Slöjd

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av lärandet ska man fästa uppmärksamhet vid att ge positiv respons och uppmuntra eleven både under arbetets gång och i slutet av processen. Genom mångsidig bedömning och respons garanterar man att eleverna utvecklar mångsidiga kunskaper och färdigheter i slöjd. Eleverna ska erbjudas olika sätt att visa sina framsteg och uppmuntras att upprätthålla sina styrkor och träna de färdigheter som behöver utvecklas. Gruppens arbete och arbetsresultat kan presenteras och utvärderas tillsammans för att eleverna ska lära sig att uppträda och att uppskatta andras arbete.

Bedömningen ska omfatta hela slöjdprocessen. Dokumenteringen av de olika faserna i slöjdprocessen ska beskriva hur elevernas färdigheter utvecklats och ange nivån på deras kunskaper. Dokumentationen ska fungera som ett stöd för bedömningen. Eleverna ska vägledas att utvärdera sitt lärande och ges möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i slöjd är följande

  • framsteg i sättet att arbeta
  • framsteg i förmågan att planera, tillverka och utvärdera
  • framsteg i förmågan att arbeta målinriktat
  • framsteg i förmågan att hitta på kreativa lösningar.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete
M2 handleda eleven att genomföra en hel slöjdprocess, presentera sina idéer visuellt och berätta om slöjdarbetet och den färdiga produkten
M4 introducera olika material för eleven och handleda eleven att bearbeta materialen samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden

Innehåll

I1 Att hitta en idé

Grunderna för läroplanen

Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.

Lokala läroplanen

  • eleverna lär sig att följa säkerhetsregler och arbetsinstruktioner
  • eleverna lär sig använda redskap och material på ett ändamålsenligt sätt
  • eleverna lär sig inse nyttan i att förvara och vårda redskap och material
I2 Att pröva

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.

Lokala läroplanen

  • eleverna får pröva på t.ex. att tova, modellera, trycka, återanvända
  • eleverna ges möjlighet att testa nyare material och tekniker t.ex. indianpärlor och göra arbeten med loomband
I3 Att planera

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.

Lokala läroplanen

  • eleverna kan muntligt och/eller skriftligt beskriva sin plan för arbetet, men också i efterhand redogöra för processen
I4 Att tillverka

Grunderna för läroplanen

Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • eleverna lär sig använda grundredskap t.ex. hyvelbänk, hammare, såg, fil och slippapper
  • eleverna lär sig grundfärdigheter inom textilt arbete t.ex. att göra tofsar, fläta, tvinna, väva, virka luftmaskor, rätstickning och att sy olika stygn (t.ex. langett- och korsstygn)
  • eleverna lär sig trä i nålen, fästa trådar och göra knut på tråden
I5 Att dokumentera

Grunderna för läroplanen

Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.

I6 Att bedöma

Grunderna för läroplanen

Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

eGrunder