Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 opastaa oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä ja ilmaisemaan mielipiteensä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan tavoitteellisesti puheviestintätilanteissa. Oppilaalle opetetaan rakentavia puheviestinnän keinoja tavoitteisiin pääsemisessä esim. mielipiteen perustelua ja tilannetajua. Miten autan kuulijaa ymmärtämään mielipiteeni paremmin?
Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan oma erityisyytensä, omat vahvuutensa ja arvostamaan itseään viestijänä. Tällä pyritään vaikuttamaan oppilaassa kehittyviin asenteisiin, motivaatioon ja tahtoon toimia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä taitoaan ilmaista mielipiteensä.
|
Toiminta vuorovaikutustilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista mielipiteitään ja perustella niitä tilanteeseen sopivalla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä esittää mielipiteelleen joitakin perusteluja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutuissa ja epämuodollisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan vastaamalla esitettyihin kysymyksiin.
|
T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toistuvasti arvioimaan ja tarkkailemaan omaa viestintäänsä eri lähtökohdista käsin huomioiden esim. kohteliaisuus. Käydään yhteisesti läpi eri osa-alueita, jotka vaikuttavat oman viestin välittämiseen ja sen ymmärtämiseen, esim. äänenkäyttö ja non-verbaalinen viestintä. Mallinnetaan omantoiminnanohjauksen keinoja ja harjoitellaan niitä arjessa. Keinoja on tärkeä harjoitella myös muissa oppiaineissa kuin äidinkielessä. Ohjataan oppilasta itsearviointiin. Itsearviointia hyödynnetään mallintaen ja ohjatusti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojen vaikutuksia ryhmäviestintätilanteissa ja ottamaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
|
Ryhmäviestinnän taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa mukauttaa kielellisiä ja viestinnällisiä keinojaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmässä ja ottaa muiden näkemykset huomioon keskustellessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hyödyntää kielellisten keinojen lisäksi äänenkäytön, viestien kohdentamisen ja kontaktinoton taitoja erilaisissa ryhmätilanteissa.
Oppilas osaa mukauttaa viestintäänsä ryhmätilanteeseen sopivaksi ja ottaa muut osallistujat huomioon.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää erilaisia kielellisiä keinoja osallistuessaan keskusteluun ryhmätilanteessa. Oppilas osaa mukauttaa viestintäänsä jonkin verran tilanteeseen sopivaksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja osallistuu keskusteluun asiallisesti.
|
T3 ohjata oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kokonaisilmaisun keinoja integroidusti myös muissa oppiaineissa ja rohkaistuu ilmaisuun askeleittain mm. turvallisen ja ohjatun ryhmätyöskentelyn kautta.
Pyritään löytämään tilanteita, joissa esiinnytään koulussa muille luokille sekä myös koulun ulkopuolella erilaisille ryhmille, esim. päiväkoti-ikäisille, vanhuksille, kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille. Koulun sisällä voidaan tarjota tilaisuus esitellä oppilaan omia taitoja/harrastuksia esim. kyky- tai pajapäivän avulla.
Harjoitellaan esiintymistä eri oppiaineissa monipuolisilla tavoilla. Esityksen aiheita pyritään löytämään oppilaan omasta elämänpiiristä tai mielenkiinnon kohteista. Esilläoloon siedätetään esim. opettaja- tai oppilasjohtoisella haastattelulla/keskusteluttamalla, kirjavinkkauksella, galleriakävelyllä tai ryhmätyössä asiantuntijaroolin ottamisella. Esiintymisen ei tarvitse aina olla luokkahuoneen edessä olemista vaan esim. lattialla piirissä tai pienemmissä ryhmissä. Esiintyjän ei välttämättä tarvitse olla korostetusti esillä, vaan hän voi olla luontevasti osana ryhmää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
|
Esiintymisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun puhe-esityksen itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa käyttää joitakin kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen ja yksinkertaisen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta apukysymysten avulla. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.
|
T4 kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Korostetaan kohteliaisuutta, tilannesidonnaisuutta ja toisten huomioimista viestintätilanteissa. Tämä korostuu voimakkaasti lasten some-viestinnässä. Keskustellaan some-viestinnän sudenkuopista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
|
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida omia viestintätaitojaan. Oppilas osaa ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta omasta toiminnastaan sekä antaa monipuolista palautetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä. Oppilas osaa ottaa vastaan palautetta ja antaa niukkaa palautetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutaman vahvuutensa ja kehittämiskohteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.
