T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin
Paikallinen tarkennus
A, B: Luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiinEspoon näkökulmaHyvää elämää lähdetään tarkastelemaan oppilaan näkökulmasta, mutta sitä voi rikastuttaa pohtimalla elämän tarkoitusta, valintoja, ihmissuhteita ja hyvää elämää eri kulttuureissa ja katsomuksissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu eettisen ajattelun taidoissa. Hän osaa soveltaa eettisiä periaatteita arjen tilanteissa ja valinnoissa.
|
Kyky eettiseen ajatteluun ja eettisten periaatteiden soveltamiseen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa selittää ja perustella eettisten periaatteiden johdonmukaista soveltamista eri tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa kuvailla ja perustella, miten voi soveltaa eettisiä periaatteita arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja perustella yhden eettisen periaatteen ja yhden arjessa tehtävän eettisen valinnan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti jonkin eettisen periaatteen tai arjessa tehtävän eettisen valinnan.
|
T2 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
B: Ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluitaEspoon näkökulmaHyväksi voi käyttää esimerkiksi edu.fi -osoitteesta löytyvää Filosofiaa lapsille -materiaalia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havaitsemaan väitteitä ja tunnistamaan sekä arvioimaan niiden perusteluita.
|
Väitteiden ja perusteluiden tunnistaminen ja arviointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja erilaisista teksteistä keskeisiä väitteitä perusteluineen.
Oppilas osaa pohtia monipuolisesti perusteluiden asiaankuuluvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä keskeisiä väitteitä ja niiden perusteluja sekä pohtia perusteluiden asiaankuuluvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa löytää keskustelusta ja tekstistä väitteen ja sille perustelun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa ohjatusti keskustelusta tai tekstistä väitteen.
|
T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan
Paikallinen tarkennus
B: Edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan S4 Luonto ja kestävä tulevaisuusTutkitaan luonnon ja ihmisen tulevaisuutta sekä kestävää kehitystä.Espoon näkökulmaHyväksi voi käyttää esimerkiksi edu.fi -osoitteesta löytyvää Filosofiaa lapsille -materiaalia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita, tunnistaa virheellistä päättelyä sekä kehittyy ajattelun taidoissa.
|
Ajattelun taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita monipuolisesti ja tunnistaa virheellistä päättelyä.
Oppilas osaa hyödyntää näitä taitoja omassa ajattelussaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas oivaltaa asioiden välisiä suhteita.
Oppilas osaa tunnistaa virheellistä päättelyä ja välttää sitä omassa ajattelussaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja asioiden välisistä suhteista ja virheellisestä päättelystä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja asioiden välisistä suhteista tai virheellisestä päättelystä.
|
T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
B: Ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta S4 Luonto ja kestävä tulevaisuusTutkitaan luonnon ja ihmisen tulevaisuutta sekä kestävää kehitystä.Espoon näkökulmaHuomaa sekä ekologinen että sosiaalinen kestävä kehitys.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa kantaa vastuuta itsestä, toisista ja luonnosta.
|
Vastuullisen toiminnan ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ja perustella, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen, sekä kuvata erilaisin esimerkein, mitä vastuun kantaminen tarkoittaa omassa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla, mitä tarkoittaa itsestä, toisista ja luonnosta vastuun ottaminen, sekä kertoa, mitä vastuun kantaminen tarkoittaa omassa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla yhden tavan kantaa vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti yhden tavan kantaa vastuuta itsestä, toisista ihmisistä tai luonnosta.
|
T5 ohjata oppilas tutustumaan suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottamaan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Paikallinen tarkennus
A: Ohjata oppilas tutustumaan suomalaiseen kulttuuriperintöön sekä hahmottamaan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.Vähemmistöistä käsitellään kieli- ja kulttuurivähemmistöjä, joita oppilaiden elämänpiirissä on. Muistetaan myös romanit ja saamelaiset.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmottaa kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
|
Tietojen ja käsitteiden hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja selittää useita kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä.
Oppilas osaa kuvailla yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurista moninaisuutta ja pohtia sen merkitystä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ja selittää joitakin kulttuuriin liittyviä piirteitä suomalaisesta, eurooppalaisesta ja maailman kulttuuriperinnöstä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhteisön tai yhteiskunnan kulttuurisesta moninaisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, että on erilaisia kulttuureja, ja osaa mainita yhden kulttuurivähemmistön ja siihen liittyvän piirteen.
Oppilas osaa nimetä yhden kulttuuriperintökohteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa mainita ohjatusti yhden kulttuurivähemmistön.
