Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt växa upp i en mångkulturell värld med olika livsåskådningar;   att känna till och respektera sin egen bakgrund;  att möta andra med respekt och uppskattning.    K4 Multilitteracitetatt känna igen religiösa symboler; religiösa begrepp;  att skaffa sig och förmedla kunskap åt andra.   InnehållBekanta sig med den egna familjens religiösa tradition  Religiösa olikheter i olika familjer  Bekanta sig med andra livsåskådningar och religioner  Bekanta sig med sin egen församling och de centrala festerna i det ortodoxa kyrkoåret samt festtraditioner och helgon som sammanknippas med festerna. Bekanta sig med sitt eget skyddshelgon De religioner, livsåskådningar och den irreligiositet som finns representerade i elevens egen klass 
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt fundera på saker ur nya synvinklar;  växelverkan och interna relationer religioner emellan;  att uppfatta helheter.  InnehållDen ortodoxa kyrkobyggnaden, begrepp, symboler Kyrkobyggnaden Korset Ikonerna Kyrkoljuset Prästen Änglar, skyddsängeln Kristi och Gudsföderskans ikoner Bibeln som helig bok och användningen av Bibeln Berättelser ur NT och GT: Händelser och berättelser som anknyter till Jesu liv 
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt bygga upp sin egen kulturidentitet; att uttrycka sina egna åsikter; att njuta av det estetiska. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidatt fundera över sambandet mellan det gångna, nutid och framtid; beredskap att granska den egna gemenskapens tillvägagångssätt. InnehållBönen som samtal med Gud, att vända sig till honom Traditionella böner och hymner: Himmelske Konung, Herre förbarma dig, Helige Gud, påskens troparion, Många år. Bekanta sig med det ortodoxa kyrkoårets mest centrala högtider Stora högtider och fastetider  Olika gudstjänster och sakrament som en del av familjens och barnets egna liv Liturgin Dopet Nattvarden Äktenskapet Att delta i en ortodox gudstjänst 1-2 gånger per år 
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensetiskt handlande; att stärka respekten och tilliten till andra människogrupper och folk; principerna i barnkonventionen. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapöppet förhållningssätt till nya möjligheter och att verka i nya livssituationer;  att söka efter nya möjligheter. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidatt samarbeta, att öva sig i att förhandla, förmedla och lösa problem;  att fundera över de egna handlingarnas påverkan. InnehållBekanta sig med de heliga (helgon) som förebilder Leva sig in i andras situation: Betydelsen av förlåtelse och ärlighet Att bry sig om sin nästa Bekanta sig med barnens rättigheter  
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 Vardagskompetensde egna handlingarnas påverkan på välfärden, hälsan och säkerheten;  att öka miljöskyddet. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidde egna handlingarnas påverkan på sig själv och närgemenskapen;  olika sätt att påverka. InnehållFrihet och ansvar enligt ortodox tradition. Ansvar för naturen och omgivningen, livets särart.  Samvetet 

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

eGrunder