T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
A, B: Ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäVanhan testamentin alkukertomukset, patriarkkakertomukset ja Israelin kansan vaellus Luvattuun maahanProfeetat, kuninkaat ja sananlaskutOrtodoksisen kirkon tulkinnat Vanhan testamentin kertomuksistaKymmeneen käskyyn tutustuminen ja sen hahmottaminen, mistä niissä on kyse.Ihmisen tehtävä luomakunnasta huolehtimisessaMahdollisia sisältöjä BUuden testamentin kertomukset Jeesuksen elämänvaiheista ja opetuksistaYlösnousemuksen ilo ja ortodoksisen kirkon tulkinta pelastuksestaLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
A, B: Ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä APyhiä ihmisiä ja tapahtumia kuvaavat ikonit ja veisutKirkkovuoden juhlat ja paasto PaastorukousKoululaisliturgiaan osallistuminen kirkollisena juhlapäivänä tai juhlakaudellaPyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkko Tapiolassa, sen arkkitehtuuri ja seinämaalauksetMahdollisia sisältöjä BPyhiä ihmisiä ja tapahtumia kuvaavat ikonit ja veisut.Kirkkovuoden juhlat ja paastoKoululaisliturgiaan osallistuminen kirkollisena juhlapäivänä tai juhlakaudellaPyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkko Tapiolassa, sen arkkitehtuuri ja seinämaalaukset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
A: Auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuuttaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä AVanhan testamentin ennuskuvat Uuden testamentin tapahtumista ortodoksisen kirkon tulkinnan mukaisestiIkonien ja muun kirkkotaiteen symboliikkaKirkon toiminta nykypäivänä; kirkollisten toimitusten ja niihin osallistumisen merkitys omassa elämässäMahdollisia sisältöjä BIkonien ja muun kirkkotaiteen symboliikkaAjan pyhittäminenUuden testamentin kertomuksiin perustuvat kirkkovuoden juhlat sekä niihin liittyvät veisut ja ikonit
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
A: Ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistäEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä AHarjoitellaan Raamatun käyttöäMahdollisia sisältöjä BLasten oikeudet, myös Jeesuksen opetusten valossaHaetaan tietoa YK:sta esim. internetin avullaHarjoitellaan Raamatun käyttöä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.
|
T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Paikallinen tarkennus
A: Opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaanEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäJuutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteiset juuret, alustava vertailu juutalaisuuden ja islamin sekä ortodoksisen kristillisyyden välilläPatriarkka Abrahamin merkitys juutalaisuudessa, islamissa ja kristinuskossaOrtodoksisen kirkon toiminta Helsingin seurakunnan alueella ja erityisesti EspoossaMuut uskonnot ja uskonnottomuus pääkaupunkiseudulla ja erityisesti EspoossaB: Tavoitetta ei määritelty B-kohdan alle
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.
|
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
A: Ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan EuroopassaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäJuutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteiset juuret, alustava vertailu juutalaisuuden ja islamin sekä ortodoksisen kristillisyyden välilläPatriarkka Abrahamin merkitys juutalaisuudessa, islamissa ja kristinuskossaOrtodoksisen kirkon toiminta Helsingin seurakunnan alueella ja erityisesti EspoossaMuut uskonnot ja uskonnottomuus pääkaupunkiseudulla ja erityisesti EspoossaB: Tavoitetta ei määritelty B-kohdan alle
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
A: Kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä APyhän käsite eri uskonnoissaOsallistutaan koululaisliturgiaan kirkollisena juhlapäivänä tai juhlakaudellaErilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminenRaamatun kertomusten opetukset nykypäivän kannalta; kertomusten eettinen merkitysLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumusMahdollisia sisältöjä BErilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminenPyhän käsite eri uskonnoissaKoululaisliturgiaan osallistuminen kirkollisena juhlapäivänä tai juhlakaudellaRaamatun kertomusten opetukset nykypäivän kannalta; kertomusten eettinen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
