Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Vierumäen koulussa
Huoltajille tiedotetaan opetussuunnitelman keskeiset sisällöt ja tavoitteet. Luokka-asteet työstävät koulussamme oppiainekohtaiset vuosisuunnitelmat, joissa opetussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja sisällöt nostetaan näkyviin. Luokka-asteen vuosisuunnitelmien ja kaupunkikohtaisen opetussuunnitelman avulla opetuksen tavoitteista tiedotetaan huoltajia lukuvuoden alussa. Lukuvuoden aikana luokanopettaja tiedottaa huoltajia arviointimenetelmistä, joiden avulla näyttöjä oppilaan osaamisesta kerätään.
Summatiivinen arviointi: Summatiivisen arvioinnin kriteerit määritellään paikallisen opetussuunnitelman vuosiluokan tavoitteiden mukaan. Summatiivinen arviointi on kokonaisarvio oppilaan sen hetkisestä suoriutumisen tasosta.
Formatiivinen arviointi: Formatiivisessa arvioinnissa korostuu opettajan ja oppilaan päivittäinen vuorovaikutus. Opettaja antaa oppilaalle tukevaa ja ohjaavaa palautetta, mikä auttaa oppilasta hahmottamaan oma edistymisensä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Itsearviointi ja vertaisarviointi on osa formatiivista arviointia. Vierumäen koulussa oppilaiden tukena formatiivisessa arvioinnissa ovat esimerkiksi taitoportaat, joiden avulla itsearviointi ja vertaisarviointi on oppilaille mahdollista ikätasoisesti. itsearvionnin välineenä voidaan käyttää myös sähköistä alustaa, jonka avulla formatiivinen arviointi tulee näkyväksi myös kodeille. Käytössä oleva sähköinen alusta kirjataan vuosittain koulun toimintasuunnitelmaan. Lukuvuoden aikana huoltajien kanssa käydään keskustelua oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä sekä mahdollisesta tuen tarpeesta.
Vuosittaisessa arviointikeskustelussa käydään yhdessä huoltajien ja oppilaan kanssa läpi oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä suhteessa tavoitteisiin. Huoltajat saavat tietoa opettajalta myös Wilman välityksellä. Jos oppilaalla ilmenee vaikeuksia suoriutua koulussa tavoitteiden mukaisesti, on luokanopettaja tai luokka-asteen erityisopettaja yhteydessä koteihin. Yhteistyössä huoltajien kanssa lapsen tuen tarpeesta keskustellaan ennakoivasti. Kodin kanssa yhteistyössä pohditaan keinoja, joilla koulu ja huoltajat voivat tukea lapsen etenemistä tavoitteiden suuntaisesti.
Koteja tiedotetaan arvioinnin aikatauluista lukuvuoden alussa, arviointimenetelmistä sekä vuosiluokan keskeisistä tavoitteista vanhempainillassa. Arviointikeskustelut käydään huoltajien ja oppilaan kanssa kerran vuodessa. Niiden tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan vuosittain toimintasuunnitelmassa. Kirjallisen väliarvioinnin ajankohta ilmoitetaan syyslukukauden alussa ja kirjataan koulun toimintasuunnitelmaan. Kirjallinen lukuvuosiarviointi tehdään kevätlukukauden päättyessä. Tämän lisäksi luokanopettaja on säännöllisesti yhteydessä koteihin wilman välityksellä.