Islam

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäTutustutaan islamiin oman perheen kauttaOpiskellaan alustavasti ’id al-fitr (=paastonpäättymisjuhla) ja ’id al-adha (=uhrijuhla) sekä ramadan (paastokuukausi)Muita islamilaisia juhlia voidaan käsitellä niiden ollessa ajankohtaisiaSisällöistä keskeisiä ovat Jumalan ykseys, ja alustavasti viisi pilaria. Ne esitellään nimeltä, kuitenkin tutustutaan uskontunnustukseen ja rukoukseenKäsitellään Koraani Jumalan pyhänä kirjana ja usko enkeleihinPohditaan muslimien uskonnollisia velvollisuuksia oman elämän kauttaProfeetoista opiskellaan profeetta Muhammedin elämä lyhyesti ja tutustutaan profeetta Aadamin kertomukseenPerimätieto eli hadithit otetaan esiin kertomuksina profeetta Muhammedista erityisesti suhteessa vanhempien ihmisten kunnioittamiseen, toisten auttamiseen ja muiden omaisuuden kunnioittamiseenIslamilaiseen yhteisöön ja muslimien monimuotoisuuteen ilmiönä tutustutaan oman perheen, opiskeluryhmän ja oman koulun kauttaTarkastellaan moskeijaa ja sen merkitystä muslimeille lasten elämän kauttaSuurista opetellaan Al-Fatiha ja Al Ikhlas
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäTutustutaan islamiin oman perheen kauttaOpiskellaan alustavasti ’id al-fitr (=paastonpäättymisjuhla) ja ’id al-adha (=uhrijuhla) sekä ramadan (paastokuukausi)Muita islamilaisia juhlia voidaan käsitellä niiden ollessa ajankohtaisiaSisällöistä keskeisiä ovat Jumalan ykseys, ja alustavasti viisi pilaria. Ne esitellään nimeltä, kuitenkin tutustutaan uskontunnustukseen ja rukoukseenKäsitellään Koraani Jumalan pyhänä kirjana ja usko enkeleihinPohditaan muslimien uskonnollisia velvollisuuksia oman elämän kauttaProfeetoista opiskellaan profeetta Muhammedin elämä lyhyesti ja tutustutaan profeetta Aadamin kertomukseenPerimätieto eli hadithit otetaan esiin kertomuksina profeetta Muhammedista erityisesti suhteessa vanhempien ihmisten kunnioittamiseen, toisten auttamiseen ja muiden omaisuuden kunnioittamiseenIslamilaiseen yhteisöön ja muslimien monimuotoisuuteen ilmiönä tutustutaan oman perheen, opiskeluryhmän ja oman koulun kauttaTarkastellaan moskeijaa ja sen merkitystä muslimeille lasten elämän kauttaSuurista opetellaan Al-Fatiha ja Al Ikhlas
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäOpiskellaan alustavasti ’id al-fitr (=paastonpäättymisjuhla) ja ’id al-adha (=uhrijuhla) sekä ramadan (paastokuukausi)Muita islamilaisia juhlia voidaan käsitellä niiden ollessa ajankohtaisia
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäTutustutaan oman luokan ja koulun uskontoihin, sekä lähiympäristön uskontoihin ja katsomuksiin, niiden keskeisiin juhliin ja alueen pyhiin rakennuksiinOtetaan huomioon myös islamin monimuotoisuus sekä uskonnottomuus
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaanEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäKäsitellään ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä oppilaiden elämästä nousevien kysymysten kauttaKeskeisiä sisältöjä ovat elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudetTutustutaan lasten ja vanhempien oikeuksiin ja velvollisuuksiin perhe-elämässäOtetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitys oppilaiden elämässä
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksiaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäTutustutaan oman luokan ja koulun uskontoihin, sekä lähiympäristön uskontoihin ja katsomuksiin, niiden keskeisiin juhliin ja alueen pyhiin rakennuksiinOtetaan huomioon myös islamin monimuotoisuus sekä uskonnottomuusOpiskellaan keskeisimmät hyvän elämän perusteet islamissa: vastuu itsestä ja muista luoduistaLisäksi käsitellään hyvää käytöstä
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnostaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä:Opiskellaan keskeisimmät hyvän elämän perusteet islamissa: vastuu itsestä ja muista luoduistaLisäksi käsitellään hyvää käytöstä
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan islamiin oman perheen kautta. Opiskellaan alustavasti islamilaisen kalenterin juhlat sekä ihmisen elämänkaareen liittyvät perinteet. Sisältöjen valinnassa keskeisiä ovat islamin opin perusteet: Jumalan ykseys, profeetat, pyhät kirjat, usko näkymättömään. Tutustutaan alustavasti Koraaniin ja perimätietoon sekä Islamilaiseen yhteisöön. Tarkastellaan islamin monimuotoisuutta ilmiönä sekä moskeijan merkitystä muslimeille. Pohditaan muslimin uskonnollisia velvollisuuksia.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden pyhiin rakennuksiin, juhlaperinteisiin sekä uskonnottomaan tapakulttuuriin.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa keskeistä on oppilaiden elämänkaari ja siihen liittyvät elämänkysymykset. Keskeisiä sisältöjä ovat elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet. Pohditaan toisen asemaan eläytymistä. Tutustutaan islamin oikeuksiin ja velvollisuuksiin perhe-elämässä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Keskeisinä opittavina sisältöinä ovat hyvän elämän perusteet islamissa. Lisäksi tarkastellaan oman perheen tapakulttuuria ja pohditaan erilaisuuden hyväksymistä.

ePerusteet