Grunderna för läroplanen
Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen. Man studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga. Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. I undervisningen behandlas olika former av islam, moskéns betydelse för muslimerna och religiösa plikter.
Lokala läroplanen
Oulussa:
Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tietää oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Oppilaiden kanssa tutustutaan islamin peruspilareihin (Arkan al-Islam) ja uskon pilareihin (Arkan aI-Iman). Teemat: - minä muslimina, oma identiteetti -perheeni ja minä, sukuni perinteitä ja arvoja -elämää uskonnollisessa yhdyskunnassa: islamilainen kalenteri, juhlapyhät, perjantain pyhäpäivä -uskonnolliset tavat -oman koulun uskontoja, uskonnottomuus -toisen kunnioittaminen ja arvostaminen -keskustelutaidot: puheenvuoron antaminen ja ottaminen, oman näkemyksen perustelu -oppilaiden oman elämän arkikokemukset.
Oppilas tutustuu Koraaniin pyhänä kirjana, sen rakenteeseen ja suuriin (Surat al Fatiha ja Koraanin lyhyet suurat). Oppilaiden kanssa tutustutaan islamin peruspilareihin (Arkan al-Islam) ja uskon pilareihin (Arkan aI-Iman). Oppilas tutustuu keskeisiin profeetoihin (Profeetta Muhammed, Adam (Aatami), Nuh (Nooa), Ibrahim (Abraham). Oppilas harjoittelee uskontoon liittyviä keskeisiä sanoja. Moskeija-rakennuksen tunnistaminen ja merkitys.
Oppilas tutustuu islamin käyttäytymistapoihin (Adab), esim. tervehtiminen, ruokailu. Oppilas tutustuu islamin arvoihin (Akhlaq), esim. rehellisyys, anteeksiantaminen. Opetellaan ymmärtämään omia tunteita, harjoitellaan keskustelutaitoja ja sitä, miten huomioidaan toiset.
Profeetta Muhammedin elämä ja esimerkki (alSunnah).
Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan heidän ajatuksiaan. - omien kokemusten jakaminen - oman ja muiden mielipiteiden kunnioittaminen -mielipiteen perusteleminen -tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen -toisen asemaan asettuminen.
Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa omaan ja oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas tutustuu islamin arvoihin (al-Akhlaq al-Islam) ja profeetta Muhammedin esimerkkiin (al-Sunnah).
Oppilas opettelee tunnistamaan eettisiä normeja, arvoja ja periaatteita jokapäiväisessä elämässä. Tunnistamalla eettisiä arvoja oppilas ymmärtää oman uskontonsa tapoja ja käyttäytymistä. Oppilas tietää, mikä on pyyntörukous (Dua) ja milloin sen voi tehdä. Tutustutaan etiikan peruspainotuksiin sekä sallittuun/kiellettyyn (halal/haram). Harjoitellaan islamin käyttäytymistapoja (esim., ruokailuun liittyvät kysymykset) ja pohditaan arvokysymyksiä (esim. vanhempien kunnioittaminen).