|
Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Tekstin ymmärtämisen strategiat otetaan käyttöön muidenkin oppiaineiden kuin äidinkielen opiskelussa, jotta strategioista tulee oppilaalle käyttötaito.Tärkeä luetun ymmärtämisen taito on digilukutaito huomioiden erityisesti oppilaat, joilla on vaikeuksia teknisessä lukemisessa/luetun ymmärtämisessä.Tekstin ymmärtämisen strategioista harjoitellaan esim. ennakoimista, tekstin pilkkomista, tiivistämistä ja metakognitiivisia taitoja (mm. oman ymmärtämisen tarkkailu).Sujuvan lukutaidon tueksi opetuksessa hyödynnetään esim. koko luokan lukuprojekteja ja -piirejä, yhteistyötä kirjastotoimen kanssa, kirjavinkkauksia, lukudiplomeja, -päiväkirjoja ja -passeja.Lukutarkkuuden kehittämisessä voidaan edelleen käyttää konkreettisia välineitä, mm. lukuviivainta, lukuikkunaa, värikalvoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa lukemistaan ja oppii käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan.
|
Lukutaidon kehit-tyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa lukea monenlaisia ikä-tasolleen sopivia tekstejä sujuvasti. Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen perusstrategioita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa lukea ikätasolleen sopivia tekstejä sujuvasti. Oppilas osaa käyttää tavallisimpia tekstinymmärtämisen perusstrategioita. Oppilas osaa tarkkailla ja arvioida itseään lukijana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa lukea rakenteeltaan ja kieleltään yksinkertaisia tekstejä melko sujuvasti. Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen perusstrategiaa. Oppilas osaa tarkkailla omaa lukemistaan ja kuvata itseään lukijana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea rakenteeltaan ja kieleltään yksinkertaisia tekstejä hitaasti. Oppilas osaa ohjatusti käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen perusstrategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa lukijana.
|
T6 opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Luetaan oppilaan ikätasolle sopivia tekstejä, sekä faktaa että fiktiota, esim. lehtien, kirjojen, pelien ja elokuvien kieltä.
Opetellaan ymmärtämään eri tekstilajien tehtäviä; vaikuttamista, viihdyttämistä ja itseilmaisua.
Opetellaan suhtautumaan kriittisesti ja analysoivasti tekstiin tekstilajin ominaispiirteet huomioiden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentaa sana- ja käsitevarantoaan.
|
Tekstien erittely ja ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita. Oppilas osaa päätellä itselleen uusien sanojen ja käsitteiden merkityksiä. Oppilas osaa kuvata ohjatusti tavallisimpien kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien keskeisiä kielellisiä, visuaalisia ja
tekstuaalisia piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasioita ja nimetä ohjatusti tekstin jonkin tavoitteen. Oppilas osaa ohjatusti päätellä itselleen uusien sanojen ja käsitteiden merkityksiä. Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien joistakin kielellisistä ja visuaalisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa jotakin tekstin sisällöstä apukysymysten avulla. Oppilas osaa tunnistaa teksteistä itselleen uusia sanoja ja käsitteitä.
Oppilas osaa tunnistaa ohjatusti joitakin yksinkertaisille tekstilajeille tyypillisiä piirteitä.
|
T7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan turvalliseen ja kriittiseen mediankäyttöön. Opetuksessa hyödynnetään tilanteita oppilaan omaan elämään liittyvästä mediankäytöstä. Kiinnitetään huomiota, miten median kautta meihin pyritään vaikuttamaan esim. mainonnalla.
Harjoitellaan tiedonhankinnan strategioista esim. avainsanan ja hakusanan käyttöä, hakemiston ja sisällysluettelon käyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan tietoa, käyttämään monipuolisia tiedonlähteitä ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.
|
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti erilaisia lähteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia lähteitä sekä hakea tietoa niistä. Oppilas osaa nimetä joitakin lähteiden luotettavuuteen liittyviä piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää lähteenä eri tekstiympäristöjä sekä hakea ohjatusti tietoa niistä. Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja käyttämiensä lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä ohjatusti yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä.
|
T8 kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Myönteisiä lukukokemuksia edesautetaan mielekkäillä teksteillä, tekniikoilla ja tilanteilla, jotka motivoivat ja tuovat lapselle onnistumisen elämyksiä. Hyödynnetään yhteisöllisen lukemisen eri muotoja: pari-, vuoro-, simultaanilukemista sekä erilaisia lukupiirejä.