Oppilas osaa nimetä ohjatusti yhden kulttuuriperintökohteen.
|
T6 tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään
Paikallinen tarkennus
A: Tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa katsomusten ja kulttuurien peruspiirteitä sekä tunnistaa ja käyttää katsomuksellisia käsitteitä.
|
Tietojen ja käsitteiden hallinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä joitakin katsomuksia ja kulttuureja sekä kertoa ja antaa niistä esimerkkejä katsomuksellisia käsitteitä käyttäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin ja kertoa siitä katsomuksellisten käsitteiden avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen tai kulttuurin sekä siihen liittyviä piirteitä.
Oppilas tietää ainakin yhden katsomuksellisen käsitteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin katsomuksen, kulttuurin tai katsomuksellisen käsitteen.
|
T7 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan omaa katsomuksellista oppimistaan
Paikallinen tarkennus
A, B: Ohjata oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan omaa katsomuksellista oppimistaan Espoon näkökulmaOpiskelu sisältää tavoitteiden asettamista, opiskelun seuraamista ja itsearviointia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi omaa katsomuksellista osaamistaan ja asettaa sen pohjalta tavoitteita sekä arvioi katsomuksellista oppimistaan.
|
Oppimaan oppimisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita ja toimii niiden mukaisesti.
Oppilas arvioi monipuolisesti tavoitteiden toteutumista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa katsomukselliseen oppimiseensa liittyviä itselleen sopivia tavoitteita, pyrkii toimimaan tavoitteiden suunnassa ja arvioi niiden toteutumista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa osaamistaan ja asettaa ainakin yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen.
Oppilas suunnittelee ja arvioi ohjatusti opiskeluaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa asettaa ohjatusti yhden tavoitteen omalle katsomukselliselle oppimiselleen.
|
T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja
Paikallinen tarkennus
A: Rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee katsomustaan ja toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa ryhmän jäsenenä.
|
Vuorovaikutustaidot ja toiminta ryhmän jäsenenä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään monipuolisesti.
Oppilas toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään rakentavasti.
Oppilas toimii positiivisessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo ohjatusti esille omia katsomuksellisia kannanottojaan tai identiteettiään.
Oppilas toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee muiden katsomuksellisia kannanottoja asiallisesti.
|
T9 ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia
Paikallinen tarkennus
B: Ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksiaLapsen oikeuksien toteutumisen kohdalla voidaan puhua koulunkäynnin merkityksestä, terveydenhuollosta, vaikutusmahdollisuuksista, ruumiillisen kurituksen kiellosta sekä leikin ja vapaa-ajan merkityksestä. Lapsen oikeuksien sopimukseen liittyvää materiaalia löytyy esimerkiksi YK-liiton, Amnestyn, Mannerheimin Lastensuojeluliiton tai Pelastakaa Lapset ry:n sivuilta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää käsitteen ihmisoikeudet sekä tietää, mikä on YK:n ihmisoikeuksien julistus ja millaisia oikeuksia lapsilla on.
|
Ihmisoikeusetiikan tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää ja osaa selittää käsitteen ihmisoikeudet.
Oppilas tietää, että on olemassa YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, ja osaa kuvailla siitä ainakin kolme ihmisoikeutta.
Oppilas tietää ja osaa perustella sen, että on olemassa monia lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä ainakin kolme.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää käsitteen ihmisoikeudet.
Oppilas tietää, että on olemassa YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, ja osaa kuvailla siitä kaksi ihmisoikeutta.
Oppilas tietää, että on olemassa monia lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä kaksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää käsitteen ihmisoikeudet.
Oppilas tietää, että on olemassa ihmisoikeuksia, ja osaa kuvailla niistä yhden keskeisen.
Oppilas tietää, että on olemassa lapsen oikeuksia, ja osaa kuvailla niistä yhden keskeisen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti yhden keskeisen lapsen oikeuden.
|
T10 rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään
Paikallinen tarkennus
A: Rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tietää, että on olemassa kansainvälisesti sovittuja kestävän kehityksen tavoitteita. Hän osaa toimia omassa lähiympäristössään vastuullisesti.
|
Vaikuttamisen keinojen tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tietää, että kestävän tulevaisuuden tavoitteisto on laaja kokonaisuus.
Oppilas osaa kuvailla ja perustella kolme kestävän kehityksen tavoitetta.
Oppilas osaa kuvailla ja perustella kaksi tärkeää tapaa toimia vastuullisesti lähiympäristössä ja kertoa, miten niissä voisi olla aloitteellinen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, että kestävän kehityksen tavoitteita on erilaisia, ja osaa kuvailla ja perustella niistä kaksi.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä oman toiminnan vastuullisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla yhden kestävän kehityksen tavoitteen.
Oppilas osaa kuvailla yhden tavan toimia vastuullisesti lähiympäristössä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa ohjatusti yhden tavan toimia vastuullisesti omassa lähiympäristössä.
|