Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensAtt känna till och värdesätta den egna familjens traditioner och seder för att kunna vara delaktig i och påverka den egna traditionenK4 MultilitteracitetEleverna ska ges gott om tillfällen att fråga, undra, berätta historier, uttrycka sina tankar och åsikter och dela med sig av sina erfarenheter genom olika uttryckssätt och med olika redskap.InnehållI1-I2- Jag, familjen och släkten samt familjens åskådningar- Olika familjer
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, iakttagelser och frågor.K4 MultilitteracitetEleven känner igen och kan tolka olika religiösa symboler samhället och känna till andra religiöst anknutna traditioner i kulturen.InnehållI1- Församlingen och kyrkobyggnaden och centrala begrepp och symboler i anknytning till dessa
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven får ta del av det kristna kulturarvet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven får erfarenhet och blir delaktig i skolans vardag och fest.InnehållI1- Kyrkoårets centrala högtider, samt de traditioner och bibliska berättelser som hör till högtiderna (jul och påsk)- De kyrkliga förrättningarna som ingår i det kristna livet- Sånger och psalmer
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Eleven lär känna och uppskatta övriga traditioner och seder.K3 VardagskompetensEleven lär sig gemensamma regler och goda seder.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.InnehållI1-I2- Åskådningar i klassen och de centrala högtider och seder som hör till dem- Åskådningar i skolan och i närmiljön- Irreligiositet
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska ges möjlighet att ge uttryck för sådant som är betydelsefullt för hen själv i positiv växelverkan.K3 VardagskompetensEleven ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor och att utveckla emotionell kompetens till exempel med hjälp av lek och drama.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska uppmuntras att fundera över vad hen själv är särskilt bra på. Eleven ska uppmuntras i att lita på sig själv då hen handlar i nyasituationer. Eleven ska få öva sig i att anpassa sina egna idéer till andras.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken.InnehållI1-I3- Uttrycka sina egna känslor och att lyssna på andra

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Undervisningen inleds med att eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och släkt. Man uppmärksammar eleverna på att det finns olika slag av familjer. Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa. I undervisningen behandlas också livets högtider inom kristendomen, deras innehåll och innebörd. Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen behandlas i undervisningen. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen. Den kristna gudsbilden och kyrkobyggnaden behandlas i undervisningen.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnets rättigheter. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa. Centralt innehåll är etisk reflektion, FN:s konvention om barnets rättigheter och Den gyllene regeln. Man reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser. Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

eGrunder