A, B: Ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä Aks. T1; Vanhan testamentin kertomuksetKymmeneen käskyn periaatteet suhteessa Jumalaan ja muihin ihmisiinRaamatun kertomusten opetukset nykypäivän kannalta; kertomusten eettinen merkitys ja yhtäläisyydet juutalaisuuden ja islamin kanssa.Lähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumusMahdollisia sisältöjä BJeesuksen vertaukset ja niiden eettinen opetusOrtodoksisen kirkon tulkinta pelastuksestaLähimmäisen kohtaaminen, erilaisuuden kohtaaminenLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumus kristinuskossa, juutalaisuudessa ja islamissa sekä uskonnottomassa ajattelussaLasten oikeudet
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
|
Etiikkaa koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
A: Tavoitetta ei määritelty A-kohdan alleB: Ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmastaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjäOrtodoksinen opetus ajan pyhittämisestä, rukouksesta ja ihmisestä Jumalan kuvanaLähimmäisen kohtaaminen, erilaisuuden kohtaaminenLasten oikeudet, myös Jeesuksen opetusten valossa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
A: Ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmastaA, B: S1 Suhde omaan uskontoonSisällöissä keskitytään uskonnon lähteisiin, pyhiin kirjoihin ja henkilöihin. Tarkastellaan uskonnon keskeisiä kertomuksia.UO Perehdytään Vanhan Testamentin kirjallisuuteen ortodoksisen opetuksen näkökulmasta.Sisällöissä keskitytään uskonnon lähteisiin, pyhiin kirjoihin. Tärkeä sisältö on opiskeltavan uskonnon oppi. Tarkastellaan uskonnon keskeisiä kertomuksia ja niiden vuorovaikutusta taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa.UO Opetuksessa paneudutaan ortodoksisen uskonopin lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Perehdytään Jeesuksen elämävaiheisiin ja opetukseen evankeliumeissa sekä kirkkovuoden tapahtumissa. Opetuksessa otetaan huomioon ortodoksisuuden vaikutus ja näkyminen medioissa kotimaassa ja maailmalla.Espoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä AVanhan testamentin kertomukset (ks. T1) ja niiden tulkinta ortodoksisessa perinteessäIhmisen tehtävä luomakunnasta huolehtimisessaOrtodoksinen opetus ajan pyhittämisestä, rukouksesta ja ihmisestä Jumalan kuvanaKymmeneen käskyn periaatteet suhteessa Jumalaan ja muihin ihmisiinRaamatun kertomusten opetukset nykypäivän kannalta; kertomusten eettinen merkitysLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumusMahdollisia sisältöjä BUuden testamentin kertomukset (ks. T1) ja niiden tulkinta ortodoksisessa perinteessäOrtodoksinen opetus ajan pyhittämisestä, rukouksesta ja ihmisestä Jumalan kuvanaLähimmäisen kohtaaminen, erilaisuuden kohtaaminenLasten oikeudet, myös Jeesuksen opetusten valossa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
|
Eettinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta.
Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita.
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.
|
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
A: Luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiäänEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä APohditaan eettisiä kysymyksiä Vanhan testamentin kertomusten (ks. T1) kauttaLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumusMahdollisia sisältöjä BUuden testamentin kertomusten eettinen opetus (ks. T1)Lähimmäisenrakkauden toteuttaminen käytännössä erilaisten ihmisten keskenLasten oikeudet, myös Jeesuksen opetusten valossa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
|
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.
|
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
A: Auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämäänA: S1 Suhde omaan uskontoonSisällöissä keskitytään uskonnon lähteisiin, pyhiin kirjoihin ja henkilöihin. Tärkeä sisältö on opiskeltavan uskonnon oppi. Tarkastellaan uskonnon keskeisiä kertomuksia.UO Opetuksessa paneudutaan ortodoksisen uskonopin lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Perehdytään Vanhan Testamentin kirjallisuuteen ortodoksisen opetuksen näkökulmasta.Espoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä APohditaan eettisiä kysymyksiä Vanhan testamentin kertomusten (ks. T1) kauttaLähimmäisenrakkaus, auttaminen, anteeksiantamus, katumusMahdollisia sisältöjä BLasten oikeudet ja kaikkien ihmisten tasavertaisuus Jeesuksen opetusten valossaYlösnousemuksen ilo ja ortodoksisen kirkon tulkinta pelastuksesta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.
|
|
|