M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära siginteraktion och samband mellan olika fenomenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensSociala, kulturella, religiösa, konfessionella och språkliga rötter samt hembygdskulturen förr och i dag och kulturmiljöns förändring och mångfald.K4 MultilitteracitetBerättandet, beskrivandet, jämförandet och redovisandet samt olika mediepresentationerK5 Digital kompetensInnehållI1• Martin Luther och Mikael Agricola samt kristendomens mångfald• Kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolikI2• Finlands och Europas religiösitet, ekumenik, religionsdialog och irreligiositet• Borgå stift• Tro och media, tro och konst, popkultur
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigInteraktion och samband mellan olika fenomenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensSociala, kulturella, religiösa, konfessionella och språkliga rötter samt hembygdskulturen förr och i dag och kulturmiljöns förändring och mångfald.K4 MultilitteracitetBerättandet, beskrivandet, jämförandet och redovisandet samt olika mediepresentationerK5 Digital kompetensInnehållI1• Martin Luther och Mikael Agricola samt kristendomens mångfald• Kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolikI2• Finlands och Europas religiösitet, ekumenik, religionsdialog och irreligiositet• Borgå stift• Tro och media, tro och konst, popkultur
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigInteraktion och samband mellan olika fenomenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensSociala, kulturella, religiösa, konfessionella och språkliga rötter samt hembygdskulturen förr och i dag och kulturmiljöns förändring och mångfald.Eleven ser ett större samband mellan den finländska livsstilen och religionen samt bredare kulturella och religiösa fenomen.K4 MultilitteracitetBerättandet, beskrivandet, jämförandet och redovisandet samt olika mediepresentationerK5 Digital kompetensInnehållI1• Martin Luther och Mikael Agricola samt kristendomens mångfald• Kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolikI2• Finlands och Europas religiösitet, ekumenik, religionsdialog och irreligiositet• Borgå stift• Tro och media, tro och konst, popkultur• Kristendomens, judendomens och islams gemensamma profeter samt Jesus ställning i dessa religioner
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.
|
M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ser ett större samband mellan den finländska livsstilen och religionen samt bredare kulturella och religiösa fenomen.InnehållI2• Kristendomens, judendomens och islams gemensamma profeter samt Jesus ställning i dessa religioner
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven känner igen och kan ta i beaktande människans och naturens värdighet och okränkbarhet. Eleven kan reflektera över och lösa frågor om rätt och fel på ett konstruktivt sätt och genom att ta i beaktande olika synvinklar.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete.Eleven ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.InnehållI3• Etiska frågor som kommer upp vid andra temaområden (individens ansvar, rättigheter, grupptryck, känslor)• Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter,människovärde, religionsfrihet och irreligiositet
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven känner igen och kan ta i beaktande människans och naturens värdighet och okränkbarhet. Eleven kan reflektera över och lösa frågor om rätt och fel på ett konstruktivt sätt och genom att ta i beaktande olika synvinklar.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete.Eleven ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.InnehållI3• Etiska frågor som kommer upp vid andra temaområden (individens ansvar, rättigheter, grupptryck, känslor)• Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter,människovärde, religionsfrihet och irreligiositet
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|