Historia

Grunderna för läroplanen

I historieundervisningen ska bedömningen vara handledande och sporrande. Genom att ge respons ska man sträva efter att uppmuntra eleverna att undersöka olika historiska källor och göra sina egna tolkningar av dem. I bedömningen ska beaktas såväl elevens förmåga att uttrycka sig mångsidigt i tal och skrift som kunnande som eleven visat eller uttryckt på andra sätt. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av innehållet ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att tillämpa kunskap och utveckla sitt historiska tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i historia genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 4–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i historia. Eleven har uppnått målen i historia för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för läroämnet historia och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i historia och i vitsordet som ska bildas.

Med tanke på studieframgången är det viktigt att på ett interaktivt sätt få möjlighet att undersöka historiska företeelser och leva sig in i historiska skeenden, men också att förstå den kulturella miljön, uppfatta tidsperspektiv samt förstå människans roll i historien och historiens betydelse för mänskligheten och för det egna livet i dag och i framtiden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar och attityder
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Lokal precisering
I årskurs 5 tar till en början avstamp från elevens egna släkts historia. I årskurs 5 behandlas följande innehåll: I1Förhistorisk tid och civilisationens uppkomst. i samband med detta behandlas även Finlands förhistoria. I2 Gamla tiden och arvet från antiken med betoning på Egypten och tvåflodslandet, antikens Grekland och Romarriket. Det sista temat som behandlas under årskurs 5 är vikingatiden och dess inverkan på Norden och det övriga Europa.
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
Att söka information om historia
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med olika källor, övar sig att tolka bilder och söka information. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
Förmåga att känna till historiska källor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.

M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Lokal precisering
Eleven övar sig på att känna igen olika typer av texter och källmaterial. Eleven handleds i att skilja fakta från tolkning. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.

Att förstå historiska företeelser
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Lokal precisering
Eleverna arbetar med tidslinjer och tankekartor för att strukturera den historiska kunskapen. Eleven övas i att förstå de karaktäristiska särdragen i historiska epoker. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
Kronologisk uppfattning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).

M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar
Lokal precisering
Eleverna får en djupare förståelse för hur människor tänkt och agerrat genom tiderna genom drama, rollspel och berättelser. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer.
Historisk inlevelseförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid och anger motiv till hennes handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar.

M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser
Lokal precisering
Eleven skall öva sig i kausalt tänkande och kunna förstå enkla samband mellan orsak och verkan. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser.
Förståelse för orsakssammanhang i historia

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till orsaker till och följder av sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna.

M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Lokal precisering
Eleven tränas i att förstå vilka följder förändringar i historien har inneburit för olika samhällsgrupper lokalt och globalt. Detta görs i anknytning till innehållet i årskurs 5.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor.
Förmåga att förstå förändring

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till saker som förändrats.

Innehåll

I1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomst

Grunderna för läroplanen

Eleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.

I2 Gamla tiden och arvet från antiken

Grunderna för läroplanen

Eleven studerar demokratins uppkomst i den grekiska världen och det romerska samhället. Tidsperioden granskas också utgående från bosättningen i Norden.

I3 Medeltiden

Grunderna för läroplanen

Eleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.

I4 Nya tiden - ett brytningsskede

Grunderna för läroplanen

Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.

I5 Finland som en del av Sverige

Grunderna för läroplanen

Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland på 1600–1700-talen.

eGrunder