Maantieteellinen tieto ja ymmärrys |
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Tiedonhaku ja tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet
L4 Monilukutaito
Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Käytetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
|
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron.
Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Yhdessä tekeminen
L4 Monilukutaito
Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmismaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii kulttuurien piirteiden ja kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja maapallon eri alueilla.
|
Ihmismaantieteellisten ilmiöiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää erilaisista ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa ja perustella syntyyn vaikuttaneita tekijöitä.
Oppilas kuvailee kulttuurien piirteiden vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas selittää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuurimaisemien syntyyn Suomessa ja muualla maailmassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas kertoo, millaiset tekijät vaikuttavat kulttuurien piirteisiin eri alueilla.
Oppilas vertailee kulttuurimaisemia eri alueilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ihmismaantieteellisistä ilmiöistä Suomessa ja muualla maailmassa.
Oppilas nimeää joitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat kulttuurien piirteisiin.
Oppilas kuvailee erilaisia kulttuurimaisemia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmismaantieteellisiä ilmiötä, kuten väestö, elinkeinot, liikennemuodot ja matkailu Suomessa ja muualla maailmassa.
|
T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kestävä kehitys oppiaineen keskeisenä sisältönä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta.
Oppilas ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.
|
Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja nimeää alueellisia esimerkkejä niistä.
Oppilas perustelee, miten ihmisen toiminta aiheuttaa erilaisia ympäristöongelmia.
Oppilas osaa selittää luonnonvarojen kestävän käytön ja ympäristöongelmien suhteita ja perustella luonnonvarjojen kestävän käytön merkityksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa.
Oppilas kertoo, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan.
Oppilas luokittelee luonnonvaroja niiden kestävyyden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kuten elinkeinoihin.
Oppilas nimeää erilaisia luonnonvaroja.
|
Maantieteelliset taidot |
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Tiedonhaku ja tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja.
Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
|
Maantieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä.
Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin.
Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä.
Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla.
Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä.
Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen.
Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.
|
T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Käytetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Pitkäjänteisyys projektien teossa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja.
Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
|
Geomediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä.
Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.
|
T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Tiedonhaku ja tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä tutkimustaitoja.
|
Maantieteelliset tutkimustaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toteuttaa rakenteeltaan selkeän maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa ja esittää tuloksiaan monipuolisesti geomedian avulla ja liittää tutkimustulokset osaksi maantieteellisiä ilmiöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustuloksia maantieteelle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen.
Oppilas osaa valita sopivan tavan tutkimustulosten esittämiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen toteutukseen ja osaa kertoa, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T9 harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L4 Monilukutaito
Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia erityisesti ilmastonmuutosta ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemistä.
Oppilas oppii seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa.
|
Ympäristölukutaito ja ympäristön muutosten arvioiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu kenttätutkimuksiin ja kytkee havaintoja käsiteltävään ilmiöön.
Oppilas osaa selittää syitä ympäristön muutosten taustalla.
Oppilas arvioi kriittisesti seuraamiensa maantieteellisten tapahtumien vaikutuksia omassa lähiympäristössä, Suomessa tai koko maailmassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu kenttätutkimuksiin ja kytkee havaintoja opettajan ohjaamana käsiteltävään ilmiöön.
Oppilas osaa kertoa ympäristön muutoksista ja nimeää syitä keskeisimpiin ympäristön muutoksiin.
Oppilas seuraa maantieteellisiin ilmiöihin liittyviä ajankohtaisia tapahtumia ja selittää joidenkin tapahtumien taustoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu kenttätutkimuksiin itsenäisesti ohjeen mukaan.
Oppilas osaa havainnoida ympäristön muutoksia, kuten ilmastonmuutosta ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemistä Suomessa ja muualla maailmassa, ja antaa esimerkkejä näistä.
Oppilas seuraa maantieteellisiin ilmiöihin liittyviä ajankohtaisia tapahtumia
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu kenttätutkimuksiin ohjatusti.
Oppilas osaa tunnistaa ympäristön muutoksia.
|
T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Yhdessä tekeminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
|
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä.
Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa.
Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla.
Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin.
Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää.
Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.
|
T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kestävä kehitys oppiaineen keskeisenä sisältönä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
|
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin.
Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.
|
Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet |
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kestävä kehitys oppiaineen keskeisenä sisältönä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Tunne- ja vuorovaikutustaidot
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kestävä kehitys oppiaineen keskeisenä sisältönä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa.
|
|
|