Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
I Drumsö lågstadieskola diskuteras bedömning och utvärdering årligen vid flera tillfällen inom kollegiet för att förverkliga enhetliga principer. Eleverna och vårdnadshavarna informeras om skolans praxis gällande respons och bedömning av lärande vid bl.a. föräldramöten och utvecklingssamtal.
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Vårdnadshavarna informeras om bedömningen i början av läsåret under föräldramöten och via skolans informationskanal.
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Om eleven löper risk att bli underkänd i ett eller flera ämnen informeras elev och vårdnadshavare om detta senast inom februari.
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Såväl elever som vårdnadshavare informeras om bedömningen i början av läsåret. Eleven får respons om hur lärandet framskrider under lärprocesserna.