Lapsi tutustuu monimediaisiin ympäristöihin ja oppii näkemään niiden ominaispiirteitä tutustumalla esim. saman tarinan satu- ja animaatioversioon.
Luetaan tekstejä sekä jaetaan lukukokemuksia myös tietotekniikan avulla sekä sähköisissä oppimisympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää kirjallisuudentuntemustaan ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta sekä media- ja muita tekstejä kohtaan sekä oppii jakamaan lukukokemuksiaan myös monimediaisissa ympäristöissä.
|
Lapsille ja nuorille tarkoitetun kirjallisuuden ja tekstien tuntemus ja lukukokemusten jakaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä käyttämällä tarkoituksenmukaisia käsitteitä. Oppilas osaa kuvata monipuolisesti ja pohtia luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä käyttämällä käsitteitä juoni, henkilö, kertoja sekä tapahtumapaikka ja -aika. Oppilas osaa kuvata luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisten tekstien piirteitä käyttämällä käsitteitä juoni ja henkilö. Oppilas osaa kuvata pintapuolisesti luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen. Oppilas osaa apukysymysten avulla kertoa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksistaan.
|
Tekstien tuottaminen |
T9 rohkaista oppilasta ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistamaan myönteistä kuvaa itsestään tekstien tuottajana
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan ajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään rohkeasti. Kirjallista itseilmaisua harjoiteltaessa pääpaino ei ole oikeinkirjoituksessa tai käsialassa.
Harjoitellaan yhteisesti prosessia, jossa työstetään ajatuksia tekstiksi. Opitaan hyväksymään ja arvostamaan omia ja toisten ajatuksia. Työkaluina voidaan käyttää mm. keskusteluja, ajatuskarttoja, tukisanoja ja apukysymyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistaa myönteistä kuvaa itsestään tekstien tuottajana.
|
Kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden ilmaiseminen sekä tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa monipuolisesti ja sujuvasti kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa arvioida realistisesti itseään tekstin tuottajana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa ajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti tuottaa tekstejä, joissa hän ilmaisee kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ymmärrettävästi. Oppilas osaa kuvata itseään tekstin tuottajana ja nimetä jonkin vahvuuden ja kehittämiskohteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien tai apukysymysten avulla tekstejä, joissa hän ilmaisee ajatuksiaan, kokemuksiaan tai mielipiteitään. Oppilas osaa ohjatusti nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.
|
T10 kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään kirjoitustyö prosessina, jota ei tehdä kerralla valmiiksi. Tekstiä työstetään tarvittava aika. Vertaispalaute on arvokas osa työtä. Tarvittaessa kirjoitetaan teksti yhdessä mallintaen ja ideoiden.Oppilas tutustuu monipuolisesti erilaisiin tapoihin suunnitella tekstiä, esim. ajatus- ja mandalakarttaan, juonikaavioon tai kirjoittamisen vaiheiden avaamiseen kuvina tai sanoina. Ohjataan oppilasta käyttämään sopivinta tapaa tekstin suunnitteluun.Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja osa-alueittain. Osa-alueita ovat mm. oikeinkirjoitus, otsikointi, lausetaju, tekstilajin hallinta ja sisällön looginen eteneminen. Oppilasta ohjataan tarkkailemaan omaa ja toisten puhetta, jotta ymmärrys puhutun ja kirjoitetun kielen eroista hahmottuu. Kaikkiin puhutun kielen piirteisiin ei kuitenkaan oppilaan omassa tarinan tuottamisessa vielä tarvitse puuttua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä.
|
Tekstilajien hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti kertoville, kuvaaville, oh-jaaville ja yksinkertaisille kantaa ottaville teksteille tyypillisiä ilmaisutapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja yksinkertaisille kantaa ottaville teksteille tyypillisiä ilmaisutapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa ohjatusti kertovia, kuvaavia ja ohjaavia tekstejä sekä käyttää joitakin niille tyypillisiä ilmaisutapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien tai apukysymysten avulla yksinkertaisia kertovia tekstejä itselleen tutuista aiheista.
