Att iaktta och tänka visuellt |
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och använda mångsidiga metoder i bildframställning
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur.
|
Förmåga att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder metoder i bildframställning ändamålsenligt och mångsidigt då hen gör iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder flera metoder i bildframställning och olika sinnen då hen gör iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder några metoder i bildframställning då hen gör iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör iakttagelser under individuell handledning.
|
M2 uppmuntra eleven att diskutera sina egna och andras iakttagelser och tankar samt att motivera sina åsikter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att diskutera sina egna iakttagelser och tankar samt att motivera sina åsikter.
|
Förmåga att verbalt reflektera över iakttagelser och tankar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i diskussionerna genom att tydligt motivera sina åsikter och på ett uppbyggande sätt tolka de andra deltagarnas inlägg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar på eget initiativ i diskussionerna och motiverar sina tankar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven bidrar med några av sina iakttagelser och tankar till den gemensamma diskussionen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan inför läraren sätta ord på någon av sina iakttagelser muntligt eller skriftligt.
|
M3 inspirera eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar i bild genom att använda olika tekniker och metoder för att skapa information i olika miljöer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina iakttagelser och tankar genom att använda olika metoder för att uttrycka sig i bild.
|
Förmåga att uttrycka iakttagelser och tankar i bild
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven fördjupar sin förmåga att uttrycka sina iakttagelser och tankar i bild.
Eleven använder mångsidigt andra metoder för att skapa information när hen uttrycker sig i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar i bild.
Eleven använder även andra metoder för att skapa information när hen uttrycker sig i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar i bild.
Eleven använder även någon annan metod för att skapa information när hen uttrycker sig i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker under konkret handledning några iakttagelser och tankar i bild.
|
Att skapa bilder |
M4 handleda eleven att använda olika material, tekniker och uttryckssätt och att fördjupa sin förmåga att skapa bilder
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att fördjupa sin förmåga att uttrycka sig i bild.
|
Förmåga att utveckla sina färdigheter att uttrycka sig i bild
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar målmedvetet och ändamålsenligt olika sätt för att uttrycka sig i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder målmedvetet olika sätt för att uttrycka sig i bild.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på olika sätt att uttrycka sig i bild och använder några av dem målmedvetet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på att använda något material eller någon teknik.
|
Att tolka visuell kultur |
M7 handleda eleven att använda olika visuella, verbala och andra metoder för att tolka bilder
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika metoder för att tolka bilder.
|
Förmåga att tillämpa olika metoder för att tolka bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar mångsidigt olika metoder för att tolka bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder olika metoder för att tolka bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på metoder för att tolka bilder och använder några av dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning på någon metod för att tolka bilder.
|
M8 handleda eleven att granska vilken betydelse konst och annan visuell kultur har för individen, gruppen och samhället ur ett historiskt och kulturellt perspektiv
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska vilka olika betydelser konst och annan visuell kultur har.
|
Förmåga att granska betydelsen av visuell kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar sina synpunkter om betydelsen av visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar med sina tolkningar i diskussioner om vilken betydelse visuell kultur har.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven granskar några betydelser som visuell kultur har och tar del av diskussionen som förs om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och nämner någon betydelse som visuell kultur har.
|
M9 inspirera eleven att i sitt bildskapande använda sig av olika tiders och kulturers sätt att uttrycka sig i bild
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna till och tillämpa olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild.
|
Förmåga att känna till och tillämpa olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin kännedom om olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild genom att tillämpa dem i sin bildframställning och genom att motivera sina lösningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sin kännedom om olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild genom att tillämpa dem i sin bildframställning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven bekantar sig under handledning med olika kulturers sätt att uttrycka sig i bild och använder dem i sin bildframställning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under handledning på att använda en specifik kulturs sätt att uttrycka sig i bild.
|
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden |
M10 handleda eleven att ta ställning till värden som finns i konsten, omgivningen och i annan visuell kultur
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina åsikter om värderingar som finns i visuell kultur.
|
Förmåga att ta ställning till värden som finns i visuell kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i diskussionen om värden som finns i visuell kultur och motiverar sina synpunkter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar ställning till diskussionen om värden som finns i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner och reflekterar över värden som finns i visuell kultur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och nämner något värde som finns i visuell kultur.
|
M11 uppmuntra eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sitt bildskapande samt att påverka genom bilder
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta kulturell mångfald och hållbar utveckling samt lär sig att påverka med hjälp av bilder.
|
Förmåga att uttrycka sina egna värderingar med hjälp av bilder
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker sina åsikter om frågor som anknyter till kulturell mångfald och hållbar utveckling samt påverkar med hjälp av bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven granskar kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder samt inser möjligheterna att påverka med hjälp av bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar i beaktande olika synvinklar som berör kulturell mångfald och hållbar utveckling i sina bilder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven tar i beaktande någon synvinkel som berör kulturell mångfald eller hållbar utveckling i sina bilder.
|