Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokalla 1Jumalanpalvelukset, sakramentit ja muut pyhät toimitukset perheiden elämässäPyhittäjä Herman Alaskalainen; Espoon Tapiolan ortodoksisen kirkon nimikkopyhäMahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Keskustellaan oppilaiden perheissä ja lähiympäristössä vaikuttavista uskonnoista ja katsomuksista.Oma nimipäivä ja nimikkopyhäKirkkovuoden suuria juhlia
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokalla 1Tutustutaan liturgiaan osallistumalla koululaisliturgiaanJoitakin mysteerioita, erityisesti kaste, mirhavoitelu ja ehtoollinenJeesuksen ja joidenkin pyhien ihmisten elämää ja opetuksiaLähimmäisenrakkausMahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Ikonit ja niiden värisymboliikka, risti symbolinaOrtodoksipappi ja hänen tunnuksensaSuojeluspyhät, oma nimipäivä ja nimikkopyhäKirkko rakennuksena ja pyhänä paikkanaRistinmerkki ja Pyhän Kolminaisuuden persoonatKirkkovuoden suuria juhlia
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokalla 1Keskeisiä rukouksia ja veisujaJoitakin mysteerioita, erityisesti kaste, mirhavoitelu ja ehtoollinenMahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Kirkkovuoden suuria juhliaPaastoSuojeluspyhätKeskeisiä rukouksia ja veisujaTutustutaan liturgiaan osallistumalla koululaisliturgiaanOrtodoksisia tapoja, esim. vedenpyhitys, kodinpyhitys ja panihida
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiinEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Oman uskontoryhmän monikulttuurisuusMuita kirkkoja ja uskontoja oppilaan lähiympäristössä (perheessä, koulussa ja yhteisössä)UskonnottomuusKristittyjen yhteiset juhlatKoulun muiden uskontojen juhliaMahdollisuuksien mukaan esim. vieraillaan luterilaisessa lähikirkossa
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaanEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Ihminen Jumalan kuvanaVapaa tahto; hyvä ja pahaAnteeksipyytäminen ja -antaminenLähimmäisenrakkausKeskustellaan lasten oikeuksista
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksiaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Ihminen Jumalan kuvanaVapaa tahto; hyvä ja pahaAnteeksipyytäminen ja -antaminenLähimmäisenrakkausKeskustellaan lasten oikeuksistaKeskustelua ortodoksisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä  ja eroistaErilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnostaEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokalla 1Esimerkkinä kertomuksia joistakin pyhistä ihmisistäMahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Ihminen Jumalan kuvanaVapaa tahto; hyvä ja pahaAnteeksipyytäminen ja -antaminenLähimmäisenrakkausKeskustellaan lasten oikeuksistaEsirukousErilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistäEspoon näkökulma, mahdollisia sisältöjä luokalla 1Esimerkkinä kertomuksia joistakin pyhistä ihmisistäMahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2Ihminen Jumalan kuvanaVapaa tahto; hyvä ja pahaAnteeksipyytäminen ja -antaminenLähimmäisenrakkausKeskustellaan lasten oikeuksistaKeskustelua ortodoksisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä  ja eroistaErilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminenEsirukous

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet