Biologi

Grunderna för läroplanen

Uppmuntrande och konstruktiv respons i studierna dvs. formativ bedömning i biologi stöder elevernas motivation, utvecklar forskningsfärdigheterna och hjälper dem att hitta sina styrkor. Eleverna ska få veta hur lärandet framskrider och hur de klarar sig i förhållande till målen i biologi. Med hjälp av respons uppmuntras eleverna att agera aktivt och ansvarsfullt i sin närmiljö och att tillämpa sina biologikunskaper i praktiken. I bedömningen i biologi ska eleverna ges möjlighet att visa sina kunskaper på ett mångsidigt sätt. Den summativa bedömningen ska fokusera på såväl elevens teoretiska kunskaper som biologiska färdigheter i olika undervisningssituationer och lärmiljöer. Läraren iakttar elevens förmåga att göra observationer, samla in, bearbeta, tolka, utvärdera och presentera olika slags material. Vidare bedöms förmågan att använda utrustning som är typisk för biologin, digitala verktyg samt förmågan att genomföra små experiment och undersökningar i och utanför skolan. Syftet med bedömningen och responsen är att utveckla elevernas arbetsfärdigheter.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i biologi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i biologi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i biologi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för biologi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i biologi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i biologi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I biologi utvecklas i allmänhet elevens kunskaper inom de olika målområdena fram till slutskedet av lärokursen. Med handledning av arbetet avses i biologi exempelvis att läraren ger muntliga tilläggsanvisningar, ställer styrande frågor, använder konkretiseringsmaterial eller ger motsvarande exempel under arbetets gång. I varje kunskapsbeskrivning i biologi ingår även kunskapskraven för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Biologisk kunskap och förståelse
M4 handleda eleven att förstå grundprinciperna för ärftlighet och evolution
Lokal precisering
Undervisningen syftar till att ge insikter i genetik och modern evolutionsteori samt att ge förståelse för hur biodiversitet har uppkommit, hur den kan bibehållas och vad en förlust av den skulle innebära för människan. Eleven lär sig förklara och diskutera hur egenskaper nedärvs och hur en genetisk variation uppkommer och upprätthålls. Livets uppkomst och organismernas utveckling på jorden i ett evolutionärt perspektiv diskuteras. Eleven får kännedom om vad bio-och genteknik är samt hur bio- och gentekniska tillämpningar påverkar miljön och samhället. Eleven uppmuntras till ett aktivt deltagande.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig grundprinciperna för ärftlighet och evolution.
Förmåga att uppfatta grundprinciperna för ärftlighet och evolution

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara hur ärftligheten och miljön tillsammans påverkar uppkomsten av individens egenskaper samt tillämpar sitt kunnande genom praktiska exempel. Eleven ger exempel på hur bioteknik används och på bioteknikens möjligheter och utmaningar. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolution och ger exempel på evolution som en kontinuerlig process. Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution med hjälp av exempel.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper. Eleven ger praktiska exempel på hur bioteknik används. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen. Eleven förklarar sambandet mellan ärftlighet och evolution.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur arvet och miljön påverkar individens egenskaper. Eleven vet vad bioteknik betyder. Eleven beskriver hur livet och mångfalden har utvecklats genom evolutionen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta att individens egenskaper påverkas både av arvet och miljön. Eleven berättar att organismerna har utvecklats som ett resultat av evolutionen.

