Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemälläEspoon näkökulmaoman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, videotaidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoistahavainnon mukaan työskentelykuvanteon prosessi
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaanEspoon näkökulmakuvataiteen käsitteistöä, mielikuvituksen kehittäminenajattelun taidotuskallus esitellä ja arvioida omia teoksiakyky etsiä omista teoksista annettuja tavoitteita
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avullaEspoon näkökulmaelämyksellisyys: moniaistiset havainnot, ajatukset, tutkimukset, tunteet ja mielikuvitus, satu, fantasia, riimit ja lorut, leikki tai musiikki ilmaisun lähtökohtanarohkaistaan omannäköiseen ilmaisuun
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapojaEspoon näkökulmaesim. maalaaminen, väri-ilmaisu, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelutyövälineiden ja materiaalien käyttötaitojasommittelun perusteitaväriopin perusteita esim. pää- ja välivärit
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssaEspoon näkökulmatyön loppuunsaattaminen
|
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissaEspoon näkökulmaesim. kirjan kuvitus, sarjakuva, mainos, valokuva, elokuva, animaatioajattelun taidotkuvan erilaisia viestejä
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejäEspoon näkökulmaesim. taidekuva, viihdekuva, käsitelty kuvakuvataiteen käsitteitä: värit, valo, varjo, liike, tila, vastakohdat
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössäänEspoon näkökulmavisuaalisen kulttuurin tuotteet esim. katumainonta, liikennemerkit, lelut ja muut arkiset esineet tai tietokonepelit
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjaltaEspoon näkökulmalähiympäristön arkkitehtuuri, arkkitehtuurin käsitteitä: sisätila, ulkotilahavaintoja uusien ja vanhojen rakennusten eroistaluonnonympäristömoniaistiset havainnotvaihtelevat tekniikat, digitaalisuus
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvojaEspoon näkökulmamiellyttävä, hyvin suunniteltu ja kestävä ympäristöympäristön arvojen pohdintaa:toimiva ja turvallinenepäkäytännöllinen ja vaarallinenkaunis ja rumakouluympäristöön vaikuttaminen esim. oppilastyöt esille, ympäristö- ja tilateoksiaymmärrys tuotteen elinkaaresta
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitysEspoon näkökulmaeri kulttuurien kuvataide tai monikulttuurinen kuvataideluovuusoman näköisyyskierrätysmateriaalit, luonnonmateriaalit
|