Opetussuunnitelman perusteet
Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetuksen lähtökohtana on oppilaan perhe ja sen historia. Tutustutaan alustavasti ortodoksiseen kirkkovuoteen tapahtumaikonien sekä troparien kautta. Tutustutaan ortodoksiseen kirkkoon, sen esineistöön ja symboleihin, kuten ristiin, ikoniin, tuohukseen ja lampukkaan. Tutustutaan ortodoksiseen rukouskäytäntöön ja rukousperinteeseen, kuten Herran rukoukseen, Herra armahda, Pyhä Jumala, Taivaallinen Kuningas ja pääsiäistropariin.
Tarkastellaan Pyhää Kolminaisuutta. Tutustutaan Jumalaan ja Jeesukseen Jumalan Poikana. Tutkitaan Jeesuksen elämää kirkkovuoden tärkeimpien juhlien ja ikonien kautta. Tutustutaan enkeleihin. Tarkastellaan alustavasti Raamattua ja sen rakennetta. Tutustutaan ortodoksiseen pääsiäiseen, sen sanomaan ja sen vieton perinteisiin. Tarkastellaan virpomisperinnettä ortodoksisesta näkökulmasta. Opetuksessa tarkastellaan tärkeimpien pyhien ihmisten elämää ja niiden merkitystä, esimerkiksi Pyhä Nikolaosta.
Tutustutaan omaan seurakuntaan ja sen työntekijöihin. Ortodoksiset koululaisjumalanpalvelukset ovat osa opetusta. Tarkastellaan alustavasti kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan alustavasti ehtoollisen mysteerioon.