Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
I början av läsåret ges allmän information om bedömningen. Skolan informerar kontinuerligt vårdnadshavarna om elevens skolgång med hjälp av vår gemensamma digitala kommunikationskanal eller genom samtal/träffar.
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Vårdnadshavare och elev ska i god tid (februari) få veta om eleven inte uppnår målen.
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
När läsåret börjar ges allmän information om bedömningen. Skolan informerar kontinuerligt vårdnadshavarna om elevens skolgång med hjälp av vår gemensamma digitala kommunikationskanal eller genom samtal/träffar. Eleverna gör en självutvärdering i september/oktober. På basen av självutvärderingen sammanställer eleven tillsammans med läraren 1-3 individuella lärandemål inför läsåret. Även vårdnadshavarna informeras om dessa mål.
Lärandesamtal hålls i december-februari. I samtalet deltar elev, vårdnadshavare och lärare. Läsårsbetyg delas ut vid skolavslutningen. Inför läsårsbetyget håller läraren ett bedömningssamtal med eleven.