Biologinen tieto ja ymmärrys |
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa sekä vertailemaan erilaisia ekosysteemejä ja tunnistamaan lajeja
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta ymmärtämään ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa sekä vertailemaan erilaisia ekosysteemejä ja tunnistamaan lajejaEspoon näkökulma8. luokalla tehdään retki lähimetsäänOpetellaan metsän lajeja ja vertaillaan metsää vesiekosysteemiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää tietojaan ekosysteemin perusrakenteesta ja toiminnasta. Hän oppii vertailemaan erilaisia ekosysteemejä. Oppilas oppii tunnistamaan lajeja.
|
Ekosysteemin rakenteen ja toiminnan tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ja perustella metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas vertailee eri ekosysteemejä ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää monipuolisesti lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ja kertoa metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas tunnistaa, nimeää ja vertailee erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa luokitella ja nimetä metsäekosysteemin osia ja kertoa niiden toiminnasta.
Oppilas tunnistaa ja nimeää erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa luokitella metsäekosysteemin osia elollisiin ja elottomiin.
Oppilas rakentaa yksinkertaisen ravintoketjun esimerkkilajeista.
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin lajeja.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelleEspoon näkökulmaTutkitaan lajeja maastossa eri elinympäristöissäHavainnoidaan ihmisen vaikutusta lähiympäristössä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään, miten se näkyy esimerkiksi erilaisina rakenteina.
Oppilas oppii, että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta.
|
Eliöiden sopeutumisen ja elinympäristöjen monimuotoisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja kertoo sopeutumiseen liittyviä syy-seuraussuhteita.
Oppilas perustelee elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas perustelee, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä lajien esiintymisestä ja lajien sopeutumisesta eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä elinympäristöjen merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas kertoo, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten lajit sopeutuvat eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo, mitä monimuotoisuus tarkoittaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa erilaisissa elinympäristöissä elävien eliöiden ominaisuuksia.
Oppilas antaa joitakin esimerkkejä erilaisissa elinympäristöissä elävistä eliöistä.
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteitaEspoon näkökulmaOpetellaan valomikroskoopin lisäksi stereomikroskoopin käyttöäOpetellaan värjäämään kasvisolujaKäsitellään evoluutio sammakkoeläimistä nisäkkäisiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
|
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin.
Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa.
Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö.
Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.
|
T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalvelujen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin.
Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
|
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia.
Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta.
Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.
|
Biologiset taidot |
T9 ohjata oppilasta koostamaan eliökokoelma ja kasvattamaan kasveja biologisten ilmiöiden ymmärtämiseksi
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalvelujen ymmärtämiseksiEspoon näkökulmaEliökokoelman keruu 7-8 luokilla esim. kasvioKasvien kasvatusta siemenestä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kokoamaan eliökokoelman.
Oppilas oppii kasvattamaan kasveja biologisten ilmiöiden ymmärtämiseksi.
|
Eliökokoelman laatiminen ja kasvien kokeellinen kasvattaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti laajahkon ja huolellisesti toteutetun perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa kasvatuskokeen, arvioi kokeen tulosten luotettavuutta sekä selittää, miten kasvatuskoe liittyy tarkasteltavaan biologiseen ilmiöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas toteuttaa kasvatuskokeen ja tekee siitä päätelmiä tarkasteltavaan biologiseen ilmiöön liittyen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti pienimuotoisen perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas toteuttaa ohjatusti kasvatuskokeen ja kertoo kasvatuskokeen tulokset.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa koostaa ohjatusti pienen eliökokoelman.
Oppilas osallistuu kasvien kasvatukseen.
|
T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolellaEspoon näkökulmaOpetellaan biologisen tutkimuksen vaiheet ja toteutus sekä raportointiKerätään aineisto ja käsitellään se esim. diagrammi- tai taulukkomuotoon
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
|
Biologisen tutkimuksen tekeminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossaS5 IhminenSisällöissä keskitytään tutkimaan ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
|
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.
|
Biologian asenne- ja arvotavoitteet |
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistaa luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintojaS2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöönSisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toimintaSisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
|
|
|
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Paikallinen tarkennus
Innostaa vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksiS2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöönSisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toimintaSisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.Espoon näkökulmaLuonnonsuojelun tavoitteet, keinot ja saavutukset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
|
|
|