Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Maakunnallinen arviointikulttuuri
Arviointi perustuu aina opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja maakunnallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin. Arviointi toteutetaan maakunnassa yhtenäisin periaattein, jolloin oppilaat ovat samanarvoisessa asemassa. Maakunnalliset painopisteet yrittäjämäinen toimintatapa ja osallisuus huomioidaan arvioinnissa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Maakunnallisen opetussuunnitelman opintojen aikaisen arvioinnin periaatteita ja toteuttamisesimerkkejä sisältävässä taulukossa on esitelty formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin keinoja. Niiden kesto ja toteuttamistapa voivat vaihdella.
Opettajat huolehtivat, että tavoitteet ja arviointiperusteet ovat oppilaiden ja huoltajien tiedossa. Opettaja tiedottaa oppilaita ja huoltajia lukukausien, oppimisjaksojen tai oppimiskokonaisuuksien alussa käyttämistään arviointitavoista ja -kriteereistä. Arvioinnista tiedottamisen muodot ja käytännön toteutus linjataan opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet
Oppilas oppii:
noudattamaan koulun sääntöjä ja annettuja ohjeita
käyttäytymään kohteliaasti, ystävällisesti, suvaitsevaisesti ja auttavaisesti muita kohtaan
käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla
antamaan työrauhan
toimimaan kouluyhteisössä rakentavasti
käyttämään asiallista ja tilanteeseen sopivaa kieltä
työskentelemään erilaisissa ryhmissä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen kysymyksissä käytetään oppilaskohtaista kokonaisvaltaista harkintaa yhteistyössä oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Ehdoista on tehty yhteinen linjaus maakunnallisesti. Jos oppilas ei suoriudu vuosiluokan oppiaineen oppimäärästä, luokalta siirtyminen voi olla ehdollista. Tällöin annetaan oppiainekohtaisesti mahdollisuus yhteen erilliseen kokeeseen tai muuhun näyttöön. Erillisen kokeen ajankohta määritellään lukuvuosisuunnitelmassa.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Valinnaisten aineiden arviointi
Valinnaiset aineet arvioidaan sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa. Valinnaisille aineille tulee määritellä tavoitteet ja arvioinnin kriteerit (hyväksytyn ja numeerisesti arvioitavissa aineissa myös hyvän osaamisen kriteerit).
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Oikeudenmukainen arviointi edellyttää näyttöjä oppiainekohtaisten tavoitteiden saavuttamisesta. Oppilaalle tulee antaa mahdollisuus osoittaa hyväksytyt tiedot ja taidot erillisessä kokeessa tai muulla näytöllä, jolla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen kysymyksissä käytetään oppilaskohtaista kokonaisvaltaista harkintaa yhteistyössä oppilasta opettavien opettajien kanssa.
Opetuksen järjestäjä laatii toimintamallin koulupoissaoloihin puuttumisesta.
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Väli- ja lukuvuosiarviointi
Lukuvuositodistuksen lisäksi koulun tulee antaa arviointipalautetta vähintään kerran lukuvuoden aikana. Palaute voi olla välitodistus tai arviointikeskustelu. Lukuvuosi- ja välitodistuksen tulee noudattaa opetussuunnitelman perusteissa ja perusopetusasetuksessa 852/1998 annettuja ohjeita. Arviointikeskustelusta tulee laatia allekirjoitettu, kirjallinen dokumentti.
Väliarviointi
Vuosiluokilla 1–4 väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna, johon kutsutaan oppilas ja huoltajat. Arviointikeskustelun tavoitteena on tukea ja edistää oppilaan oppimista ja kasvua.
Arvioinnin toteuttaa luokanopettaja, joka keskustelee oppilaan edistymisestä muiden luokkaa opettavien opettajien kanssa ennen arviointikeskustelua. Tämä palaute välitetään oppilaalle ja huoltajalle arviointikeskustelussa. Arviointikeskustelun pohjana käytetään luokilla 1–4 maakunnassa yhtenäistä lomaketta (liite 1). Opettaja kirjaa antamansa arvioinnin keskustelun pohjalta. Arviointikeskustelu toteutetaan marras-tammikuussa, viikkoon 5 mennessä. Arviointikeskustelut toteutetaan kodin ja koulun yhteistyöajalla oppituntien ulkopuolella. Kaikki keskusteluun osallistuneet allekirjoittavat asiakirjan. Asiakirja arkistoidaan opetuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti. Allekirjoitettu alkuperäinen arviointikeskustelulomake annetaan huoltajille. Mikäli huoltaja ei kutsusta huolimatta saavu arviointikeskusteluun, opettaja toteuttaa arviointikeskustelun oppilaan kanssa ja lähettää keskusteluun liittyvän arviointiraportin huoltajalle tiedoksi.
Vuosiluokilla 5–9 väliarviointina oppilaalle annetaan välitodistus, jossa kaikki oppiaineet arvioidaan numeroarvosanoilla. Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4–8 ja mahdollisissa välitodistuksissa vuosiluokilla 4–9. Yhdeksännen luokan lukuvuositodistuksessa mahdollinen käyttäytymisen arviointi annetaan liitteenä.
Vuosiluokalla 9 annetaan välitodistus myös viimeisestä jaksosta.
Arviointikeskustelun kaltaiset oppilaan ja huoltajien tapaamiset ovat tavoiteltavia myös vuosiluokilla 5–9.
Lukuvuositodistus
Vuosiluokilla 1–3 lukuvuositodistus annetaan sanallisena arviointina esim. hyväksytty/hylätty tai asteikolla erinomainen/hyvä/kohtalainen/välttävä. Erillisellä liitteellä arvioidaan sanallisesti laajemmin ainakin äidinkieli ja kirjallisuus sekä matematiikka. Käyttäytymisestä kirjoitetaan sanallinen arvio. Arvio annetaan todistuksen liitteenä. Liitteistä (2 kpl) merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.
Vuosiluokkien 4–8 lukuvuositodistuksissa annetaan kaikista oppiaineista numeroarvosanat. Myös käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistukseen.
Työskentelytaidot arvioidaan oppiaineiden yhteydessä. Monialaiset oppimiskokonaisuudet huomioidaan kyseisten oppiaineiden arvioinnissa jokaisella vuosiluokalla.
Yhdeksännellä luokalla oppilaalle annetaan päättötodistus. Päättötodistuksessa arvioidaan kaikki oppilaan opiskelemat oppiaineet opetussuunnitelman päättöarvioinnin kriteerien mukaisesti.
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Jos oppilaan perusopetuksen oppimäärää tai paikallisen opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita on rajattu, osaamisen arviointi tapahtuu suhteessa hänelle määriteltyihin tavoitteisiin. Oppimäärän rajaamisessa sanallisessa arvioinnissa vuosiluokilla 4–9 asteikkona käytetään erinomainen/hyvä/kohtalainen/välttävä/hylätty. Päättötodistukseen merkitään arvosana 5*, jota täydennetään liitteenä annettavalla sanallisella arvioinnilla.
Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa arviointi annetaan aina sanallisena hyväksytty/hylätty tai asteikolla erinomainen/hyvä/kohtalainen/välttävä/hylätty. Erillisellä liitteellä arvioidaan sanallisesti laajemmin oppilaan edistymistä oppilaskohtaisen tuen suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti. Mikäli jokin toiminta-alue sisältää yksittäisen oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä, myös nämä voidaan kuvata todistuksen liitteessä.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Opetuksen järjestäjä linjaa erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat.