Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Kivimäen koulussa
Huoltajille kerrotaan, mitä arvioinnilla tarkoitetaan. Huoltajia tiedotetaan, mistä arvioinnin kohteena olevat opetussuunnitelman tavoitteet löytyvät. Huoltajat tehdään tietoiseksi arvioinnin kahdesta eri muodosta: formatiivisesta ja summatiivisesta arvioinnista ja niiden toteutuksesta. Huoltajia tiedotetaan myös arvioinnin ajankohdista, arviointiasteikosta ja arvioitavista kohteista sekä siitä, ketkä arviointiin osallistuvat.
Arviointi on jatkuvaa ja monipuolista. Oppilaat saavat säännöllisesti palautetta opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Huoltajia ja oppilaita tiedotetaan, miten ja milloin formatiivista arviointia annetaan.
Palautteen muotoina voivat olla esim.
suullinen palaute oppitunneilla
Wilma kautta ja muu yhteydenpito
Kokeet, portfoliot ja projektit
tuen tarpeen seuranta ja eteneminen
Itsearviointi ja vertaisarviointi
Huoltajia ja oppilaita tiedotetaan lukukauden alkaessa mm. Wilman välityksellä ja vanhempainilloissa arviointikeskustelujen, kirjallisen väliarvioinnin ja lukuvuosiarvioinnin ajankohdista sekä muista arviointikäytänteistä. Oppilas ja huoltaja saavat pitkin lukuvuotta tietoa oppilaan etenemisestä.