Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6.9 Arvioinnista tiedottamisen muodot Peltolan koulussa
Peltolan koulussa arviointi on kokonaisuus, joka koostuu jatkuvasta, eri muodoissa ilmenevästä palauteen antamisesta sekä kirjallisista väliarvioinneista.
Arvioinnin tehtävänä on
ohjata ja kannustaa oppilasta opiskelussa
tukea myönteisen minäkuvan rakentumista
kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin.
Oppilas saa opiskelustaan ohjaavaa palautetta pitkin lukuvuotta ja osallistuu myös itse oman oppimisensa arviointiin erilaisia itsearvioinmenetelmiä hyödyntäen. Oppilas oppii antamaan palautetta muille vertaisarvioinnin avulla. Aineenopettajat tiedottavat arvioinkäytänteistään oppilaita aina uuden kokonaisuuden alkaessa. Usein oppilailla on tieto näkyvillä esimerkiksi opetusryhmän omassa classroomissa.
Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoiteisiin. Arvioinnissa oppilaita ei rinnasteta toisiinsa vaan oppilaan osaamista, työskentelyä ja käyttäytymistä verrataan opetussuunnitelmassa tai oppilaan omassa opinto-ohjelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi oppilas saa lukuvuoden aikana kolme arviota. Nämä ovat kaksi kirjallista väliarvioina (jouluna ja keväällä) sekä arviointikeskustelu, joka käydään opeajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kesken. Arviointikeskustelut käydään 7.- ja 8. luokkalaisten osalta maaliskuun loppuun mennessä ja 9.-luokkalaisten kanssa joulukuun loppuun mennessä. Arviointien ajankohdat löytyvät koulun lukuvuosisuunnitelmasta ja kirjalliset väliarvioinnit näkyvät oppilaan Wilmassa kohdassa Opinnot. Lukuvuoden lopussa oppilas saa kirjallisen lukuvuositodistuksen.
Huoltajat saavat palautetta oppilaan edistymisestä niin Wilman tuntimerkinnöistä kuin opettajien antamien palautteiden kautta. Arvioinkeskustelussa oppilas, huoltaja(t) ja luokanvalvoja pohtivat yhdessä oppilaan omien tavoitteiden toteutumista.