M5 handleda eleven att förstå människans utveckling och kroppens grundläggande funktioner
Lokal precisering
Eleven lär sig grunderna i människans anatomi och fysiologi och förstår hur celler, vävnader, organ och organsystem tillsammans bildar en fungerande helhet, en organism. Eleven kan redogöra för nervsystemets och hormonsystemets anatomiska och funktionella uppbyggnad samt förklara sinnesorganens morfologi och funktion. Eleven känner till de olika skedena i människans tillblivelse och utveckling och vet hur den befruktade äggcellen ger upphov till en ny organism.Eleven får kunskaper om bakterier och virus och om deras förmåga att påverka vår hälsa och förorsaka infektioner. Vi tar också upp olika mikrobers anpassning och samspel med omgivningen samt biotekniska tillämpningar. Tonvikten i undervisningen ligger på förståelse och mycket utrymme ges för diskussion och reflektion '
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig skedena i människans tillväxt och utveckling. Eleven lär sig kroppens grundläggande funktioner.
Förmåga att uppfatta människokroppens struktur och funktion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan benämna och beskriva människans organ och organsystem. Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen samt förklarar hur de bildar funktionella helheter. Eleven förklarar och motiverar de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan benämna människans organ och organsystem. Eleven beskriver de centrala livsfunktionerna och regleringssystemen. Eleven redogör för de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem. Eleven beskriver människans centrala livsfunktioner. Eleven beskriver de centrala skedena i människans tillväxt och utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna människans mest centrala organ och organsystem. Eleven beskriver de mest centrala organsystemens uppgift.

Biologiska färdigheter
M7 handleda eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
Lokal precisering
Eleven handleds att identifiera sitt kunskapsbehov och ta ansvar för sitt eget lärande. Eleven ges möjlighet till individuell fördjupning inom en utvald del av årskursens biologiinnehåll. Hen jobbar med öppna frågeställningar kring teman som t.ex. fosterdiagnostik och genmanipulation och tränas i att kritiskt granska funnen information samt att självständigt sammanställa kunskapsläget inom det valda området. Eleven lär sig tillämpa de kunskaper och färdigheter hen inhämtat under sin skolgång. Eleven får övning i att muntligt presentera och formulera faktabaserade åsikter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samband mellan orsak och verkan inom biologin
Naturvetenskapligt tänkande

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt. Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord och på ett strukturerat och för biologin utmärkande sätt samt väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven presenterar meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt. Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord på ett för biologin utmärkande sätt och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven presenterar några meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda biologiska grundbegrepp. Eleven presenterar ett biologiskt fenomen som hen lärt sig med egna ord och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen. Eleven ställer enkla frågor om naturen och naturfenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några grundbegrepp inom biologin samt förknippa dessa till givna biologiska fenomen. Eleven berättar enkelt och med egna ord om biologiska fenomen som hen lärt sig.

M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt digitala verktyg
Lokal precisering
Eleven tränas i biologisk laborationsteknik genom att bl.a. göra egna cellpreparat som mikroskoperas och analyseras, dissekera inre organ för att identifiera morfologiska drag samt utföra enkelt genomförbara fysiologiska experiment som blodtrycksmätning efter fysisk aktivitet. Det laborativa momentet diskuteras i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven lär sig att använda digitala verktyg samt olika informationskällor i biologistudierna.
Användning av utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt av teknologi och information

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan arbeta självständigt och målinriktat i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning och bedömer utrustningens lämplighet för arbetet. Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och bedömer informationskällornas tillförlitlighet och lämplighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning på ett ändamålsenligt sätt. Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och väljer ut några tillförlitliga informationskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält. Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning enligt anvisningar. Eleven söker biologisk information från några olika informationskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i laboratorium och i fält. Eleven använder under handledning några typer av utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven söker under handledning biologisk information från olika informationskällor.

M10 handleda eleven att genomföra undersökningar både i och utanför skolan
Lokal precisering
Eleven gör observationer utgående från egna experiment och undersökningar, t.ex. smak- och lukttester, fastställandet av den egen blodgruppen och kontroll av förekomsten av röd-och grön färgblindhet i skolan. Resultaten analyseras och tolkas samt rapporteras skriftligt och/eller muntligt. I genetiken gör eleven mono- och dihybrida korsningsscheman och drar slutsatser om egenskapers nedärvning. Med hjälp av papperslaborationer görs t.ex. diagnostisering av genetiska sjukdomar samt faderskapsbestämningar
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utföra biologiska undersökningar.
Förmåga att utföra biologiska undersökningar

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser och lagra den information som hen samlat in i laboratorium och i terräng. Eleven planerar och utför självständigt en egen undersökning och rapporterar om resultaten på ett tydligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra observationer och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält. Eleven planerar och utför en mindre biologisk undersökning och rapporterar om resultaten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser i laboratorium och i fält. Eleven utför en mindre biologisk undersökning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utförandet av en biologisk undersökning och berättar vad som gjorts i undersökningen.

