6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Itä-Hakkilan koulussa
Huoltajille tiedotetaan, mitkä oppiaineet eri vuosiluokilla arvioidaan, arvioinnissa käytettävät arviointiasteikot, arviointimenetelmät ja arviointiajankohdat sekä käyttäytymisen arvioinnin kriteerit. Tiedottaminen tapahtuu lukuvuoden alussa vanhempainilloissa, Wilma-tiedotteella ja Wilma-viesteillä. Myös kevätlukukauden alussa arvioinnista tiedotetaan Wilma-tiedotteella ja Wilma-viesteillä.
Oppilaille annetaan tietoa opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä suullisesti ja kirjallisesti sekä erilaisten testien avulla. Huoltajat saavat tietoa Wilman tuntimerkintöjen, Wilmaviestien ja puhelinkeskustelujen kautta. Tietoa siirretään myös arviointikeskusteluissa sekä erilaisissa oppimisen tuen palavereissa.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat