Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 rohkaista oppilasta kehittämään taitoaan toimia tavoitteellisesti, eettisesti ja vuorovaikutussuhdetta rakentaen koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Rohkaista oppilasta kehittämään taitoaan toimia tavoitteellisesti, eettisesti ja vuorovaikutussuhdetta rakentaen koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 7
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää taitoaan toimia tavoitteellisesti ja eettisesti sekä vuorovaikutussuhdetta rakentaen kasvokkaisissa koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa.
|
Vuorovaikutussuhteen rakentaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa aloitteellisesti ja sovittaa puhettaan tilanteen mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas edistää omalla toiminnallaan vuorovaikutuksen onnistumista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu suullisesti ja rakentavalla tavalla koulun vuorovaikutustilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ennakoitaviin koulun vuorovaikutustilanteisiin aktiivisesti kuuntelemalla.
|
T2 ohjata oppilasta syventämään muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta syventämään muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitojaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 7Keskustelutaidot kasvokkaisessa ja sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kielet ja vuorovaikutustilanteet syventäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja.
|
Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottaa olennaiset asiat opetuspuheesta ja median puhutuista teksteistä sekä arvioi kuulemaansa.
Oppilas pystyy vastaanottamaan tietoa muodollisissa puhetilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää pääkohdat opetuspuheesta ja tuttuja aiheita käsittelevistä median puhutuista teksteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää puhuttuja arkikielisiä tekstejä ja selvittää niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ymmärtää selkeästi havainnollistettuja puhuttuja arkikielisiä tekstejä.
|
T3 kannustaa oppilasta kehittämään esiintymistaitojaan ja taitoaan ilmaista itseään erilaisissa tilanteissa tavoitteellisesti ja erilaisia ilmaisukeinoja hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta kehittämään esiintymistaitojaan ja taitoaan ilmaista itseään erilaisissa tilanteissa tavoitteellisesti ja erilaisia ilmaisukeinoja hyödyntäenEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 8Oman puhe-esityksen tekeminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää esiintymistaitojaan ja taitoaan ilmaista itseään erilaisissa tilanteissa tavoitteellisesti ja erilaisia ilmaisukeinoja hyödyntäen.
|
Esiintymistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistelee ja pitää koherentin, sisällöltään monipuolisen ja havainnollisen esityksen.
Oppilas ilmaisee itseään tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistelee ja pitää selkeän esityksen aiheesta, joka vaatii tiedonhankintaa.
Oppilas ilmaisee itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistelee ja pitää puheenvuoron tai puhe-esityksen itselleen läheisestä aiheesta.
Oppilas ilmaisee itseään ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee itseään erilaisissa arkisissa tilanteissa tai kertoo jostakin omakohtaisesta aiheesta kielitaitonsa mahdollistamalla tavalla.
Oppilas täydentää kielitaitonsa rajoitteita muilla ilmaisun keinoilla.
|
Tekstien tulkitseminen |
T4 ohjata oppilasta hyödyntämään tekstilajitietoutta tekstien tulkinnassa, laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan, käyttämään tehokkaasti lukustrategioita ja päättelemään tekstin merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden perusteella
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta hyödyntämään tekstilajitietoutta tekstien tulkinnassa, laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan, käyttämään tehokkaasti lukustrategioita ja päättelemään tekstin merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden perusteellaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 9Luetaan ja ymmärretään kirjallisuutta ja koulussa käytettäviä tekstilajeja sekä tulkitaan niitä yhteistoiminnallisestiArvioidaan ja kehitetään omia vuorovaikutustaitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hyödyntää tekstilajitietoutta puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinnassa, laajentaa sana- ja käsitevarantoaan, käyttää tehokkaasti lukemisen ja ymmärtämisen strategioita ja päättelee tekstin merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden perusteella.
|
Tekstilajitaidot puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinnassa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee eri tekstilajien rakennetta ja kielellisiä piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
Oppilas kehittää sana- ja käsitevarantoaan siten, että se riittää itsenäiseen tekstien tulkintaan ja arviointiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa eri tekstilajien rakennetta ja kielellisiä piirteitä.
Oppilas laajentaa aktiivisesti sana- ja käsitevarantoaan lukemalla erilaisia tekstejä.
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia strategioita tekstien tulkinnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa tavallisimpia tekstilajeja.
