6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Länsimäen koulussa
Huoltajien ja oppilaiden kanssa keskustellaan arvioinnista ja sen periaatteista. Tätä keskustelua käydään mm. luokissa, vanhempainilloissa sekä oppimissuunnitelma- ja HOJKS-palavereissa.
Lukuvuosiarvioinnin lisäksi annetaan kaksi väliarviointia. Toinen näistä on kirjallinen ja toinen arviointikeskustelu, jossa mukana ovat oppilas, huoltaja ja opettaja. Keskustelun runkona toimivat laaja-alaisen osaamisen alueet. Arviointien ajankohdat määritellään lukuvuosisuunnitelmassa.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat