Att iaktta och tänka visuellt |
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar och att öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att diskutera sina iakttagelser och tankar, samt att öva motivera sina åsikter. Eleverna lär sig att uppskatta varandras åsikter och motivera sina tankar verbalt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att diskutera sina iakttagelser och tankar med andra. Eleven övar på att motivera sina åsikter självständigt och som medlem i en grupp.
|
Förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar verbalt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamma diskussioner på eget initiativ och tar hänsyn till andras åsikter.
Eleven kan framföra sina åsikter huvudsakligen med tydliga motiveringar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven för aktivt fram sina iakttagelser och tankar i gemensamma diskussioner.
Eleven kan motivera sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker några av sina iakttagelser och tankar i en gemensam diskussion.
Eleven övar på att motivera sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven delar under handledning med sig av någon iakttagelse muntligt eller skriftligt.
Eleven övar på att uttrycka sina iakttagelser och tankar.
|
M3 inspirera eleven att uttrycka sina iakttagelser och tankar genom bild och genom andra uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven strävar efter att noggrant uttrycka sina iakttagelser genom olika uttryckssätt: t.ex. verbalt, skriftligt och med hjälp av skisser.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina iakttagelser och tankar i bild. Eleven övar på att även använda annan information än sådan som baserar sig på synsinnet när hen uttrycker sig i bild.
|
Förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar visuellt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fördjupa uttrycket av sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder målmedvetet andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och tankar genom att mångsidigt använda redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder också andra sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
Eleven använder också något annat sätt att producera information i sitt uttryck i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker under handledning sina iakttagelser och tankar med redskap och metoder för uttryck i bild.
|
Att skapa bilder |
M4 handleda eleven att mångsidigt använda olika material, tekniker och uttryckssätt och att öva sin förmåga att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven hanterar informations- och kommunikationsteknologi, samt ett brett spektrum av material, tekniker och uttryckssätt .
Betoning på
färglära
perspektiv
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med olika redskap och metoder för att uttrycka sig i bilder samt lär sig använda dem på ett mångsidigt sätt. Eleven lär sig att öva och utveckla sina färdigheter i att skapa bilder på ett långsiktigt sätt.
|
Förmåga att använda redskap och metoder för uttryck i bild
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tillämpa olika material, tekniker och uttryckssätt på ett ändamålsenligt sätt för att skapa bilder.
Hen övar sina färdigheter i att skapa bilder, huvudsakligen målmedvetet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika material, tekniker och uttryckssätt för att uttrycka sig i bild.
Hen utvecklar sina färdigheter i att skapa bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar och övar på att använda olika redskap och metoder för att uttrycka sig i bild. Hen använder några av dem när hen skapar bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning på att använda något material eller någon teknik när hen skapar bilder.
|
M5 handleda eleven att målinriktat utveckla sina visuella färdigheter självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven övar på att ställa upp mål samt strävar efter att utveckla sina visuella färdigheter på egen hand och i grupp. Självutvärdering sker under processen samt av den färdiga produkten.
Eleven lär sig att uppskatta sitt eget och andras arbeten genom diskussion kring arbetet: till exempel under projekt-, par- och grupparbeten.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att målmedvetet utveckla sitt visuella uttryck självständigt och i samarbete.
|
Förmåga att utveckla sina visuella färdigheter självständigt och i samarbete
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan konsekvent ställa upp mål för visuellt arbete självständigt och tillsammans med andra.
Eleven utvecklar sina färdigheter i att uttrycka sig i bild i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp mål självständigt och tillsammans med andra.
Eleven utvecklar sina färdigheter i att uttrycka sig i bild huvudsakligen i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att självständigt eller i samarbete med andra ställa upp mål.
Eleven utvecklar enskilda färdigheter för uttryck i bild i riktning mot målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att arbeta utifrån en egen eller en gemensam plan.
|
Att tolka visuell kultur |
M8 handleda eleven att granska konst och annan visuell kultur ur verkets, konstnärens och betraktarens perspektiv och att reflektera över hur historiska och kulturella faktorer påverkar bilder
Lokal precisering
Eleven övar bildtolkning och förståelse av konst.
Mål för elevens lärande
Eleven granskar den visuella kulturens betydelse ur olika perspektiv. Eleven lär sig att använda metoder för att tolka bilder.
|
Förmåga att använda metoder för att tolka bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan målmedvetet använda metoder för att tolka bilder när hen tolkar bilder ur verkets, upphovsmannens och åskådarens perspektiv.
Hen använder sina tolkningar för att motivera sina åsikter när hen diskuterar bilderna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika metoder för att tolka bilder.
Eleven berättar om bilder ur verkets, upphovsmannens och åskådarens perspektiv. Hen använder sina tolkningar när hen diskuterar bilderna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar och övar på metoder för att tolka bilder.
Hen använder under handledning någon metod för tolkning av bilder när hen studerar bildkonst eller annan visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning någon metod för att tolka bilder när hen studerar bildkonst eller annan visuell kultur.
|
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden |
M10 handleda eleven att diskutera värderingar som finns i konsten, omgivningen och i den visuella kulturen
Lokal precisering
Miljöns estetiska, ekologiska och etiska synvinkel beaktas, t.ex. skönhetsidealets ändringar genom tiderna.
Mål för elevens lärande
Eleven övar på att framföra sina egna åsikter om visuell kultur och lär sig att diskutera de värderingar som uttrycks i den.
|
Förmåga att granska och diskutera värderingar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ställning till diskussioner om värderingar i visuell kultur och motiverar sina åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker aktivt sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker och diskuterar några av sina åsikter om värderingar som uttrycks i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under handledning på att granska och diskutera värderingar som uttrycks i visuell kultur.
|
M11 handleda eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och vid val av arbetssätt
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att beakta t.ex. val av material, användningsavsikt och design.
Eleven uppmuntras att beakta det egna landets kulturarv, uppskattning och bevarande i sitt arbete.
Mål för elevens lärande
Eleven beaktar perspektiv som anknyter till kulturell mångfald och hållbar utveckling när hen uttrycker sig i bild.
|
Förmåga att välja visuella uttryck när de egna åsikterna presenteras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beaktar målmedvetet perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder och innehållet och i sitt sätt att arbeta.
Hen motiverar sina åsikter och lösningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i sina bilder och i sitt sätt att arbeta.
Hen berättar om sina åsikter i sina bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar perspektiv på kulturell mångfald och hållbar utveckling i innehållet i några av sina bilder eller sätt att arbeta.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven för under handledning fram något perspektiv på kulturell mångfald eller hållbar utveckling.
|