Oppilas ymmärtää tuttuja aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja hahmottaa tekstin kokonaisuuden.
Oppilas selvittää avainsanat ymmärtääkseen tekstin pääajatuksen.
Oppilas hyödyntää tekstejä sana- ja käsitevarantonsa laajentamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ymmärtää, miksi tekstit eroavat toisistaan.
Oppilas tunnistaa joitakin piirteitä tavallisimmista tekstilajeista.
Oppilas ymmärtää tekstin sisältöä puutteellisesti.
|
T5 ohjata oppilasta kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässäEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 9Tarkastellaan kriittisesti tekstilajeja ja niiden kielellisiä piirteitä (tekstin tarkoitus, arvot, vaikuttamiskeinot jne.) sekä median ja sosiaalisen median tekstejä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien kriittiseen tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä.
|
Puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi tekstien vaikutuskeinoja.
Oppilas havainnoi tekstien sellaisia merkityksiä, joita ei sanota suoraan, kuten tekstin ajatuskulkua, asenteita ja näkökulmia.
Oppilas tulkitsee, miten muut tekstit vaikuttavat tekstin merkityksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tekstien tulkinnan taitoaan oppimisen resurssina.
Oppilas arvioi tekstejä ja tekee tekstistä päätelmiä ja kriittisiä kysymyksiä.
Oppilas ymmärtää, että muut tekstit vaikuttavat tekstin tulkintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee ja ymmärtää ikäkauden mukaisia, myös abstrakteja tekstejä.
Oppilas tekee teksteistä päätelmiä ja esittää niiden sisällöstä perusteltuja mielipiteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee ja ymmärtää yksinkertaisia, kieleltään konkreettisia tekstejä tutuissa tilanteissa.
Oppilas esittää niistä kysymyksiä ja mielipiteitä yhdessä muiden kanssa ja itsenäisesti.
|
Tekstien tuottaminen |
T6 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoa suunnitella, tuottaa ja muokata tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä hyödyntämään eri tekstilajeja omien tekstien malleina ja lähteinä
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta vahvistamaan taitoa suunnitella, tuottaa ja muokata tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä hyödyntämään eri tekstilajeja omien tekstien malleina ja lähteinäEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen vuosiluokilla 7-9Syvennetään ja laajennetaan sisältöjä eri vuosiluokilla oppilaan edellytysten mukaanPuretaan ja kirjoitetaan uudelleen erilaisia tekstejä. Yhdistetään kuvaa ja sanaa (esim. kuvatekstin ohjattu laatiminen yhteistyönä S2:n ja lukuaineen opettajan kanssa)Tuotetaan digitaalisia tekstejäArvioidaan omia tekstejä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä. Hän käyttää kertovia, kuvaavia ja kantaaottavia tekstejä omien tekstien malleina ja lähteinä.
|
Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuottaa itsenäisesti tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä monipuolisesti.
Oppilas käyttää myös muita tekstejä omien tekstien lähteinä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja tuottaa tekstejä eri aihepiireistä mallien avulla itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
Oppilas ottaa vastaan palautetta teksteistään.
Oppilas tuottaa tekstilajiltaan tunnistettavia tekstejä, mutta tekstilajipiirteiden hyödyntäminen on rajallista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuottaa rakenteeltaan, kieleltään ja sisällöltään yksinkertaisia ja konkreettisia tekstejä itselleen tutuista aiheista.
|
T7 auttaa oppilasta vakiinnuttamaan kirjoitetun yleiskielen normien ja eri tekstilajeissa tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden hallintaa
Paikallinen tarkennus
Auttaa oppilasta vakiinnuttamaan kirjoitetun yleiskielen normien ja eri tekstilajeissa tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden hallintaaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 8Syvennetään ja laajennetaan sisältöjä eri vuosiluokilla oppilaan edellytysten mukaanKehitetään tekstin ymmärtämisen strategioita. Seurataan lukutaidon kehittymistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas noudattaa kirjoittamissaan teksteissä yleiskielen normeja ja hyödyntää tekstilajille tyypillistä sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Hän sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
|
Kirjoitetun kielen hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti monipuolisia tekstejä. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vakiintunutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa koherentteja tekstejä ja käyttää niissä tarkoituksenmukaista sanastoa ja rakenteita. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on melko vakiintunutta.
Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä kieliopillisista puutteista huolimatta. Sanasto voi olla vielä suppeaa. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on horjuvaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa tekstejä tutuista aihepiireistä. Teksti voi olla epäkoherenttia, verrattain hankalasti luettavaa ja sanastoltaan hyvin rajallista.
Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T8 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksiaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokilla 7 ja 8Kielen rakenteita tarkastellaan funktionaalisesti ja läpäisevästi kaikilla vuosiluokillaHarjaannutetaan tekstilähtöisesti eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjäTuotetaan omia tekstejäTarkastellaan suomen kielen perusrakenteita tekstilähtöisesti (sanaluokkien tunnistaminen, verbien ja nominien taipuminen, lauseenjäsennys, modaalisuus, verbien rektiot)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu kielen ilmiöistä. Hän tunnistaa kielen rakenteita ja hyödyntää muodollista ja epämuodollista kieltä kielenkäytön resurssina sekä kielen tyylipiirteitä ja sävyjä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
|
Kielitietoisuuden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee päätelmiä tekstien kielellisistä ja tekstuaalisista piirteistä.
Oppilas hyödyntää kielenkäytössään muodollista ja epämuodollista kieltä.
Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen merkitysten rakentumiseen tekstissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi ja erittelee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä tarkoituksenmukaisten käsitteiden avulla.
Oppilas ymmärtää muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien vaikutuksia.
Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa.
Oppilas tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien välisiä eroja.
Oppilas osaa jakaa lauseen rakenneosiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa.
Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja.
Oppilas hahmottaa lauserajat ja tunnistaa verbin lauseen keskuksena.
|
T9 innostaa oppilasta tutustumaan kirjallisuuden lajeihin, suomalaiseen kirjallisuuteen, sen historiaan ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ohjata tunnistamaan tekstin suhteita toisiin teksteihin
Paikallinen tarkennus
Innostaa oppilasta tutustumaan kirjallisuuden lajeihin, suomalaiseen kirjallisuuteen, sen historiaan ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ohjata tunnistamaan tekstin suhteita toisiin teksteihinEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokilla 8 ja 9Kirjallisuuden opetuksessa edetään nuortenkirjoihin tutustumisesta aikuisille suunnattuihin klassikkoteoksiinTutustutaan suomenkieliseen kaunokirjallisuuteen oppilaan edellytysten mukaan sekä Suomen kirjallisuuden kehitysvaiheisiin ja tyylisuuntiin ja niiden välisiin yhteyksiin sekä maailmankirjallisuuteenEtsitään tekstien keskinäisiä suhteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas lukee ja tulkitsee suomenkielistä kirjallisuutta, erityisesti suomalaista nykykirjallisuutta. Hän tutustuu suomalaisen kirjallisuuden päävaiheisiin ja niiden yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ymmärtää kirjallisuuden lajin ja muiden tekstien vaikutuksen teokseen.
|
Kirjallisuuden ja sen vaiheiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti suomenkielistä kirjallisuutta ja analysoi lukemaansa keskustelemalla ja kirjoittamalla.
Oppilas tuntee suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita ja niiden yhteyden eurooppalaisiin virtauksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee suomenkielisiä kirjoja ja erittelee lukukokemustaan.
Oppilas osaa nimetä suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita.
Oppilas osaa eritellä kirjallisuuden lajien piirteitä lukemastaan tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä ja keskustelee lukukokemuksestaan muiden kanssa.
Oppilas on tutustunut joihinkin suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita edustaviin teksteihin.
Oppilas tuntee joitakin kirjallisuuden lajeja ja kuvailee vähintään yhtä niistä.
Oppilas tunnistaa, mihin lajiin teksti kuuluu.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee lyhyitä, helppotajuisia suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä.
Oppilas erottaa fiktiivisen tekstin muista teksteistä.
Oppilas hahmottaa, että eri aikoina on kirjoitettu erilaisia tekstejä.
Oppilas tunnistaa mallien avulla tekstien välisiä yhteyksiä.
|
T10 auttaa oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta
Paikallinen tarkennus
Auttaa oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuuttaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 9Opetuksessa on luontevaa ottaa sisältöjä esille läpäisevästi kaikilla luokka-asteillaEdistetään suullisilla harjoituksilla monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta (vuoropuhelu, väittely, puhe-esitykset)Tarkastellaan median ja sosiaalisen median vaikuttamiskeinoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisen koulun ja yhteiskunnan merkityksen. Hän tunnistaa kulttuurisia eroja ja samankaltaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta.
|
Kulttuurisen tietoisuuden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiä kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksestä itselleen ja yhteiskunnalle.
Oppilas osallistuu aktiivisesti yhteisten kulttuuristen kokemusten luomiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta.
Oppilas osaa eritellä kulttuurisia kokemuksiaan.
Oppilas tekee havaintoja siitä, että kulttuuri, yksilöiden toiminta ja erilaisten ryhmien muodostuminen vaikuttavat toisiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksilön ja lähiympäristön monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta.
Oppilas monipuolistaa kulttuurisia kokemuksiaan ja osaa kertoa niistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että jokainen yhteiskunta on monikielinen ja kulttuurisesti monimuotoinen.
Oppilas tunnistaa ja osaa kuvata kulttuurisia kytköksiä omassa elämässään.
|
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T11 ohjata oppilasta vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana, ohjata häntä näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muilta
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana, ohjata häntä näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muiltaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 7Harjoitellaan tekstilajitaitoja yksin ja yhdessäTarkastellaan lausetyyppejä ja muita kielen rakenteita funktionaalisesti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään kielenoppijana ja kielen käyttäjänä. Hän vertailee ja hyödyntää erilaisia oppimisen tapoja itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
|
Oman kielenoppimisen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itselleen haasteellisia oppimistavoitteita ja edistää yhteistä oppimista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kielenoppimistaitojaan ja hyödyntää monipuolisesti ympäristöään kielenoppimisen resurssina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kielenoppijana ja kielen käyttäjänä sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja kielenoppimisestaan ja omista oppimisen tavoistaan.
|
T12 ohjata oppilasta havainnoimaan, miten kieltä käytetään eri tiedonaloilla
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta havainnoimaan, miten kieltä käytetään eri tiedonaloillaEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokilla 8 ja 9Tutustutaan koulun tiedonalojen kieleen: yleinen ja erityiset eri oppiaineiden tavat käyttää kieltäTarkastellaan ja harjoitellaan eri oppiaineiden perustekstilajeja (esimerkiksi käsitteen määrittely, koevastaus, tutkielma)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilaan kielitaito kehittyy arkikielestä kohti tiedonalojen kieltä.
|
Abstraktin kielen rakentuminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuntee abstraktin kielen keinoja ja käyttää niitä tekstien tulkinnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti vaativaa kieltä, mutta tarvitsee kontekstin tukea.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti melko vaativaa kieltä vahvan kontekstin tuen avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käsittelee eri tiedonalojen aiheita arkikielellä.
|
T13 kannustaa oppilasta kehittämään tiedonhankintataitoja, oman työskentelyn suunnittelua, jäsentämistä ja arviointia itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta kehittämään tiedonhankintataitoja, oman työskentelyn suunnittelua, jäsentämistä ja arviointia itsenäisesti ja ryhmässäEspoon näkökulmaKielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokilla 7Rakennetaan kokonaisuuksia eri lähteistä saaduista tiedoistaKäytetään valmisohjelmiaTuotetaan yksinkertaisia digitaalisia tekstejäYhdistetään kuva/liikkuva kuva ja teksti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia tiedonhankintakeinoja tekijänoikeuksia noudattaen. Hän suunnittelee, jäsentää ja arvioi omaa työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä.
|
Tiedonhankinta sekä oman työskentelyn suunnittelu, jäsentäminen ja arvioiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas etsii ja yhdistelee monipuolisesti eri tietolähteiden tietoa vertaillen ja tiedon luotettavuutta arvioiden.
Oppilas edistää tavoitteellisesti yhteistä työskentelyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etsii tietoa eri lähteistä sekä suunnittelee, jäsentää ja arvioi työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä.
Oppilas tuo oman panoksensa yhteiseen työskentelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas etsii tietoa tutuista tai annetuista lähteistä, mutta käsittelee tietoa toistaen.
Oppilas arvioi omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas etsii yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä.
Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.
Oppilas suunnittelee ja arvioi työskentelyään vain vähän.
|