Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Kuitinmäen koulu OPS
Opettajat tiedottavat oppilaita ja huoltajia oppijakson alussa oppiaineensa arviontikäytänteistä ja -perusteista. Opettajat ja oppilaat ikätasoon suhteuttaen sopivat yhdessä, mitä arviointimenetelmiä kullakin luokka-asteella käytetään. Tavoitteena on käyttää ikä ja kehitystasolle sopivia menetelmiä, joilla oppilaat voivat osoittaa mahdollisimman monipuolisesti osaamistaan. Tarkoitus on lisätä oppilaiden itsetuntemusta ja tukea heidän oppimistaan.
Arviointia opintojen edistymisestä annetaan oppilaskohtaisesti tarpeen mukaan. Opintojen aikana annetaan sanallista palautetta ja käydään arviointikeskusteluja. Wilma toimii kodin ja koulun yhteisenä työkaluna opintojen jatkuvassa arvioinnissa, mutta tarvittaessa käytetään muitakin yhteydenpidon muotoja.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kuitinmäen koulu OPS
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti. Vuosiluokilla 4-6 annetaan arvosana keväällä. Vuosiluokilla 7-9 annetaan käyttäytymisen arvosana lukukausittain.