M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och beslutsfattandet
Lokal precisering
Eleven förstår det egna ansvaret för sin hälsa och grunderna för ett fysiskt och psykiskt välmående. Eleven reflekterar över det sociala beteendet och de mänskliga valen samt funderar på arvets och miljöns andel i människans liv. Eleven får bl.a. kännedom om följderna av drogmissbruk och nyttan av ett hälsosamt leverne.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan utnyttjas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.
Tillämpning av kunskaper och färdigheter i biologi i vardagen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och motivera hur kunskaper i biologi kan tillämpas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan tillämpas i det egna livet och i samhällsdebatten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön utgående från biologisk kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön.

Attityder och värderingar
M13 handleda eleven att göra etiskt motiverade val
Lokal precisering
Undervisningen har ett tydligt fokus på globala rättvisefrågor och eleven lär sig mer och mer om hur människan påverkar miljön och samhället. Den hållbara utvecklingen går som en röd tråd genom undervisningen och eleven ges möjlighet att fundera på frågor om människans beteende och hennes val ur ett etiskt perspektiv. Eleven uppmanas att fundera på sina egna värderingar och uppmuntras till ett aktivt engagemang för en hållbar framtid.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra etiskt motiverade val.

Innehåll

I1 Biologisk undersökning

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna genom sitt eget arbete får insikt i de olika faserna i biologisk undersökning.

I2 Exkursioner i naturen och närmiljön

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna lär sig att röra sig ansvarsfullt i naturen, lär känna olika arter samt får undersöka och jämföra skogen och andra ekosystem. I fältarbete iakttar och bedömer eleverna miljön, förändringar i den och människans andel i detta.

I3 Ekosystemets grundstruktur och funktion

Grunderna för läroplanen

Innehållet koncentreras på det finländska skogsekosystemets struktur och funktion och hur det påverkas av mänsklig verksamhet. Dessutom får eleverna baskunskap om vatten-, myr-, fjäll- och stadsekosystem. Eleverna bekantar sig med arternas ekologi och samspelet mellan dem. I undervisningen ingår att sammanställa en organismsamling. Innehållet väljs så att vikten av ekosystemens mångfald blir tydlig.

I4 Vad är liv?

Grunderna för läroplanen

Innehållet fokuserar på att undersöka livets grundfenomen med hjälp av undersökningsmetoder som är typiska för biologin. I undervisningen ingår att odla växter. Eleverna får insikter i organismsamhällets struktur och mångfald genom att jämföra organismers uppbyggnad, livsfunktioner och livsmiljöer. De får dessutom kunskap om grunderna i ärftlighet och evolution. Bioteknikens möjligheter och utmaningar granskas.

I5 Människan

Grunderna för läroplanen

I innehållet ligger fokus på att undersöka människokroppens funktioner och att fördjupa insikterna i människans uppbyggnad, livsfunktioner och regleringssystem. Eleverna granskar grunderna för biologiska faktorer som påverkar tillväxt, utveckling och hälsa. De lär sig hur arv och miljö påverkar utvecklingen av olika egenskaper hos människan.

Lokala läroplanen

Innehållet i I5 behandlas i åk 9.

I6 En hållbar framtid

Grunderna för läroplanen

Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående. De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv. Eleverna utforskar naturskyddsmål och -metoder och hur målen uppnåtts.

eGrunder