Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Paikalliset painotukset formatiivisessa ja summatiivisessa arvioinnissa

Tyrnävän kouluissa formatiivisen arvioinnin avulla pyritään kehittämään oppilaiden itsetuntemusta ja antamaan välineitä oman oppimisen hallintaan. Arvioinnilla tuetaan oppilaan myönteisen minäkäsityksen kehittymistä ja omien vahvuuksien löytämistä. Arvioinnissa pyritään itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin taitojen kehittämiseen oppilaan ikäkausi ja edellytykset huomioiden.

Oppiaineissa etenemisen ohella opiskelun aikaisella arvioinnilla on painopisteenä alkuopetuksessa työskentelytaitojen kehittyminen, luokilla 3-6 lisäksi opiskelutaitojen kehittyminen ja luokilla 7-9 lisäksi itsearvioinnin taitojen kehittäminen.

Kaikilla luokka-asteilla pyritään saamaan oppilaat tietoisiksi laaja-alaisen osaamisen alueiden kehittymisestä. Erityisesti oppilaan, huoltajan ja opettajan yhteisessä kehityskeskustelussa arvioinnin pääpaino tulee olla laaja-alaisen osaamisen käsittelyssä.

Formatiivista arviointia annetaan suullisena palautteena ja lisäksi käyttäen hyväksi esimerkiksi sähköisiä arviointityökaluja.

Summatiivisessa arvioinnissa noudatetaan oppiainekohtaisesti määriteltyjä arvioinninkriteerejä.

Kehityskeskustelu, väliarvioinnit ja lukuvuositodistukset Tyrnävän kouluissa.

ALALUOKAT

luokka-aste

kehitys-
keskustelu

välitodistus

lukuvuosi-
todistus

lisätietoja

sanallinen arviointi (S), numeroarviointi (N)

1

S

käyttäytymisen
liite

2

tammikuussa

S

käyttäytymisen
liite

3

S

S

käyttäytymisen
liite

4

tammikuussa

N

5

N

N

6

lukuvuoden
alussa

N

N

YLÄLUOKAT

7

N

N

8

N

N

9

lukuvuoden
alussa

N

N

päättötodistus

ERITYISLUOKAT

1-9

Sanallinen tiedote syyslukukauden päätteeksi oppilaan edistymisestä. Opettajan arvioin mukaan lisäksi yksilöllistetyt oppiaineet voidaan arvioida joko sanallisesti tai numerolla. Keväällä annetaan lukuvuositodistus, johon arvioidaan yksilöllistetyt oppiaineet opettajan arvion mukaan joko sanallisesti tai numerolla ja toiminta-alueet aina sanallisesti. Erityisluokilla erityisluokanopettaja tapaa huoltajia säännöllisesti (vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa). Nämä tapaamiset korvaavat yleisopetuksen ryhmille määritellyt keskustelut, kuten kehityskeskustelut tai Lapset Puheeksi –keskustelut.

Yllä olevan taulukon kuvaamista kehityskeskustelujen, väliarviointien ja lukuvuositodistuksien arviointitavoista voidaan poiketa vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen yhteydessä. Erityisluokissa noudatetaan omia arviointikäytänteitä taulukon mukaisesti. Vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen mukaisesti opiskeleva oppilas ei jää luokalle mahdollisten hylättyjen tai puuttuvien suoritusten vuoksi. Lukuvuoden päättyessä hän saa todistuksen hyväksytysti suorittamistaan opintokokonaisuuksista. Tällä on merkitystä erityisesti perusopetuksen päättövaiheessa. Oppilas jatkaa seuraavana lukuvuonna opintojaan 9. luokan oppilaana ja saa päättötodistuksen, kun perusopetuksen oppimäärä eri oppiaineissa on hyväksytysti suoritettu.

Arvioinnista tiedottaminen ja yhteistyö huoltajien kanssa

Huoltajia tiedotetaan arvioinnista läpi lukuvuoden. Todistukset annetaan luvussa 6.1.3 määriteltyinä ajankohtina. Tämän lisäksi oppilaiden summatiivisen arvioinnin tuloksia on nähtävillä esimerkiksi Wilma-järjestelmässä.

