Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 handleda eleven att lägga märke till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen samt engelskans ställning som ett globalt kommunikationsspråk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven blir medveten om den egna skolans språkliga mångfald.Eleverna jämför den egna kulturen med kulturen i engelskspråkiga länder.InnehållI1Eleven bekantar sig med engelskspråkiga länder ur en geografisk-och kulturell synvinkel.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå engelskans ställning som globalt kommunikationsspråk.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om engelskans ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett mångsidigt sätt berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan jämföra typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan berätta var i och vilka situationer engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan ge exempel på en situation där engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen.
Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna språkliga och kulturella bakgrund ses som en resurs vid språkinlärning.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensElevens öppna syn på världen stärks.InnehållI1Eleven bekantar sig med olika varianter av engelska. Eleven förstår att engelska kan talas på många olika sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
|
|
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig slutledningsförmåga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven vägleds att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer engelskan från övriga språk.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven stöds i att växa som en medveten språkanvändare.InnehållI1Eleven uppmuntras att iaktta och jämföra olika språk. Grammatisk terminologi och klassificering, som är bekant från modersmålet används som stöd.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
|
Språklig slutledningsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
|
M4 handleda eleven att förstå att det finns gott om material på engelska och att välja innehållsmässigt och till svårighetsgraden lämpligt material som stödjer det egna lärandet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven bekantar sig med engelskspråkigt kulturutbudK3 VardagskompetensEleven lär sig att använda engelska i den egna vardagen och att röra sig tryggt i engelskspråkiga nätmiljöer. Eleven känner igen lämpliga material för den egna åldersgruppen.InnehållI1Eleven övar sig i olika sätt att slå upp ord.Eleven handleds till att förhålla sig kritiskt till olika källor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja engelskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta engelskspråkigt material
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på engelskspråkiga material som är intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt engelskspråkigt material.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven uppmuntras till att vara en modig och nyfiken språkanvändare.K3 VardagskompetensEleverna tränar sociala färdigheter och samarbetar parvis och i grupp.InnehållI2Eleven arbetar i smågrupper.Eleverna övar sig i att ge respons till varandra.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om målen för sina studier i engelska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att berätta om målen för sina studier i engelska och att fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska och berätta hur hen arbetar för att uppnå målen.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i engelska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i engelska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina kunskaper i engelska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven övar sig i att ställa upp mål, planera och utvärdera sitt arbete.Eleven förstår vikten av regelbundet och uthålligt övande.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att tolka situationer på ett kulturenligt sätt.K5 Digital kompetensAutentiskt material används i inlärningssituationen.Material som producerats av elever sparas och delas.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven lär sig att arbeta målmedvetet och ta ansvar för den egna inlärningen ensam och tillsammans med andra.InnehållI2Eleven lär sig att utvärdera och ta ansvar för sitt eget lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i engelska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i engelska.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i engelska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 handleda eleven att öva sig i att kommunicera på olika sätt och i olika miljöer också genom att uppmuntra till fortsatt interaktion oberoende av avbrott och pauser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att uttrycka sig trots ringa språkkunskap.Eleven lär sig växelverkan i enlighet med den engelskspråkiga kulturen.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att tolka situationer på ett kulturenligt sätt.K5 Digital kompetensAutentiskt material används i inlärningssituationen.Material som producerats av elever sparas och delasK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och undervisningsmetoderInnehållI3Eleven lär sig med hjälp av medier att kommunicera i olika muntliga och skriftliga situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer.
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M8 uppmuntra eleven att med hjälp av olika slag av strategier hålla igång och utveckla en kommunikation
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven övar sig i att använda kommunikationsstrategier, som lämpar sig för den engelska språkkulturen.InnehållI3Kännedomen om situationsbundna verbala och non-verbala kommunikationssätt fördjupas.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mera sällan nonverbala uttryck.
Eleven måste ganska ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper.
Eleven kan uttrycka om hen har förstått.
|
M9 stödja elevens kulturellt lämpliga språkbruk genom att erbjuda möjligheter att mångsidigt öva sig i sociala situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig i att använda kulturenliga artighetsfraser och uttryck.K4 MultilitteracitetEleven ges möjlighet att kommunicera i mångsidiga situationer på ett kulturenligt sätt.InnehållI3Eleven övar sig i att använda fler artiga och språkenliga uttryck. T.ex. "I would like".
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för engelska språket och för kulturerna inom språkområdet typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 handleda eleven att med hjälp av olika strategier sätta sig in i muntliga och skriftliga texter av varierande svårighetsgrad
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetFörmågan att läsa kritiskt skall utvecklas i kulturella sammanhang som är relevanta för eleven.InnehållI3Eleven jobbar med texter av lämplig svårighetsgrad.Eleven lär sig förstå och hitta det väsentliga i enkla texter såsom berättelser, diskussioner och sångtexter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M11 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en växande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven övar sig i att producera text som anknyter till hens vardag på engelska.K4 MultilitteracitetEleven producerar olika slag av texter och använder sig av många olika medier.K5 Digital kompetensEleven lär sig att använda tekniska hjälpmedel för att producera egen text och i kollaborativt lärande.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och undervisningsmetoder.InnehållI3Eleven producerar i växande grad skriftlig text och rättstavningen uppmärksammas.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda engelskans centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|