Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Sammon koulun käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Oppilaalle annetaan käyttäytymistä ohjaavaa palautetta säännöllisesti. Käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Erityisen tuen oppilaalle voidaan laatia käyttäytymisen tavoitteet osana henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa. Käyttäytymisen arvioinnissa huomioidaan oppilaiden erityispiirteitä ja yksilöllisyyttä. Tällöin oppilaan käytöstä arvioidaan suhteessa tämän henkilökohtaisiin tavoitteisiin.
Tavoitteet:
Käyttäytymisen tavoitteena on tukea oppilasta
· noudattamaan koulun järjestyssääntöjä ja ohjeita
· ottamaan toiset huomioon ja antamaan työrauhan
· arvostamaan henkilökohtaista koskemattomuutta
· toimimaan rehellisesti ja luotettavasti
· hallitsemaan erilaisia sosiaalisia tilanteita ja selvittämään ristiriitatilanteita
· kantamaan vastuunsa ympäristöstä, tiloista ja välineistä
· käymään säännöllisesti koulua ja pitämään kiinni aikatauluista
Arvioinnin kohteet:
· Koulun järjestyssääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
· Toisten huomioon ottaminen ja työrauhan antaminen
· Henkilökohtaisen koskemattomuuden arvostaminen
· Rehellisyys ja luotettavuus
· Sosiaalisten tilanteiden hallinta ja ristiriitatilanteista selviäminen
· Vastuu välineistä, tiloista ja ympäristöstä
· Koulunkäynti ja aikataulujen noudattaminen
erinomainen (10) | Oppilas · käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti · noudattaa yhteisiä sääntöjä ja hyviä tapoja · arvostaa toisten ihmisten henkilökohtaista koskemattomuutta · on rehellinen ja luotettava · auttaa mielellään muita, luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä · huolehtii tehtävistä, välineistä ja ympäristöstä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti · asennoituu myönteisesti ja aktiivisesti koulunkäyntiin |
kiitettävä (9) | Oppilas · käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti · noudattaa yhteisiä sääntöjä ja hyviä tapoja · arvostaa toisten ihmisten henkilökohtaista koskemattomuutta · on luotettava ja rehellinen · auttaa muita, ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä · huolehtii tehtävistä, välineistä ja ympäristöstä tunnollisesti · asennoituu myönteisesti koulunkäyntiin |
hyvä (8) | Oppilas · käyttäytyy yleensä hyvin ja kohteliaasti · noudattaa lähes aina yhteisiä sääntöjä ja hyviä tapoja · arvostaa toisten ihmisten henkilökohtaista koskemattomuutta · tulee hyvin toimeen toisten kanssa ja toimii yleensä rehellisesti · huolehtii omalta osaltaan työrauhasta · huolehtii tehtävistään, välineistä ja ympäristöstä · arvostaa omaa ja toisten työtä · vaikuttaa omalta osaltaan ilmapiiriin myönteisesti · asennoituu enimmäkseen myönteisesti koulunkäyntiin |
tyydyttävä (7) | Oppilas · käyttäytymisen ongelmiin joudutaan toisinaan puuttumaan · noudattaa yhteisiä sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti · arvostaa yleensä toisten ihmisten henkilökohtaista koskemattomuutta · toimii yleensä rehellisesti · häiritsee oppitunteja ja tarvitsee tukea ryhmässä toimimiseen · huolehtii yleensä tehtävistään, välineistä ja ympäristöstä · asennoituminen koulunkäyntiin vaihtelee |
kohtalainen (6) | Oppilas · käyttäytymiseen joudutaan puuttumaan usein · suhtautuu välinpitämättömästi yhteisiin sääntöihin ja hyviin tapoihin · loukkaa toistuvasti toisten ihmisten koskemattomuutta tai käyttäytyy väkivaltaisesti · toimii toistuvasti epärehellisesti · häiritsee usein työrauhaa, ei hallitse ryhmässä toimimisen taitoja · on piittaamaton oppimisympäristöstään · vähättelee koulutyötä |
välttävä (5) | Oppilas · käyttäytymiseen joudutaan puuttumaan jatkuvasti, tarvitsee ulkopuolista kontrollia · ei välitä yhteisistä säännöistä eikä hyvistä tavoista · ei kunnioita toisia ihmisiä ja kohtelee muita ihmisiä huonosti · valehtelee toistuvasti · ei ole koulun kasvatus-ja kurinpidollisin keinoin ojennettavissa · halveksii ja laiminlyö tehtäviä, välineitä ja ympäristöä · ei arvosta omaa tai toisten koulutyötä |
4 | Oppilas · ei sopeudu kouluyhteisön sääntöihin |