Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Under våren håller läraren utvärderingssamtal med elever i årskurs 2 tillsammans med eleven och hens vårdnadshavare.
I övergångsfasen till årskurs 7, håller läraren för eleverna i årskurs 6 ett utvärderingssamtal tillsammans med eleven och vårdnadshavaren.
En anteckning om utvärderingssamtalet med eleven och vårdnadshavaren vid övergångsfaserna görs i elevens profil i Wilma under fliken Stöd. Ifall eleven har en plan för lärande som är i kraft eller en individuell plan för hur undervisningen ska ordnas, registreras i dokumentets uppföljningsdel den information som är relevant för ordnande av undervisningen.
I skolans läsårsplan
beskrivs tidpunkter och former för eventuell respons beträffande bedömningen, informering till andra elever och vårdnadshavare samt samarbetet med vårdnadshavarna.
Bedömning av lärande och kunnande
Bedömning av arbete
Bedömning av uppförande
Bedömning av uppförande
I Åbo är kriterierna för ett vitsord som motsvarar goda kunskaper (vitsord 8)
eleven beter sig huvudsakligen sakligt och ansvarstagande och agerar ärligt och pålitligt.
eleven agerar huvudsakligen positivt i skolgemenskapen, tar andra människor i beaktande och förstår sitt ansvar för miljön.
eleven förstår huvudsakligen betydelsen av regler och anvisningar och följer dem och deltar regelbundet i skolgången.
I skolans läroplan
beskrivs den ovannämnda uppdelningen med hjälp av de beskrivningar för bedömning av uppförande som gäller för olika vitsord och som grundar sig på skolans ordningsregler, fostringsmål och riktlinjer för verksamhetskulturen.
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Framskridande i studier enligt målhelheter
I skolans läroplan
beskrivs verksamhetssätten då man förutser att eleven inte kommer att kunna avlägga årskursens lärokurs.
tillräckligt tidigt samarbete med eleven och vårdnadshavaren
eleven har mångsidiga möjligheter till att visa sitt kunnande
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord i den grundläggande utbildningen
Slutbedömningen i gemensamma läroämnen
Slutbedömningen i gemensamma konst- och färdighetsämnen
Slutbedömningen i valfria ämnen
I skolans läroplan beskrivs hur bedömningen i valbara ämnen i skolan genomförs i slut-bedömningen och vilka av de valbara ämnena är sådana fördjupade studier som bedöms verbalt och med vilka vitsordet i det gemensamma läroämnet kan höjas.
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Slutbedömningen av en elev som får elevspecifika stödåtgärder
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Läsårsbetyg
I det läsårsbetyg som ges vid slutet av läsåret bedöms de mål som eleven uppnått i de läroämnen och ämneshelheter som ingår i hens studieplan med vitsorden godkänd/underkänd i årskurserna 1–3 och bedömningen för dessa årskurser kompletteras med en skriftlig bilaga.
För årskurserna 4–8 genomförs bedömningen som sifferbedömning.
För en elev vars modersmål är ett annat språk än det som används i undervisningen, kan verbal bedömning tillämpas i läsårsbetyget ännu under årskurserna 5–8.
Undantaget utgörs av läroämnen som upphör, prestationer i dessa bedöms med sifferbedömning.
I studier som avlagts enligt en individualiserad lärokurs kan man istället för sifferbedömning tillämpa verbal bedömning under hela den grundläggande utbildningen, slutbedömningen inkluderad.
På årskurs 9 ges ett mellanbetyg och slutbetyget ges enligt de principer som beskrivs för dem i grunderna för den nationella läroplanen.
Mellanbetyg
I skolor med ett periodsystem ges under läsåret högst ett mellanbetyg med sifferbedömning.
Mellanbetyget för årskurs 6 är ett sifferbetyg.
I skolans läroplan
beskrivs
tidpunkter och former för eventuell mellanbedömning som genomförs under läsåret (t.ex. mellanbetyg eller dokumenterat bedömningssamtal).
eventuell kompletterande verbal bedömning i numeriska mellanbetyg och läsårsbetyg på årskurserna 4-8 som en bilaga
I skolans läsårsplan
beskrivs tidpunkter och former för eventuell respons beträffande bedömningen, informering till andra elever och vårdnadshavare samt samarbetet med vårdnadshavarna.