Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Målet med skolans bedömningskultur är att eleven kan glädjas över sitt kunnande och sina framsteg. Responsen påverkar i hög grad hurdan uppfattning eleverna bildar om sig själva som lärande individer och människor, och stärker det förtroende eleven har för sina färdigheter. Mångsidig bedömning och handledande respons är lärarens centrala pedagogiska verktyg för att stödja elevens helhetsmässiga utveckling och lärande. Elevens lärande och arbete bedöms mångsidigt. Elevens uppförande bedöms som en separat helhet. I bedömningen betonas lärprocesser i stället för enskilda prestationer. Elever och lärare diskuterar tillsammans lärprocessen och bedömningen av den. Eleverna stöds under hela lärprocessen i att iaktta, synliggöra och förstå sin egen lärprocess och sina framsteg. Eleverna förstår bedömningens grunder och olika former av bedömning och hur de själva kan påverka sin egen inlärning. Den respons eleverna får i form av bedömning stödjer deras helhetsmässiga utveckling och lärande.
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Lärarna är bekanta med de nationella bedömningskriterierna i de olika läroämnena. Lärarna dokumenterar kontinuerligt elevernas framsteg och resultat. Diskussioner förs med eleverna och deras vårdnadshavare. Eleverna uppmuntras till muntlig kamratbedömning. Självutvärderingen sker kontinuerligt bl.a. genom användning av portfolio, t ex med hjälp av e-portfolio (PowerPoint, One Drive och Google Classroom).
Skolan ordnar föräldramöte varje höst och presenterar bedömningsmodellen “Bedömning i den grundläggande utbildningen i Helsingfors” för föräldrarna. Samarbetet med föräldrarna sker kontinuerligt via Wilma. Provdatum och provresultat bokförs in i Wilma.
Vårdnadshavare erbjuds närvara under elevens lärandesamtal som hålls en gång per läsår.
Under vårterminen, i mars, har åk 2 och åk 6 etappsamtal och de andra årskurserna har bedömningssamtal mellan lärare och elever.
Årskurs 6 får ett mellanbetyg mot slutet av höstterminen (tidpunkten fastställs i början av läsåret).
Vid läsårets slut får eleverna läsårsbetyg.
Bedömning av lärande och kunnande
I bedömning av uppförande följs ovan beskrivna kriterier. Enhetlighet i bedömningen säkras genom diskussioner i kollegiet inför tidpunkterna för bedömning.
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Skolan har gemensamma kriterier för bedömning av elevens uppförande, som framkommer i en skild bilaga som presenteras för elever och vårdnadshavare i början av varje läsår. Kriterierna har tagits i bruk från och med 01.08.2021.
Dessa kriterier gäller från ht 21, via direktionen
| Hänsyn Respekt och tolerans Språkbruk Ansvar för eget handlande | Uppförande enligt -skolans regler och anvisningar -skolans seder och bruk | Ansvar för arbetsklimat och skolmiljö |
10 Berömligt | Eleven bryr sig om eget och andras välmående och föregår med gott exempel. Eleven visar respekt och tolerans mot andra i skolsamfundet.
Eleven använder ett föredömligt, vårdat skolspråk.
| Eleven följer dagligen skolans ordnings-och trivselregler samt följer dagligen instruktioner.
| Eleven tar dagligen ansvar för sina egna och skolans saker.
Eleven bidrar till en snyggt städad skolmiljö och ett trevligt arbetsklimat.
Eleven bidrar aktivt till att utveckla arbetsron och trivseln i skolmiljön.
|
9 Mycket bra | Eleven är artig, vänlig och hjälpsam.
Eleven visar hänsyn och respekt gentemot andra.
Eleven använder ett vårdat skolspråk. | Eleven följer skolans regler och givna instruktioner mycket bra.
| Eleven tar ansvar för sina egna och skolans saker.
Eleven bidrar till en snygg skolmiljö.
Eleven bidrar positivt till arbetsro och arbetsklimat i gruppen. |
8 Bra | Eleven uppför sig vänligt mot andra och använder oftast ett vårdat språk.
Eleven förhåller sig sakligt vid tillrättavisningar. | Eleven följer vanligtvis skolans regler och givna instruktioner.
| Eleven följer vanligtvis skolans arbetsrutiner och respekterar dem, så att ett gott arbetsklimat kan upprätthållas i gruppen.
Eleven tar vanligtvis ansvar för sin skolmiljö. |
7 Nöjaktigt | Eleven uppför sig stundvis ovänligt och kränkande mot andra. Det krävs att eleven tillrättavisas för sitt opassande språk.
Eleven uppträder ibland respektlöst. | Eleven bryter ibland mot skolans regler och givna instruktioner.
| Eleven har stundvis svårt att ta hand om sitt eget och skolans material.
Eleven har svårt att ge sig själv och andra arbetsro.
Eleven är ouppmärksam i sin skolmiljö. |
6 Borde förbättras | Eleven uppträder ovänligt, respektlöst, arrogant eller nonchalant.
Eleven använder mycket ofta ett opassande och provokativt språk. | Eleven bryter ofta mot skolans regler och givna instruktioner.
Elevens tillvägagångssätt är opålitligt och eleven behöver ständig vuxenövervakning.
| Eleven har mycket ofta svårt att ge sig själv och andra arbetsro och stör arbetsklimatet i gruppen.
Eleven har ofta svårt att ta hand om sitt skolmaterial.
Eleven tar inte hänsyn till att hålla skolmiljön städad. |
5 Borde Förbättras | Eleven uppför sig osakligt mot andra och sårar andras fysiska och psykiska integritet.
Eleven använder mycket ofta ett kränkande, opassande och provokativt språk.
| Eleven bryter regelbundet mot skolans regler och givna instruktioner. Skolan har vid fler tillfällen vidtagit disciplinära åtgärder.
Eleven bryter mot samhällets regler så att det påverkar skolsamfundet.
Eleven avlägsnar sig olovligen från skolområdet under skoldagen.
Eleven nonchalerar de åtgärder som vidtagits. | Eleven påverkar gruppens möjligheter till arbetsro och ett gott arbetsklimat genom att ytterst ofta uppvisa ett störande beteende.
Eleven tar inte hand om sitt skolmaterial.
Eleven har upprepade gånger förstört skolans egendom.
|
4 Underkänd | Eleven klarar inte av att delta i undervisningen och vägrar att samarbeta på alla nivåer. | Eleven klarar inte av att delta i undervisningen och vägrar att samarbeta på alla nivåer. | Eleven klarar inte av att delta i undervisningen och vägrar att samarbeta på alla nivåer.
|
10
Eleven bryr sig om eget och andras välmående och föregår med gott exempel.
Eleven visar respekt och tolerans mot andra i skolsamfundet.
Eleven använder ett föredömligt och vårdat skolspråk.
Eleven tar dagligen ansvar för sina egna och skolans saker.
Eleven bidrar till en snyggt städad skolmiljö och ett trevligt arbetsklimat.
Eleven bidrar aktivt till att utveckla arbetsron och trivseln i skolmiljön.
Eleven följer dagligen skolans ordnings-och trivselregler samt följer dagligen instruktioner.
9
Eleven är artig, vänlig och hjälpsam.
Eleven visar hänsyn och respekt gentemot andra.
Eleven använder ett vårdat skolspråk.
Eleven tar ansvar för sina egna och skolans saker.
Eleven bidrar till en snygg skolmiljö.
Eleven bidrar positivt till arbetsro och arbetsklimat i gruppen.
Eleven följer skolans regler och givna instruktioner mycket bra.
8
Eleven uppför sig vänligt mot andra och använder oftast ett vårdat språk.
Eleven förhåller sig sakligt vid tillrättavisningar.
Eleven följer vanligtvis skolans arbetsrutiner och respekterar dem, så att ett gott arbetsklimat kan upprätthållas i gruppen.
Eleven tar vanligtvis ansvar för sin skolmiljö.
Eleven följer vanligtvis skolans regler och givna instruktioner.
7
Eleven uppför sig stundvis ovänligt och kränkande mot andra. Det krävs att eleven tillrättavisas för sitt opassande språk.
Eleven uppträder ibland respektlöst.
Eleven har stundvis svårt att ta hand om sitt eget och skolans material.
Eleven har svårt att ge sig själv och andra arbetsro.
Eleven är ouppmärksam i sin skolmiljö.
Eleven bryter ibland mot skolans regler och givna instruktioner.
6
Eleven uppträder ovänligt, respektlöst, arrogant eller nonchalant.
Eleven använder mycket ofta ett opassande och provokativt språk.
Eleven har mycket ofta svårt att ge sig själv och andra arbetsro och stör arbetsklimatet i gruppen.
Eleven har ofta svårt att ta hand om sitt skolmaterial.
Eleven tar inte hänsyn till att hålla skolmiljön städad.
Eleven bryter ofta mot skolans regler och givna instruktioner.
Elevens tillvägagångssätt är opålitligt och eleven behöver ständig vuxenövervakning.
5
Eleven uppför sig osakligt mot andra och sårar andras fysiska och psykiska integritet.
Eleven använder mycket ofta ett kränkande, opassande och provokativt språk.
Eleven påverkar gruppens möjligheter till arbetsro och ett gott arbetsklimat genom att ytterst ofta uppvisa ett störande beteende.
Eleven tar inte hand om sitt skolmaterial.
Eleven bryter regelbundet mot skolans regler och givna instruktioner. Skolan har vid fler tillfällen vidtagit disciplinära åtgärder.
Eleven bryter mot samhällets regler så att det påverkar skolsamfundet.
Eleven avlägsnar sig olovligen från skolområdet under skoldagen.
Eleven nonchalerar de åtgärder som vidtagits.
4
Eleven vägrar att samarbeta på alla nivåer.
Eleven klarar inte av att delta i undervisningen.
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Skolan följer de kommunala riktlinjerna. Elever i årskurs 6 får mellanbetyg i slutet av höstterminen. Om en elev löper risk att bli underkänd i ett eller flera ämnen informeras eleven och vårdnadshavarna om detta i samband med lärandesamtalet på hösten eller senast inom februari.
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Skolan preciserar vid behov principerna för höjning av vitsord.
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Skolan informerar vårdnadshavarna om bedömningen under ett föräldramöte och på Wilma snarast efter skolstarten. Bedömningsmodellen “Bedömning i den grundläggande utbildningen i Helsingfors” presenteras för vårdnadshavarna. Eleverna får information om bedömningen i alla ämnen i början av läsåret. Skolan preciserar hur och när man informerar om bedömningen.