Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Mikkolan koulussa
Alakoulussa yhteistyö kotien kanssa on säännöllistä, ja huoltajia tiedotetaan syyslukukauden aikana oppimisen ja osaamisen arvioinnista. Yhteydenpidossa annetaan tietoa oppilaan käyttäytymisestä, sosiaalisista- ja työskentelytaidoista. Oppimisen arvioinnista tiedotetaan arvosana-asteikko, arvioinnin tavat ja oppiainekohtaiset tavoitteet. Wilmaa käytetään pääsääntöisenä viestintävälineenä. Opettaja havainnoi ja arvioi jatkuvasti oppilaita ja tiedottaa huoltajia aina tarvittaessa. Huoltajille tiedotetaan arvioinnin periaatteet syyslukukauden alkupuolella ja tarvittaessa muina aikoina.
Yläkoulussa yhteydenpito huoltajiin on jatkuvaa. Aineenopettaja tiedottaa oppiaineen tavoitteet ja kriteerit. Wilmaa käytetään pääsääntöisenä viestintävälineenä, mutta myös Qridiä käytetään arvioinnin välineenä. Käyttäytymisestä tiedotetaan tarvittaessa. Oppimisen arvioinnista tiedotetaan arvosana-asteikko, arvioinnin tavat ja oppiainekohtaiset tavoitteet. Oppimisesta tiedotetaan oppilaan saavuttamat ainekohtaiset tavoitteet sekä itsearvioinnin kautta. Lisäksi 9-luokkalaisten huoltajia tiedotetaan esimerkiksi päättöarvioinnin osalta sekä toiselle asteelle siirtymisestä.
Lisäksi ala- ja yläkoulussa vuoden aikana käydään arviointikeskustelu jokaisen oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Vuosittain järjestetään arviointikeskustelut syys- ja hiihtoloman välisenä aikana, joissa yhteistyössä huoltajien kanssa luokanvalvoja tukee ja antaa ohjaavaa palautetta oppilaalle. Keskusteluissa pyritään kehittämään oppimista edelleen ja kartoitetaan vahvuuksia ja kehitettäviä osa-alueita. Oppilaan oppimisen itsearviointi liittyy arviointikeskusteluihin olennaisena osana. Luokanvalvoja ja huoltaja auttavat itsearvioinnin toteutuksessa.