Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Tapiolan koulun OPS
Miten varmistetaan, että oppilaan arviointi on realistista ja kannustavaa?
Oppiaineissa varmistetaan, että jokainen oppilas tietää arvioinnin tavoitteet ja kriteerit. Opettajainkokouksissa ja aineryhmien kokouksissa käydään säännöllisesti läpi arvioinnin periaatteet. Aineryhmät sopivat yhteisistä tavoitteista sekä tavoista, joilla oppilasta arvioidaan. Rehtori tapaa aineryhmät vähintään kerran lukuvuodessa ja varmistaa, että arviointi on opetussuunnitelman mukaista.
Formatiivinen arviointi
Tapiolan koulun OPS
Espoon kaupungin määrittämien arviointien lisäksi koulussamme annetaan kirjalliset jaksopalautteet Wilmassa kaksi kertaa vuodessa yhdeksännen luokan oppilaille.
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Tapiolan koulun OPS
Monipuolisten arviointimenetelmien käytössä päävastuu on aineryhmillä. Aineryhmät keskustelevat arvioinnin periaatteista sekä vertais- ja itsearvioinnista myös yli oppiainerajojen. Aineenopettajat tekevät tässä yhteistyötä erityisopettajien ja luokanvalvojien kanssa. Rehtori varmistaa arvioinnin periaatteet tavatessaan aineryhmiä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Tapiolan koulun OPS
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Oppilaan käytösarvosana muodostuu kaikkien oppilaan opettajien antamien numeroiden keskiarvosta. Mikäli oppilaalla on kuitenkin runsaasti myöhästymisiä, luvattomia poissaoloja tai muita rikkeitä, voi käytösarvosana poiketa laskennallisesta keskiarvosta. Luokanvalvoja voi perustellusta syystä muuttaa laskennallista keskiarvoa yhden numeron verran ilman erillistä keskustelua arviointikokouksessa. Useamman numeron muutoksesta keskustellaan opettajakunnan kesken. Numeroon voi myös nostavasti vaikuttaa oppilaan esimerkillinen toiminta esim. luokkahengen edistäjänä tai kiusaamisen vastustajana.
Käyttäytymisen arvosanaa ei merkitä erotodistukseen, vaan se on mukana erillisenä liitteenä. Käytösarvosanaa ei merkitä myöskään päättötodistukseen, mutta se arvioidaan ja annetaan erillisenä liitteenä.
Arvosanakuvaukset:
Arvosana 10 (= erinomainen)
Oppilas toimii vastuullisesti, ottaa huomioon muut yhteisön jäsenet eri tilanteissa ja käyttäytyy ystävällisesti ja rakentavasti. Hän on oma-aloitteinen, hän vaikuttaa myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja on esimerkillinen erilaisuuden hyväksymisessä.
Arvosana 9 (= kiitettävä)
Oppilaan käyttäytymisessä on arvosanan kymmenen piirteitä, mutta hän voisi olla oma-aloitteisempi ja ottaa enemmän muita huomioon.
Arvosana 8 (= hyvä)
Kahdeksan on normaalin hyvän käytöksen taso. Oppilas noudattaa yleensä ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja ja pyrkii ottamaan muut ihmiset huomioon. Oppilaalla voi olla joitakin vähäisiä sääntörikkomuksia.
Arvosana 7 (= tyydyttävä)
Oppilaan käyttäytymisessä on usein huomauttamista ja/tai hänellä on luvattomia poissaoloja ja/tai runsaasti myöhästymisiä. Hänellä saattaa olla muita yksittäisiä rikkeitä.
Arvosana 6 (= välttävä)
Oppilas käyttäytyy toistuvasti erittäin huonosti ja on usein välinpitämätön muuta kouluyhteisöä kohtaan ja/tai hänellä on vakavia rikkeitä, esim. vilppi, kiusaaminen, väkivaltainen käytös.
Arvosana 5 (= heikko)
Oppilas suhtautuu piittaamattomasti koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön. Hänellä on vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa. Hän ei kykene noudattamaan sääntöjä ja sopimuksia. Hänellä on runsaasti rikkomuksia, eikä hän tunne syyllisyyttä teoistaan.