Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Leppäkorven koulussa
Rehtori tiedottaa huoltajia arvioinnin yleisistä periaatteista, aikatauluista sekä arviointitavoista lukuvuoden alussa. Opettajat vastaavat keskeisten sisältöjen, tavoitteiden ja arviointikriteerien tiedottamisesta koteihin ja oppilaille lukuvuoden aikana.
Oppilaat saavat kirjalliset arvioinnit syyslukukauden ja kevätlukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelun ja kirjallisten arviointien ajankohdat kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan. Opettaja arvioi käyttäytymistä, työskentelytaitoja ja oppiaineenhallintaa oppiaineille ominaisilla tavoilla. Hän huomioi arvioinnissa oppilaiden iän sekä oppilaiden yksilölliset erot. Arviointi tapahtuu vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa. Vanhemmilla on mahdollisuus seurata arviointia ja kommentoida ja keskustella perusteluista.
Opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä tietoa jaetaan esimerkiksi suullisena palautteena, tuntimerkinnöillä, jakso- ja koearvioinneilla sekä muilla arviointivälineillä.