehonkielen merkitystä vuorovaikutustilanteissa.ArviointikohteetTyöskentelytaitojen arviointiOppilas osaa keskittyä ja kuunnella viestintäkumppaniaan.Oppilas osallistuu aktiivisesti ja käyttää kieltä rohkeasti oppitunnilla tavoitteenaan tulla ymmärretyksi.Oppiaineen arviointiOppilas osaa tarvittaessa hyödyntää omassa viestinnässään eleitä, ilmeitä ja/ tai liikettä sekä osaa käyttää niitä asiayhteyden tulkitsemisessa.Oppilas tunnistaa joitakin kompensaatiostrategioita.Oppilas osaa käyttää tuttuja/ jo opeteltuja sanoja ja sanontoja viestintätilanteessa ja yrittää aktiivisesti tulkita asiayhteyttä niiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita vuorovaikutustilanteissa.
Viestintästrategioiden käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään käyttäen tarvittaessa vakiosanontoja pyytäessään tarkennusta avainsanoista. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä silloin tällöin ja käyttää esim. lähikäsitettä tai yleisempää käsitettä, kun ei tiedä täsmällistä käsitettä (koira/eläin tai talo/mökki).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään. Oppilas turvautuu harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein. Oppilas osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, internet). Oppilas osaa joskus arvailla tai päätellä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella. Oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt.

T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia monipuolisissa sosiaalisissa tilanteissa.Laaja-alainen osaaminen L2 Kannustetaan lasta tutustumaan ja arvostamaan kohdekielisten maiden tapakulttuureita. L4 Oppilaat käyttävät, tuottavat ja tulkitsevat kulttuurisesti sopivia tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa.ArviointikohteetTyöskentelytaitojen arviointiOppilas osallistuu aktiivisesti ja käyttää oppimiaan sanontoja rohkeasti.Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa.Oppilaineen arviointiOppilas muistaa, ymmärtää ja osaa käyttää oikeissa asiayhteyksissä opeteltuja kohdekielisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään englannin kielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Viestinnän kulttuurinen sopivuus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista. Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monentasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii ymmärtämään ikätasolle sopivaa erilaisiin aihepiireihin liittyvää puhuttua ja kirjoitettua tekstiä ja löytämään tarvitsemansa tiedon. Oppilas oppii hyödyntämään tuttua sanastoa ja ennakointia tekstin tulkinnassa. Oppilas oppii käyttämään englannin tulkitsemiseen käytettäviä apuvälineitä, esim. oppikirjan sanastoja, rakenneosioita ja sähköisiä oppimisympäristöjä.Laaja-alainen osaaminen L4 Ohjataan lasta käyttämään, tuottamaan ja tulkitsemaan ikätasoa vastaavia tekstejä, symboleja, käsitteitä ja merkitsemistapoja.ArviointikohteetTyöskentelytaitojen arviointiOppilas osaa keskittyä ja kuunnella.Oppilas työskentelee aktiivisesti ja ponnistelee ymmärtämisen eteen.Oppilas osaa käyttää harjoiteltuja apuvälineitä tekstin tulkitsemisessa.Oppilas tuo esiin itseään kiinnostavia aiheita ja suhtautuu arvostavasti muiden kiinnostuksen kohteisiin.Oppiaineen arviointiOppilas ymmärtää yksinkertaista tekstiä harjoitelluista aiheista.Oppilas osaa etsiä tietoa tekstistä.Oppilas osaa hyödyntää tuttua sanastoa ja ennakointia tekstin tulkinnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
Tekstien tulkintataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen ja ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä. Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
Oppimisen tavoitteet Oppilas oppii tuottamaan ikätasolle sopivaa puhuttua ja kirjoitettua tekstiä tutuista ja itselleen tärkeistä asioista. Oppilas oppii erottamaan ja tuottamaan englannin perusäänteitä. Oppilas oppii havainnoimaan ja mallintamaan englannin ääntämistä, sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Oppilas hallitsee harjoitellun perussanaston ja keskeiset rakenteet.Laaja-alainen osaaminen L3 Annetaan oppilaalle mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä. L4 Harjoitellaan omien töiden jakamista erilaisin menetelmin. L5 Hyödynnetään TVT:n suomia mahdollisuuksia opetuksen eheyttäjänä ja oppilaan kokemusmaailman rikastajana opetuksessa. L7 Luodaan oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä.ArviointikohteetTyöskentelytaitojen arviointiOppilas osaa keskittyä ja kuunnella.Oppilas osaa suunnitella työtään ja tekee annetut tehtävät loppuun.Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa, osallistuu aktiivisesti ja käyttää kieltä rohkeasti oppitunnilla tavoitteenaan tulla ymmärretyksi.Oppilas hyväksyy virheet luonnollisena osana oppimisprosessia ja ymmärtää harjoittelun merkityksen.Oppilas huolehtii kotitehtävistä.Oppiaineen arviointiOppilas osaa käyttää harjoiteltua perussanastoa ja keskeisiä rakenteita tuottaessaan tekstiä.Oppilas osaa reagoida harjoiteltuihin fraaseihin ja tuottaa tekstiä yhä enenevässä määrin lausetasolla.Oppilas osaa ilmaista mielipiteitään ja ajatuksiaan harjoitelluista aiheista.Oppilas varmistuu englannin perusäänteiden tunnistamisessa ja hän tunnistaa soinnillisuuden ja soinnittomuuden sekä aspiraation. Oppilas harjoittelee aktiivisesti äänteiden tuottamista (myös TVT:aa hyödyntäen) ja osaa tuottaa perusäänteet harjoitelluissa ilmauksissa.Oppilas osaa kiinnittää huomiota englannin sana- ja lausepainoon, puherytmiin ja intonaatioon, pyrkii mallintamaan sitä. Oppilas ymmärtää englannin kielen puherytmin eron suomen kielen puherytmiin verrattuna.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
Tekstien tuottamistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä. Oppilas ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen sekä englannin levinneisyyteen mm. internetissä. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.

ePerusteet