Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva olika gymnastikformer och att träna enligt bästa förmåga
Lokal precisering
I gymnastiken stärks elevernas aktiva roll i lärprocessen, planeringen och bedömningen.
Vid övergången till årskurserna 7–9 förflyttas tyngdpunkten för målen till att tillämpa färdigheter och fysiska egenskaper i olika motionsformer och idrottsgrenar. Ett för åldern typiskt utvecklingsmål är att stödja den ungas balanserade psykiska utveckling genom att ge möjlighet att påverka planeringen, förverkligandet och bedömningen av aktiviteterna samt att förvänta sig att eleven tar ansvar. I årskurs 7–9 lär man sig att identifiera faktorer som påverkar dagligt välmående samt uppmuntras till frivillig motionering på fritiden som främjar hälsan.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
|
Fysisk aktivitet och vilja att försöka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt och tränar de gymnastikformer som undervisas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt och endast till vissa delar i verksamheten under gymnastiklektionerna.
|
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, det vill säga att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Eleven gör iakttagelser under träningssituationer och övar på så sätt sin egen känslighet att göra observationer. Under gymnastiklektionerna övar man att identifiera, hantera och behandla egna och andras känslor. Idrotten hjälper att förstå att var och en med sina gärningar påverkar välmåendet, hälsan och säkerheten både hos sig själv och andra. Under gymnastiklektionerna utnyttjas tekniska hjälpmedel om möjligt.
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar.
|
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer ändamålsenliga iakttagelser som grund för sina lösningar, kan motivera sina lösningar och anpassar sin fysiska aktivitet i enlighet med dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastiksituationer utgående från sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår sina iakttagelser och kan berätta om dem och koppla dem till sin egen aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om några av sina iakttagelser och kan med lärarens hjälp använda dem i sin egen aktivitet.
|
M3 handleda eleven att träna och utveckla sin balans- och rörelseförmåga så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Lokal precisering
I gymnastiken tränar man mångsidigt grundläggande motoriska färdigheter. Detta gör det möjligt att mångsidigt utöva olika sporter även i framtiden. Med hjälp av grundläggande motoriska färdigheter stärker man även en smidig vardagskompetens, t.ex. genom att kunna förutse och identifiera faror i trafiken. Detta kräver en förståelse för orsaksrelationer och färdigheter att känna igen ledtrådar. På detta sätt handleds eleven att observera sin egen livsmiljö i förhållande till sin egen verksamhet.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina balans- och rörelsefärdigheter i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina balans- och rörlighetsfärdigheter i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera sina balans- och rörelsefärdigheter i några gymnastikformer som undervisats.
|
M4 handleda eleven att träna och utveckla sina färdigheter att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, med olika redskap, under olika årstider och i olika gymnastikformer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att hantera redskap i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i de gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att hantera redskap i några gymnastikformer som undervisats.
|
M5 uppmuntra och handleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Under gymnastiklektionerna upprätthåller och utvecklar man mångsidigt elevens fysiska egenskaper och handleder att utvärdera dem. Eleven handleds att utvärdera sin egen fysiska utveckling och med hjälp av det utveckla sin egen verksamhet. Eleven handleds till att vara långsiktig och ihärdig. Man uppmuntrar eleven till hälsofrämjande frivillig motionering på fritiden. Man hjälper eleven att förstå vilken betydelse den egna fysiska konditionen har för vardagskompetensen.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar, upprätthåller och utvecklar sina fysiska egenskaper.
|
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven identifierar sina egna styrkor och svagheter och kan på basis av sina iakttagelser upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och på basis av utvärderingen träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna och välja metoder som lämpar sig för utvärderingen av olika fysiska egenskaper och tränar självständigt några av sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några av utvärderingsmetoderna för de fysiska egenskaperna och kan träna sina egenskaper under handledning av någon annan.
|
M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma samt rädda sig själv och andra ur vattnet
Lokal precisering
I vattengymnastik lär man sig identifiera och förstå simningens hälsofrämjande effekter. Man betonar säkerhetens betydelse i olika vattenmiljöer för eleven. Enligt den nordiska definitionen för simkunnighet hoppar man i simdjupt vatten och när man kommer till ytan, simmar man 200 meter oavbrutet, varav 50 meter ryggsim. Man stärker elevens simkunnighet och utvecklar färdigheterna i livräddning (vattentramp, sidsim, dykning, användning av räddningsredskap).
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin simkunnighet och sina livräddningsfärdigheter.
|
Simkunnighet och livräddningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma obehindrat på två simsätt och kan rädda sig själv och andra ur vattnet på olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan simma* och rädda sig själv och andra ur vattnet. (*nordiska kriterier för simkunnighet)
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven simmar 50 meter på två olika simsätt och dyker 5 meter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 meter.
|
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt
Lokal precisering
Under gymnastiklektionerna övar man även färdigheter som behövs i arbetslivet, t.ex. lämpligt beteende, samarbetsförmåga och interaktionsförmåga. Eleverna handleds att med hjälp av gymnastikundervisningen förstå de egna valens betydelse för en själv och närmiljön.
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
|
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt och främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och agerar på ett tryggt sätt samt har ändamålsenlig utrustning under lektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt instruktionerna.
|
Social funktionsförmåga |
M8 handleda eleven att arbeta tillsammans med alla andra och att reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna med hänsyn till andra
Lokal precisering
Under gymnastiklektionerna övar man interaktions- och arbetsfärdigheter i olika lärsituationer. Eleverna instrueras i att respektera och uppmuntra andra samt att acceptera olikhet.
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
|
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla och främjar gruppens aktivitet och lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i olika gymnastiksituationer på överenskommet sätt och tar hänsyn till andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar tillsammans med alla.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar tillsammans med människor hen själv valt och reglerar sina handlingar och sina känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationerna.
|
M9 handleda eleven att agera enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna om rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Förmåga att ta ansvar i gemensamma aktiviteter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna om rent spel och visar att hen tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna om rent spel och ger de övriga arbetsro.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna principer om rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Psykisk funktionsförmåga |
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka elevens förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering
Man stärker uppkomsten av inre motivation för lärande och uppmuntrar till självständigt arbete.
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina handlingar och kan arbeta självständigt.
|
Förmåga att arbeta självständigt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar vanligtvis ansvarsfullt och självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar och tar ansvar under handledning av läraren.
|
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
De aktiverande arbetssätten i gymnastikundervisningen främjar glädjen av att lära sig. Eleven uppmuntras till kreativt tänkande och agerande.
|
|
|
M12 hjälpa eleven att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet
Lokal precisering
Eleven handleds till att arbeta ämnesövergripande, experimentellt, undersökande och aktivt. Detta är viktigt förutom för förmågan att tänka, även för motivationen att lära sig.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå vilken betydelse tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad livsstil har för det totala välbefinnandet.
|
|
|
M13 göra eleven bekant med olika vanliga motionsmöjligheter samt ge eleven kunskaper och färdigheter som hör samman med dem så att hen ska kunna hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta egna lämpliga motionsformer som ger glädje, avslappning och energi.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|