|
T11 ohjata oppilasta edistämään käsinkirjoittamisen ja näppäintaitojen sujuvoitumista ja vahvistamaan kirjoitetun kielen, ja tekstien rakenteiden ja oikeinkirjoituksen hallintaa
Paikallinen tarkennus
Oppilaan lausetajua ja lausetasoista oikeinkirjoitusta vahvistetaan monipuolisesti harjoitellen. Lausetaju kehittyy tehokkaasti lukuharrastuksen myötä. Lausetajun kehityttyä siirrytään laajempien rakenteiden, kuten kappaleiden hahmottamiseen.
Vaikka oppilaan oikeinkirjoitustaito (ja tekninen lukutaito) ovat kehittyneet, on syytä edelleen harjoituttaa äännetietoisuutta (fonologinen prosessointi), jota tarvitaan mm. vaikearakenteisten ja vierasperäisten sanojen hallinnassa sekä vieraiden kielten oppimisessa.
Oppilasta ohjataan aktiiviseen ja itsenäiseen oikeinkirjoituksen tarkistamiseen esim. tarkan tavutuksen ja opetetun tarkistusrutiinin avulla.
Koulut tarvitsevat riittävät resurssit mediataitojen opettamiseen ja oppimiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja sekä vahvistaa kirjoitetun kielen ja tekstien rakenteiden ja oikeinkirjoituksen hallintaa.
|
Kirjoitustaidon kehittyminen ja kirjoitetun kielen hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti ja selkeästi käsin sekä tuottaa tekstiä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa otsikoida ja jaksottaa tekstinsä tarkoituksenmukaisella tavalla ja hallitsee kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kirjoittaa tekstejä sujuvasti sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa ohjatusti otsikoida ja jaksottaa tekstinsä sekä hallitsee keskeiset kirjoitetun yleiskielen käytänteet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kirjoittaa tekstejä melko sujuvasti sekä käsin kirjoittaen että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilas osaa ohjatusti otsikoida tekstinsä, muotoilla virkkeitä ja käyttää muutamia erilaisia lauserakenteita sekä noudattaa joitakin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kirjoittaa käsin sekä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen lyhyitä yhtenäisiä tekstejä, joista saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä käyttää satunnaisesti virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Ilmaisussa on paljon puheenvaraisuutta.
|
T12 kannustaa oppilasta kehittämään tekstin tuottamisen prosesseja ja taitoa arvioida omia tekstejä, tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Työstetään omia kirjoitelmia käyttämällä prosessikirjoittamisen menetelmiä.
Tehdään tekstejä eri vastaanottajille, jotta oppilas oppii huomioimaan vastaanottajan jo tekstiä kirjoittaessaan. Tekstejä kirjoitettaessa huomioidaan niiden funktio ja vastaanottaja. Tekstejä suunniteltaessa huomioidaan myös julkaisemisen mahdollisuus, esim. 3. luokalla kirjoitetut sadut voidaan julkaista satukirjana nuoremmille oppilaille. Omaa tekstiä julkaistaessa otetaan esille tekijänoikeudet.
Yhteisöllistä kirjoittamista harjoitellaan kaikissa tekstin tuottamisen prosesseissa. Yhteisen kirjoitusprosessin osana harjoitellaan yhteistä suunnittelua, muokkaamista ja palautteen antamista ja vastaanottamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tekstin tuottamisen prosessejaan ja taitoaan tuottaa tekstiä yhdessä, arvioida omia ja muiden tekstejä ja ottaa vastaan palautetta omista teksteistä. Hän oppii toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
|
Tekstin tuottamisen prosessin hallinta ja eettinen viestintä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata tekstinsä rakennetta ja kieltä. Oppilas osaa arvioida omia tekstejään ja vastaanottaa palautetta sekä antaa rakentavaa palautetta muiden teksteistä. Oppilas osaa käyttää lähteitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti muokata tekstiään palautteen pohjalta. Oppilas osaa arvioida omia tekstejään sekä antaa ja vastaanottaa palautetta teksteistä. Oppilas osaa ohjatusti käyttää lähteitä. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja omasta tekstistään. Hän osaa antaa niukkaa palautetta toisten teksteistä. Oppilas osaa käyttää mekaanisesti lähteitä. Oppilas noudattaa ohjatusti tekijänoikeuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa tehdä joitakin pintatason havaintoja omasta tekstistään.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T13 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista puhutaan ja auttaa ymmärtämään kielellisten valintojen vaikutuksia
Paikallinen tarkennus
Opetellaan tarkkailemaan kieltä erilaisissa arkipäivän tilanteissa. Kielitiedon opeteltavat asiat liitetään oppilaan omaan puhekieleen ja kielenkäytön funktioihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kielitietoisuuttaan, tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja sekä käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista puhutaan. Hän oppii ymmärtämään kielellisten valintojen vaikutuksia.
|
Kielen tarkastelun kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja kielellisten valintojen vaikutuksista suhteessa kielenkäyttötilanteen tavoitteeseen. Oppilas osaa kuvailla monipuolisesti sopivien käsitteiden avulla erilaisissa tilanteissa tuotettujen kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja kielellisten valintojen vaikutuksista eri tilanteissa. Oppilas osaa kuvailla sopivien käsitteiden avulla erilaisissa tilanteissa tuotettujen kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja erilaisista kielenkäyttötilanteista. Oppilas osaa nimetä useita kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä satunnaisia havaintoja joistakin kielenkäyttötilanteista. Oppilas osaa nimetä joitakin kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita.
|
T14 kannustaa oppilasta laajentamaan tekstivalikoimaansa ja lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuharrastukseen ja lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön
Paikallinen tarkennus
Lukuharrastuksen pariin innostetaan monipuolisilla tavoilla, esim. kirjailijavierailuilla, kirjavinkkauksilla ja -maistiaisilla sekä luokan yhteisillä lukuprojekteilla. Kirjastossa ja/tai kirjastoautossa vieraillaan säännöllisesti ja tehdään yhteistyötä kirjaston henkilökunnan kanssa.
Oppilasta rohkaistaan valitsemaan monen tyyppistä luettavaa. Oppilasta ohjataan valitsemaan myös itselle sisällöllisesti vieraampaa luettavaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa tekstivalikoimaansa ja lukee lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä oppii käyttämään kirjastoa.
|
Kirjallisuuden tuntemus ja tekstivalikoiman laajentaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita luettavakseen myös itselleen uudenlaisia tekstejä. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja monipuolisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on lukenut sovitut kaunokirjalliset ja tietoteokset. Oppilas osaa valita luettavakseen erilaisia ikäkaudelleen sopivia tekstejä. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja itsenäisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas on lukenut osan sovituista kaunokirjallisista ja tietoteoksista. Oppilas pitäytyy itselleen tutuissa tekstilajeissa. Oppilas osaa käyttää kirjastopalveluja ohjatusti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas on lukenut jonkin lyhyen kaunokirjallisen teoksen ja ikäkaudelleen sopivan tietokirjan.
|
T15 tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen
Paikallinen tarkennus
Opetuksella pyritään kulttuurisen osaamisen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun voimistamiseen, jotta oppilas uskaltaa ajatella omia ajatuksiaan ja osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Oppilasta kannustetaan tutustumaan arkiympäristönsä media- ja kulttuuritarjontaan. Tehdään yhteistyötä kunnan Elämänlaatupalveluiden kanssa. Hyödynnetään Hämeenkyrön kunnassa laadittua kulttuurikasvatusohjelmaa. Omaa kieli- ja kulttuuri-identiteettiä vahvistetaan. Oppilasta rohkaistaan omien tekstien ym. julkaisemiseen ja esittämiseen erilaisissa ympäristöissä. Huomioidaan kansalliset ja oman kunnan kulttuurivaikuttajat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään omaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiään, arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä käyttämään mediaa ja kulttuuripalveluja.
|
Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia eri kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa pohtia media- ja kulttuuritarjonnan merkitystä omaa kokemustaan laajemmin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti vertailla kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata median ja kulttuurin roolia arjessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä useita kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata itseään kiinnostavaa media- ja kulttuuritarjontaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti nimetä joitakin kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kertoa median ja kulttuuripalvelujen käytöstään.
|