Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
6 Arvioinnista tiedottamisen muodot Havukosken koulussa
Havukosken koulussa yhteistyö huoltajien kanssa on osa arviointikulttuuria. Huoltajille kerrotaan, mikä on arvioinnin tehtävä, mihin arviointi perustuu, milloin oppilasta arvioidaan, millaisia arviointimenetelmiä ja -muotoja on käytössä ja miten sekä huoltaja että oppilas saavat tietoa oppimisen ja osaamisen arvioinnista.
Oppilaille ja huoltajille annetaan lukuvuoden aikana tietoa opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä monin eri tavoin. Opettaja antaa oppilaalle jatkuvaa ohjaavaa palautetta sekä kirjallisesti että suullisesti (formatiivinen arviointi). Tietoa annetaan erilaisten arvioitavien tuotosten tai suoritusten arvosanoina tai kirjallisina palautteina, verkkopalvelussa myös tuntimerkintöinä. Lisäksi käytössä on erilaiset sähköiset oppimisalustat ja verkkoympäristöt.
Lukuvuoden aikana on kaksi väliarviointia, joista toisessa oppilas, huoltaja ja luokanohjaaja tapaavat arviointikeskustelussa. Oppilas saa lukuvuosiarvioinnin kirjallisena. Opettaja tai luokanohjaaja on tarvittaessa yhteydessä huoltajaan.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin periaatteista ja käytännöistä tiedotetaan lukuvuoden alussa esimerkiksi vanhempainilloissa, oppaissa ja kotitiedotteissa. Opettaja tiedottaa oppimisen ja osaamisen arvioinnin periaatteista ja käytännöistä opintokokonaisuuden alussa. Lisäksi opettaja antaa säännöllisesti tietoa ja ohjaavaa palautetta opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä sekä päättöarvioinnista.
Oppilas, huoltaja ja luokanohjaaja osallistuvat vuosittain arviointikeskusteluun. Arviointikeskustelun ajankohta kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan. Oppilas saa välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi. Oppilas saa lukuvuositodistuksen lukuvuoden päätteeksi.