Summatiivisen arvioinnin tulee aina olla dokumentoitua ja avointa suhteessa oppilaisiin ja huoltajiin. Formatiivista arviointia tapahtuu paljon opettajan ja oppilaan välisen kommunikoinnin yhteydessä eikä siitä ole dokumentointivelvollisuutta.

Huoltajia pyritään tiedottamaan formatiivisen arvioinnin sisällöistä aina tarpeen mukaan sekä kehityskeskusteluissa, joiden ajankohdat on määritelty luvussa 6.1.3.

Kehityskeskusteluissa pyritään asettamaan oppilaalle sopivia tavoitteita oppilaan henkilökohtaiset ominaisuudet huomioiden ja käydään yhdessä huoltajan kanssa keskustelua arviointiin liittyvistä näkökulmista. Opettajat ovat aina huoltajiin yhteydessä, mikäli heillä herää huolta oppilaan arviointiin liittyvissä asioissa niin formatiivisen kuin summatiivisen arvioinnin osalta.

Mikäli oppilas on vaarassa saada hylätyn arvosanan lukuvuosi- tai välitodistukseen, tiedottaa opettaja tästä oppilasta ja huoltajia kirjallisesti (syksyllä marraskuun alkupuolella ja keväällä maaliskuun loppuun mennessä). Oppilaalle kerrotaan, millä kriteereillä ja järjestelyillä hän voi saada hyväksytyn arvosanan.

Järjestelyistä sovitaan yhdessä oppilaan, huoltajan ja opettajan kesken ja prosessiin voi tarpeen mukaan osallistua myös monialaisen oppilashuollon toimijoita. Jos oppilas on vaarassa jäädä luokalle vielä lukuvuoden loppuvaiheessa, hänen kanssaan sovitaan järjestelyistä, joilla hän voi saada hyväksytyn arvosanan. Oppilaalle järjestetään erillinen koe tai muita opettajan määrittelemiä suorituksia. Huoltajia tiedotetaan järjestelyistä kirjallisesti (ks. Tarkemmin luku 6.6.3).

Erityisluokilla huoltajien kanssa tehdään jatkuvaa yhteistyötä; huoltajat tavataan vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa ja muutenkin yhteiydenpito on tiivistä ja oppilaiden edistymisestä tiedotetaan säännöllisesti. Lisäksi keväällä tehdään henkilökohtaiseen oppimisen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan oppiaineittain tai toiminta-alueittain arviointi.

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arviointi Tyrnävän perusopetuksessa

Luokilla 1-3 käyttäytymistä arvioidaan lukuvuositodistuksessa sanallisena arviointina todistuksen liitteenä.

Luokkien 4-9 lukuvuositodistuksessa arvioidaan käyttäytymistä oheisen taulukon kriteerien pohjalta numeroarvioinnilla.

KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINNIN KRITEERIT, Tyrnävän kunta, perusopetus

Käytös ja sääntöjen noudattami-nen

Yhteistyö

Vastuu

Toisten huomioon ottaminen

Erinomainen (10)

*käyttäytyy esimerkillisen ystävällisesti ja kohteliaasti

*on aktiivinen ja oma-aloitteinen

*toimii rehellisesti ja luotettavasti

*suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja tekee aina hyvin tehtävänsä

*tarvittavat opiskeluvälineet ovat aina mukana

*luo ja edistää luokan myönteistä ilmapiiriä

*tekee hyvää yhteistyötä jokaisen kanssa *edistää luokan työrauhaa

*kantaa aina vastuuta itsestään, muista ja ympäristöstä

*ilman rangaistuksia

*käy säännöllisesti koulua

*auttaa kannustaa ja tukee muita

*on empaattinen muita kohtaan

*hyväksyy erilaisuutta

Kiitettävä (9)

*on ystävällinen ja kohtelias

*on oma-aloitteinen

*noudattaa koulun sääntöjä

*toimii rehellisesti ja luotettavasti

*suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja tekee hyvin tehtävänsä

*tarvittavat opiskeluvälineet ovat mukana

*on yhteistyöhaluinen ja yhteistyökykyinen

*osaa edistää luokan työrauhaa

*kantaa useimmiten vastuuta itsestään, muista ja ympäristöstä

*suoriutuu koulunkäynnistä ilman kurinpitotoimia

*käy säännöllisesti koulua

*auttaa, kannustaa ja tukee muita

*ottaa toiset huomioon

*hyväksyy erilaisuutta

Hyvä (8)

*käyttäytyy asiallisesti

*noudattaa koulun sääntöjä

*toimii rehellisesti ja luotettavasti

*suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja tekee pääsääntöisesti tehtävänsä hyvin

*tarvittavat opiskeluvälineet ovat pääsääntöisesti mukana

*pystyy yhteistyöhön useimpien oppilaiden kanssa

*on yhteistyötaitoinen

*kykenee omalta osaltaan antamaan työrauhan ryhmälle

*kantaa vastuuta itsestään, muista ja ympäristöstä

*on ojennettavissa huomautuksin, ei kurinpitotoimia

*käy säännöllisesti koulua

*auttaa muita

*hyväksyy erilaisuutta

Tyydyttävä (7)

*käyttäytyy toisinaan epäasiallisesti ja häiritsevästi

*rikkoo toisinaan koulun sääntöjä

*suhtautuu välillä koulutyöhön välinpitämättömästi ja tehtävien tunnollisessa suorittamisessa on puutteita

*tarvittavat opiskeluvälineet puuttuvat silloin tällöin

*yhteistyössä on välillä ongelmia muiden oppilaiden kanssa

*häiritsee välillä koko ryhmän oppimista

*kantaa useimmiten vastuuta itsestään, muista ja ympäristöstä

*huomautusten lisäksi muutamia kurinpitotoimia

*käy säännöllisesti koulua

*puuttuu toisten työhön

*sotkeutuu toisten asioihin

*on mukana kiusaamistapauksissa

*tönii, nahistelee

Kohtalainen (6)

*käyttäytyy epäasiallisesti ja häiritsevästi

*rikkoo usein koulun sääntöjä

*käyttää sopimatonta kieltä

*suhtautuu usein kielteisesti koulutyöhön

*yhteistyö muiden oppilaiden kanssa on usein hankalaa

*häiritsee usein koko ryhmän oppimista

*kantaa vähän vastuuta tekemisistään

*on huolehtimatta tehtävistään

*tarvitsee paljon ohjausta

*paljon rangaistuksia

*poissaolot lisääntyneet

*usein kielteinen asenne koulutovereita kohtaan

*vaikea sietää erilaisuutta

*on mukana kiusaamistapauksissa kiusaajana

*saa toistuvasti ohjeita käyttäytymiseen

Välttävä (5)

*on noudattamatta sääntöjä ja käyttäytyy omavaltaisesti

*käyttää usein törkeää kieltä

*koulunkäynti vaatii opetuksen erityisjärjestelyjä ennalta arvaamattoman käytöksen vuoksi

*ei kykene tai on suostumatta yhteistyöhön

*häiritsee toistuvasti koko ryhmän oppimista

*on piittaamatta koulutyöstä ja –tehtävistä

*rangaistuksia ja luvattomia poissaoloja on erityisen paljon

*on muille oppilaille aggressiivinen ja ilkeä

*vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa

*saa toistuvasti ohjeita käyttäytymiseen

Hylätty (4)

opiskelu perusopetuksen ryhmässä ei onnistu käyttäytymisen takia

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Paikalliset täsmennykset opinnoissa etenemisen periaatteisiin ja käytäntöihin

Mikäli oppilaalla on edellä määriteltyjen seikkojen perusteella vaarana jäädä vuosiluokalle, tulee tästä tiedottaa oppilasta ja huoltajia hyvissä ajoin lukuvuoden aikana. Lähtökohtana on aina pyrkiä järjestämään oppilaan tuki niin, että oppimista voidaan tukea riittävästi seuraavalle vuosiluokalle siirtymisen mahdollistamiseksi.

Oppilaan tukitoimet mahdollisen vuosiluokalle jäämisen estämiseksi tulee suunnitella yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa koulun moniammatillisena yhteistyönä. On myös mahdollista, että joskus yhteisellä päätöksellä katsotaan vuosiluokalle jäämisen olevan oppilaan kokonaistilanne arvioiden paras ratkaisu hänen oppimisen- ja kasvunsa tukemiseksi.

Ennen vuosiluokalle jättämistä oppilaalle tulee tarjota mahdollisuutta osoittaa riittävä osaaminen erillisessä näytössä niissä oppiaineissa, joissa lukuvuoden mittaan osaaminen on jäänyt niin heikoksi, ettei vuosiluokalta seuraavalle siirtyminen ole mahdollista. Tämä mahdollisuus tulee tarjota oppilaan erityistarpeet huomioiden ja mahdolliset osaamisen osoittamisen keinot tulee olla oppilaan ikä huomioiden tarpeeksi monipuoliset. Mahdollisia osaamisen osoittamisen keinoja voivat olla esimerkiksi kirjalliset tai suulliset kokeet tai muut laajemmat kirjalliset näytöt.

Oppilas voi osoittaa osaamistaan lukuvuoden aikana puutteelliseksi jääneistä osa-alueista lukuvuoden aikana ennen lukuvuositodistuksen kirjoittamista. Nämä lukuvuoden aikana annettavat erilliset näytöt tulee antaa opettajan tarkempia ohjeita noudattaen viikon 21. loppuun mennessä.

Tämän lisäksi oppilaalle voidaan erikseen sovittaessa tarjota lukuvuoden koulutyön päätyttyä yksi mahdollisuus tarvittavien tietojen ja taitojen osoittamiseen erillisellä näytöllä. Tällöin vuosiluokalle jättämisestä tehdään koulutyön päättyessä lukuvuositodistukseen ehdollinen päätös, jossa mainitaan ne vuosiluokan oppimäärän osa-alueet, joiden hyväksytty suorittaminen erillisessä näytössä on vuosiluokalta siirtymisen edellytys. Koulutyön päätyttyä järjestettävä erillinen näyttö pidetään kesäkuun 15. päivään mennessä.

Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle edellä 6.6.1 luvussa määritellyissä tapauksissa. Ennen vuosiluokalle jättämistä kuullaan aina oppilasta sekä huoltajaa ja pyrkimys on tehdä päätös yhteistyössä oppilaan kokonaistilanne arvioiden. Vuosiluokalle jättämisen vaihtoehtona harkitaan tilanteen mukaan vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen päätöksen tekemistä.

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

rityisluokilla opiskelevien oppilaiden yksilöllistetyt yhteiset- ja valinnaisaineet arvioidaan opettajan arvioin mukaan joko sanallisesti tai numeroarvosanalla. Tätä sääntöä noudatetaan kaikissa luvun 6.7 määritelmissä.

Paikalliset täsmennykset valinnaisaineiden arviointiin

Tyrnävällä oppilaille valinnaisia aineita opiskellaan 6. vuosiluokalla yksi vuosiviikkotunti. Vuosiluokilla 7.-9. oppilaalle valinnaisia aineita opiskellaan 8.- ja 9.-vuosiluokilla kuusi vuosiviikkotuntia lukuvuodessa. Näistä kuudesta vuosiviikkotunnista kaksi tulee olla taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja. Loput neljä vuosiviikkotuntia muodostuvat koulun tarjoamista syventävistä tai soveltavista valinnaisaineista. 7.vuosiluokalla yksi valinnaisainetunti on sidottu kaikilla käsityöhön ja sen arviointi on osa oppiaineen kokonaisarviointia. Valinnaisten aineitten kokonaisuus löytyy luvusta 12.2.

Kaikki valinnaisaineet, joita tarjotaan vähintään kahden vuosiviikkotunnin verran, arvioidaan numeroarvosanalla. Tarkemmat arviointikriteerit määritellään oppiaineittain joko tässä opetussuunnitelmassa luvussa 16 tai vuosittain päivitettävässä koulun valinnaisaineoppaassa.

Valinnaisaineet tai valinnaisaine kokonaisuudet, joissa yhtä oppiainetta opiskellaan vähemmän kuin kaksi vuosiviikkotuntia, arvioidaan sanallisesti hyväksytty merkinnällä.

Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisaineessa osoitettu osaaminen voi korottavasti vaikuttaa kyseisen oppiaineen päättöarviointiin. Kaikista valinnaisaineista annetaan arviointi välitodistukseen, lukuvuositodistukseen, päättötodistukseen ja mahdolliseen erotodistukseen.

Oppilaan valitsema 7.vuosiluokalta jatkuva taito- tai taideaine arvioidaan osana näiden oppiaineiden kokonaisarviointia. 7.vuosiluokalta jatkuvasta taide- tai taitoaineesta ei anneta todistuksiin erillistä arviointia vaan tämä oppiaine arvioidaan lukuvuosittain yhdellä arvosanalla kaikilta niiltä vuosiluokilta, kun oppilas sitä opiskelee. Poikkeuksena on liikunta, josta 7.luokalta jatkuvasta valinnaisaineesta tulee erillinen arvosana väli- ja lukuvuositodistuksiin, mutta päättöarvioinnissa liikunnastakin annetaan vain yksi arvosana.

Syventävät valinnaisaineet, jotka eivät kuulu 7.vuosiluokalta jatkuvaan taide- tai taitoaineeseen, mutta joilla on selkeä kytkös johonkin yhteisesti opiskeltavaan oppiaineiseen, arvioidaan omalla erillisellä arvosanalla. Todistuksiin nämä arvioinnin merkitään sen yhteisesti opiskeltavan oppiaineen alle omalle rivilleen, johon valinnaisaineella on selkeä kytkös. Tällaisia oppiaineita voivat esimerkiksi olla historian syventävä kurssi tai äidinkielen syventävä kurssi.

Soveltavat valinnaisaineet, jotka eivät kuulu taide- ja taitoaineisiin ja joilla ei ole selkeää kytköstä johonkin yhteen yhteisesti opiskeltavaan oppiaineeseen, arvioidaan omalla erillisellä arvosanalla. Todistuksiin nämä arvioinnit merkitään omille riveilleen soveltavat valinnaiset aineet otsikon alle. Tällaisia oppiaineita voivat esimerkiksi olla ohjelmointi tai kansainvälisyys.

Perusopetuksen päättöarviointi

Erityisluokilla opiskelevien oppilaiden yksilöllistetyt yhteiset- ja valinnaisaineet arvioidaan opettajan arvioin mukaan päättöarvioinnissa joko sanallisesti tai numeroarvosanalla. Toiminta-alueet arvioidaan aina sanallisesti. Tätä sääntöä noudatetaan kaikissa luvun 6.8 määritelmissä.

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Päättöarvioinnissa valittu 7.vuosiluokalta jatkuva taide- tai taitoaine on osa yhteisinä oppiaineina opettavien taide- ja taitoaineiden oppimäärää, ja siitä tulee yksi arvosana päättötodistukseen. On siis mahdollista, että taide- ja taitoaineissa oppilaan opinnot päättöarvioinnin suhteen päättyvät eri oppilailla eri aikaan yläkoulun aikana riippuen oppilaan valinnaisainevalinnoista. Liikunnan valinnaisaineessa tulee erillinen arvosana välitodistuksiin ja lukuvuositodistuksiin, mutta päättöarviointiin tulee yhteinen arvosana. Muu kuin 7.vuosiluokalta jatkuvana valinnaisaineena valittu taide – tai taitoaine arvioidaan erillisenä arvosanana tarkemmin kohdassa 6.7.1 määritellyllä tavalla.

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Erityisluokilla annetaan sanallinen tiedote syyslukukauden päätteeksi oppilaan edistymisestä. Opettajan arvioin mukaan lisäksi yksilöllistetyt oppiaineet voidaan arvioida joko sanallisesti tai numerolla. Keväällä erityisluokilla annetaan lukuvuositodistus tai päättötodistus, johon arvioidaan yksilöllistetyt oppiaineet opettajan arvion mukaan joko sanallisesti tai numerolla ja toiminta-alueet aina sanallisesti. Tätä sääntöä noudatetaan kaikissa luvun 6.11 määritelmissä.

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset Tyrnävällä

Tyrnävällä perusopetuksen erityisen tutkinnon suorittamisesta täytyy sopia suoraan koulun rehtorin kanssa. Mahdollisuutta erityisen tutkinnon ja siitä annettavien todistusten antamiseen arvioidaan aina tilannekohtaisesti tutkinnon suorittajan kokonaistilanne ja opetuksen järjestäjän resurssi huomioiden.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet