Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Kuitinmäen koulu OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Opettajat ja oppilaat ikätasoon suhteuttaen sopivat yhdessä, mitä arviointimenetelmiä kullakin luokka-asteella käytetään. Tavoitteena on käyttää ikä- ja kehitystasolle sopivia menetelmiä, joilla oppilaat voivat osoittaa mahdollisimman monipuolisesti osaamistaan. Tarkoitus on lisätä oppilaiden itsetuntemusta ja tukea heidän oppimistaan.
Arviointipalautetta annetaan oppilaskohtaisesti tarpeen mukaan. Opintojen aikana annetaan sanallista palautetta ja käydään arviointikeskusteluja. Wilma toimii kodin ja koulun yhteisenä työkaluna opintojen jatkuvassa arvioinnissa, mutta tarvittaessa käytetään muitakin yhteydenpidon muotoja.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointia toteutetaan koulun arjessa monipuolisesti. Arviointitaitojen harjoittelussa edetään pienin askelin ikä- ja kehitystaso huomioiden.
Alkuopetuksessa itse- ja vertaisarvioinnissa toimitaan yhdessä opettajien ja huoltajien kanssa. Vertaisarviointia harjoitellaan yhdessä keskustellen, antamalla positiivista palautetta ja kiinnittämällä huomiota onnistumisen kokemuksiin. Itsearvioinnissa harjoitellaan yhdessä tavoitteiden tiedostamista.
3.-4. luokilla itse- ja vertaisarvioinnin taitoja harjoitellaan monipuolisemmin. Oppilaat harjoittelevat omien tavoitteiden asettamista ja niiden toteutumisen arviointia. Vertaisarvioinnin rooli kasvaa oppimisessa, esimerkiksi ryhmä- ja projektityöskentelyssä.
5. luokalta lähtien oppilaita kannustetaan laajempien kokonaisuuksien itsearviointiin, jossa asetetaan tavoitteita ja arvioidaan niiden saavuttamista. Vertaisarviointi on myönteistä ja kannustavaa ja kohdistuu monipuolisen palautteen antamisen taitoihin.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kuitinmäen koulu OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Perusopetuksen tavoitteena on antaa oppilaille valmiudet käyttäytyä eri tilanteissa niihin sopivalla tavalla. Koulussa korostetaan hyviä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Oppilasta kannustetaan sitoutumaan koulutyöhön ja kantamaan vastuuta omasta työskentelystään ja oppimisympäristöstään.
Huoltajille tarjotaan mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun vanhempainilloissa ja huoltajatapaamisissa sekä koulun johtokunnassa. Oppilaat pääsevät osallistumaan keskusteluun oppilasparlamentin ja oppilaskunnan hallituksen välityksellä. Oppilaiden kanssa tarkistetaan tavoitteita keskustellen yksilö- ja ryhmätasolla.