Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Seutulan koulussa
Oppilaita ja huoltajia tiedotetaan arvioinnin periaatteista ja tavoitteista lukuvuoden alussa. Opettaja käy oppilaiden kanssa läpi opetettavien aineiden sekä käyttäytymisen lukuvuositavoitteet ja tiedottaa keskeisimmistä huoltajia vanhempainillassa sekä Wilmassa. Lukuvuositavoitteet pilkotaan vuoden mittaan osatavoitteiksi, jotta oppilaan on helpompi ymmärtää, mitä hänen on tarkoitus oppia. Osatavoitteita asetetaan oppimisjaksoille, projekteille tai yksittäisille oppitunneille. Näistä osatavoitteista keskeisimmistä opettajat tiedottavat myös huoltajille.
Lukuvuoden aikana oppilas saa arviointipalautetta monipuolisesti ja säännöllisesti. Oppilas saa palautetta oppimisesta ja edistymisestään oppiaineissa, työskentelytaidoissa ja käyttäytymisessä. Välitöntä palautetta oppilas saa opettajalta koulupäivän aikana. Arviointikeskustelut, välitodistus, Wilman tuntimerkinnät ja erilaiset oppimistehtävistä annetut palautteet ovat tapoja tiedottaa oppilaita ja huoltajia oppilaan edistymisestä. Lukuvuoden lopussa annettavassa lukuvuositodistuksessa kuvataan, miten oppilas on saavuttanut kyseisen luokka-asteen tavoitteet.