Betydelse, värderingar, attityder |
M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
Mål för elevens lärande
Eleven upprätthåller sitt intresse för omgivningen och för studierna i omgivningslära samt inser att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen själv.
|
|
|
M2 handleda och sporra eleven att ställa upp mål för sina studier och att arbeta långsiktigt för att uppnå dem samt att analysera sina kunskaper i omgivningslära
Mål för elevens lärande
Eleven ställer upp egna mål för sina studier och arbetar långsiktigt för att uppnå dem samt identifierar sina kunskaper i omgivningslära.
|
Förmåga att arbeta målinriktat och att lära sig lära
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter och utvärderar hur hen uppnått målen och arbetar på eget initiativ för att uppnå gemensamma mål.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter och arbetar för att uppnå gemensamma mål.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter under handledning och arbetar under handledning för att uppnå gemensamma mål.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ställer upp ett enskilt mål under handledning och deltar i det gemensamma arbetet.
|
M3 stödja eleven att utveckla miljömedvetenhet samt att agera och påverka i sin närmiljö och i olika sammanhang för att främja hållbar utveckling och att uppskatta betydelsen av en hållbar utveckling för sig själv och världen
Lokal precisering
Eleverna handleds att sopsortera självständigt, att återanvända och ta hand om sin närmiljö.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin miljömedvetenhet, agerar och påverkar i sin miljö och i olika sammanhang för att främja hållbar utveckling. Eleven förstår betydelsen av hållbar utveckling för sig själv och för världen.
|
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger motiverade exempel på faktorer som utvecklar och hotar en hållbar framtid.
Eleven beskriver på ett motiverat sätt olika metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskaper samt deltar aktivt i gemensamt påverkansarbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver stödjande och hotande element i byggandet av en hållbar framtid med hjälp av exempel.
Eleven beskriver och identifierar olika metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskaper samt deltar i gemensamt påverkansarbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver miljöns tillstånd med hjälp av exempel och nämner några faktorer som hotar en hållbar framtid.
Eleven beskriver metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskapen samt deltar under handledning i gemensamt påverkansarbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på en förändring i miljön som orsakats av människan.
Eleven nämner positiva handlingar som hen kan göra för miljöns och gemenskapens bästa.
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 uppmuntra eleven att formulera frågor om olika ämnesområden samt att använda dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar frågor om olika ämnesområden och använder dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter.
|
Förmåga att formulera frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor och utvecklar dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar frågor som man tillsammans kan utveckla till utgångspunkter för undersökningar och andra aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar under handledning frågor som man tillsammans kan utveckla till utgångspunkter för undersökningar och andra aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar tillsammans med andra i att formulera frågor som anknyter till ämnet eller identifierar teman kring vilka man kan utveckla frågor.
|
M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap
Mål för elevens lärande
Eleven planerar och genomför små undersökningar, gör observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap.
|
Undersökningsfärdigheter: förmåga att planera, observera och mäta
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar och genomför små undersökningar självständigt samt stöder de övriga medlemmarna i gruppen vid behov.
Eleven gör observationer och mätningar samt dokumenterar resultat genom att använda olika redskap för undersökning och mätning i olika lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar och genomför små undersökningar självständigt eller tillsammans med andra.
Eleven gör observationer och mätningar samt dokumenterar resultat enligt anvisningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar och genomför små undersökningar under handledning.
Eleven gör under handledning observationer och mätningar samt dokumenterar resultat under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i att observera, mäta och dokumentera resultat och berättar om dessa under handledning.
|
M6 hjälpa eleven att se samband mellan orsak och verkan, dra slutsatser utgående från resultaten och presentera sina resultat och undersökningar på olika sätt
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar orsakssamband, drar slutsatser utgående från sina resultat och presenterar sina resultat och undersökningar på olika sätt.
|
Undersökningsfärdigheter: förmåga att dra slutsatser och presentera resultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver orsakssamband och presenterar slutsatser utgående från resultaten.
Eleven presenterar sina resultat och undersökningar på olika sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven identifierar orsakssamband och drar enkla slutsatser utgående från resultaten.
Eleven presenterar sina resultat på ett tydligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven drar enkla slutsatser under handledning.
Eleven presenterar sina resultat enligt anvisningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver under handledning den utförda undersökningen och dess resultat genom att använda insamlad information eller observationer som gjorts.
|
M7 handleda eleven att förstå betydelsen av vardagliga tekniska tillämpningar, hur de fungerar och används samt inspirera eleven att pröva, upptäcka och skapa nytt tillsammans med andra
Lokal precisering
Man uppmuntrar till samarbete med olika aktörer. Man strävar till att delta i olika vetenskaps- och teknologievenemang och tävlingar, t.ex. med Luma-centret i Päijänne-Tavastland.
(www.lahdenyliopistokampus.fi)
Mål för elevens lärande
Eleven förstår användningen och betydelsen av vardagliga tekniska tillämpningar, hur de fungerar och används samt prövar, upptäcker och skapar nytt tillsammans med andra.
|
Tekniska kunskaper och förmåga att samarbeta vid teknisk problemlösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver och förklarar hur flera tekniska tillämpningar fungerar och kan ge exempel på deras användningsområden.
Eleven är initiativrik i samband med experiment och nyskapande.
Eleven hjälper vid behov de andra i samband med experiment och nyskapande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver hur vissa vardagliga tekniska tillämpningar fungerar och kan ge exempel på deras betydelse.
Eleven samarbetar med de andra kring experiment och nyskapande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger några exempel på användningsområden för vardagliga tekniska tillämpningar och hur de fungerar.
Eleven arbetar under handled-ning med att experimentera och skapa nytt tillsammans med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver användningsområdet för en teknisk tillämpning.
Eleven deltar under handledning i att experimentera och skapa nytt i grupp.
|
M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
Mål för elevens lärande
Eleven främjar välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin miljö. Eleven handlar på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv.
|
Förmåga att främja säkerheten och säkerhetskunskap
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar hur centrala faktorer inverkar på välbefinnandet och säkerheten.
Eleven beskriver och motiverar tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt använder dessa på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel centrala faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven beskriver tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt kan huvudsakligen använda dem på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner flera faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven nämner tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt beaktar under handledning dessa i lärsituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner någon faktor som anknyter till välbefinnande och säkerhet.
Eleven nämner något tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter.
|
M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker, agerar, rör sig och gör utflykter i naturen och den byggda miljön.
|
Förmåga att undersöka omgivningen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven rör sig, gör utflykter och gör på eget initiativ observationer i naturen och den byggda miljön.
Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp och hjälper de övriga gruppmedlemmarna vid behov.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer i naturen och den byggda miljön.
Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer under handledning i naturen och i den byggda miljön.
Eleven gör under handledning undersökningar antingen självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utomhusundervisningen i naturen och i den byggda miljön.
|
M10 erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att agera i olika roller och kommunikationssituationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra samt stödja elevens förmåga att identifiera, uttrycka och reglera sina känslor
Mål för elevens lärande
Eleven agerar i olika roller och kommunikationssituationer i gruppen. Eleven uttrycker sig själv och lyssnar på andra. Eleven identifierar, uttrycker och reglerar sina känslor.
|
Förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter, identifiera och reglera känslor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett ansvarsfullt och initiativtagande sätt i olika roller genom att ge, ta emot och använda respons.
Eleven beskriver på ett motiverat sätt metoder för hur man uttrycker och reglerar känslor och tillämpar dem i olika situationer och roller.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar för att uppnå gemensamt uppställda mål genom att ge och ta emot respons.
Eleven beskriver metoder för hur man uttrycker och reglerar känslor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar enligt den uppgift som gruppen gett och ger på uppmaning respons på aktiviteten.
Eleven nämner sätt att uttrycka och reglera känslor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar under handledning i olika grupper.
Eleven nämner under handledning sätt att uttrycka och reglera känslor.
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka, bearbeta och presentera information och för att kommunicera på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg för att söka, bearbeta och presentera information och för att kommunicera på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.
|
Förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer på ett motiverat sätt digitala verktyg och använder dem i olika lärsituationer och som verktyg för kommunikation samt stöder de andra eleverna i gruppen.
Eleven beskriver på ett motiverat sätt hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, säkert och ergonomiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg i olika lärsituationer och som verktyg för kommunikation.
Eleven beskriver hur digitala verktyg används på ett ansvarsfullt, säkert och ergonomiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder självständigt digitala verktyg i informationssökning.
Eleven agerar aktivt i att producera och presentera en digital produkt.
Eleven nämner faktorer som anknyter till hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg i informationssökning.
Eleven deltar i att producera och presentera en digital produkt.
Eleven nämner under handledning en faktor som anknyter till hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran samt att utveckla sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen
Lokal precisering
Man övar användningen av olika kartor mångsidigt. Man handleder att respektera naturens mångfald.
Mål för elevens lärande
Eleven observerar omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran.
Eleven utvecklar sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen.
|
Förmåga att använda begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen som anknyter till dem med centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden.
Eleven använder och kopplar ihop begrepp så att de bildar logiska helheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen som anknyter till dem med centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden.
Eleven kopplar ihop begrepp på ett logiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med några centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden.
Eleven kan koppla ihop begrepp som anknyter till varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några be-grepp inom omgivningslärans olika ämnesområden och kan koppla ihop begreppen med omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem.
|
M13 handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen
Mål för elevens lärande
Eleven förstår, använder och skapar olika modeller, med vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och skapar ändamålsenliga modeller och förklarar på ett motiverat sätt människan, omgivningen och anknytande fenomen med hjälp av dessa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder och skapar modeller som förklarar människan, omgivningen och anknytande fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder och skapar under handledning modeller för att förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att en modell är en förenkling av verkligheten.
Eleven räknar under handledning upp de centrala delarna i en given modell.
|
M14 handleda eleven att söka tillförlitlig information, uttrycka olika synpunkter och motivera dem samt tolka och kritiskt bedöma informationskällor och synvinklar
Lokal precisering
Att respektera egna och andras produkter samt kritiskt och handledande utvärdering.
Mål för elevens lärande
Eleven hämtar tillförlitlig information, uttrycker på ett motiverat sätt olika synpunkter samt tolkar och kritiskt bedömer informationskällor och synvinklar.
|
Förmåga att uttrycka åsikter och läsa kritiskt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker på ett mångsidigt sätt efter information ur olika informationskällor.
Eleven bedömer på ett mångsidigt sätt faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar olika synpunkter och jämför olika synvinklar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker efter information ur olika informationskällor.
Eleven bedömer faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar olika synpunkter och nämner skillnader mellan synvinklarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor.
Eleven bedömer under handledning faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar under handledning olika synpunkter och nämner skillnader mellan synvinklarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information ur givna informationskällor.
Eleven nämner en faktor i anknytning till någon informationskällas tillförlitlighet.
|
M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Mål för elevens lärande
Eleven observerar sin egen närmiljö och hela världen med hjälp av geografiska begrepp och ortsnamn. Eleven kan använda karta och andra geomedier.
|
Kunskaper i geografi: Förmåga att gestalta jordklotet, använda kartor och andra geomedier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner världsdelarna samt länder, städer och naturgeografiska objekt mångsidigt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven jämför särdrag hos läget för områden genom att använda geografiska begrepp.
Eleven tolkar de kartor som hen använder och övriga geomedier och bedömer dem kritiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven nämner världsdelarna, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven beskriver områden och deras läge och visar prov på kännedom om geografiska begrepp och särdrag hos områden.
Eleven använder kartor och andra geomedier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta.
Eleven ger exempel på särdrag hos områden genom att använda geografiska begrepp och kan namnge väderstrecken.
Eleven använder kartor eller andra geomedier under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner några världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt.
Eleven använder några geografiska begrepp och räknar upp huvudväderstrecken.
Eleven använder kartor under handledning.
|