Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Simonkallion koulussa
Lukuvuoden aluksi järjestettävissä luokkakohtaisissa vanhempainilloissa esitellään huoltajille vuosiluokan oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä. Lisäksi koteja tiedotetaan kirjallisesti lukuvuoden alussa sekä oppimisen että osaamisen arvioinnin menetelmistä Simonkallion koulussa.
Jokaiselle oppilaalle ja hänen huoltajilleen järjestetään oppimiskeskustelu kolmikantakeskusteluna lukuvuoden aikana. Oppimiskeskustelun runkona käytetään Vantaan kaupungin arviointikeskustelupohjaa, jonka huoltaja ja oppilas täyttävät Wilmassa etukäteen. Oppimiskeskusteluissa käsitellään oppilaan, huoltajan ja opettajan ajatuksia oppilaan opintojen edistymisestä.. Lisäksi oppimiskeskusteluissa käydään läpi oppilaan työskentelyä ja käyttäytymistä.
Väliarviointien (oppimiskeskustelu ja välitodistus) aikataulut määritellään kunkin lukuvuoden osalta koulun lukuvuosisuunnitelmassa vuosiluokittain. Lukuvuoden päättöarviointi annetaan kaikille Simonkallion koulun oppilaille lukuvuoden lopuksi. Todistuksissa 1.-3 luokilla on käytössä neljäportainen sanallinen arviointi, 4.-6. luokkien arviointi on numeerinen. Myös käyttäytyminen arvioidaan.
Oppilaat ja huoltajat saavat tietoa opintojen edistymisestä pitkin lukuvuotta opettajan suullisen palautteen, Wilman tuntimerkintöjen ja muiden opettajien lähettämien viestien kautta. Kokeiden ja pienempien testien arvioinnit lähetetään tiedoksi koteihin. Myös itse- ja vertaisarviointi antaa arvokasta tietoa opintojen edistymisestä.