Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Rajatorpan koulussa
Rajatorpan koulussa oppilaan edistymistä seurataan ja arvioidaan jatkuvan arvioinnin periaatteita noudattaen. Oppilaalle tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa omaa osaamistaan ja kehittymistään. Arviointiperusteet ja oppimisen tavoitteet käydään oppilaiden kanssa läpi. Opettajan tekemän arvioinnin lisäksi oppilaat tekevät itsearviointia ja vertaisarviointia. Oppilasta ohjataan tunnistamaan vahvuuksiaan. Oppilas saa ohjaavaa palautetta edistymisestään oppimisessa, työskentelytaidoissa ja käyttäytymisessä. Arviointia käsitellään oppilaiden kanssa ikä- ja taitotasot huomioiden.
Huoltajia tiedotetaan arvioinnin keskeisistä periaatteista ja toteuttamisen muodoista lukuvuoden alussa ja tarvittaessa muulloinkin lukuvuoden aikana (esimerkiksi vanhempainilloissa ja koulun tiedotuskanavissa). Virallisten arviointikertojen lisäksi huoltajat saavat tietoa oppilaan vahvuuksista ja edistymisestä tarpeen mukaan lukuvuoden aikana. Huoltajia tiedotetaan matalalla kynnyksellä myös koulunkäynnin huolista ja haasteista. Tiedottamisessa käytetään koulun virallisia tiedotuskanavia.
Rajatorpan koulussa on kolme virallista arviointikertaa: arviointikeskustelu, väliarviointi ja lukuvuosiarviointi. Arviointikeskusteluun osallistuvat opettaja, oppilas ja huoltajat sekä tarvittaessa muita ammattihenkilöitä. Arviointikeskustelussa käydään läpi oppilaan koulunkäyntiä, oppimista ja edistymistä. Yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa oppilaalle määritellään tavoitteet kuluvalle lukuvuodelle. Väliarvioinnin ja lukuvuosiarvioinnin kautta oppilas ja huoltajat saavat tietoa oppilaan osaamisesta, työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä. Lisäksi jaksokohtaiset osaamisen näytöt osoittavat, miten oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita.