Tavoitteet | Sisältö-alueet | Arvioinnin kohteet oppiaineessa | Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen | Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | | Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T 1 Oppilas ymmärtää oman kulttuurin merkityksen ja pystyy keskustelemaan oman kulttuurinsa piirteistä äidinkielellään. | S1 | Kielellisen ympäristön sekä kohdekielen aseman ja merkityksen hahmottaminen | Oppilas ymmärtää oman kulttuurinsa merkityksen ja pystyy mainitsemaan oman kulttuurinsa piirteitä. | Oppilas tunnistaa oman kulttuurinsa piirteitä ja pystyy mainitsemaan joitakin niistä. |
Työskentelyn taidot | | Työskentelyn taidot | Työskentelyn taidot | Työskentelyn taidot |
T2 Oppilas suhtautuu arvostavasti eri kulttuureihin. | S1 | | Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | Ei käytetä arvion tai arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T3 Oppilas vertailee eri kieliä ja niitä yhdistäviä piirteitä. | S1 | Kielellinen päättely | Oppilas osaa havainnoida eri kieliä ja mainita yhtäläisyyksiä ja eroja äidinkielen ja saksan kielen välillä. | Oppilas osaa havainnoida eri kieliä ja tiedostaa, että niiden välillä on eroja. |
T4 Oppilas tutustuu saksankielisiin aineistoihin eri medioissa. | S1 | Kohdekielisen aineiston löytäminen | Oppilas tunnistaa saksan kielen esiintymiseen eri medioissa. | Oppilas tietää, että saksan kieltä esiintyy eri medioissa. |
Kielenopiskelutaidot | | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot | Kielenopiskelutaidot |
T5 Oppilas harjoittelee monipuolisesti kielenoppimistaitoja. Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä muita kannustaen. | S2 | Toiminta itsenäisesti ja ryhmässä. | Oppilas osaa ilmaista itseään ja työskennellä ryhmässä muut huomioiden. Oppilas tietää, että saksan kieltä opitaan monin eri tavoin. | Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti, tukeutuen apuun ja harjoittelee työskentelyä muiden kanssa. |
T6 Oppilas osaa työskennellä tavoitteellisesti ja ottaa vastuun tehtävien loppuunsaattamisesta. Oppilas harjoittelee mahdollisuuksien mukaan erilaisten verkkotyökalujen käyttöä. | S2 | Kielenopiskelutavoitteiden asettaminen ja opiskelutottumusten löytäminen. | Oppilas opiskelee tavoitteellisesti ja ottaa vastuuta tehtävien suorittamisesta ja loppuun saattamisesta. | Oppilas pyrkii opiskelemaan tavoitteellisesti, mutta tarvitsee apua tehtävien suorittamiseksi ja loppuun saattamiseksi. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 Oppilas harjoittelee yksinkertaisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita | S3 | Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa | Oppilas harjoittelee yksinkertaisia suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita. | Oppilas pyrkii harjoittelemaan yksinkertaisia suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita. |
T8 Oppilas harjoittelee helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. | S3 | Viestintästrategioitten käyttö | Oppilas harjoittelee aktiivisesti helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. | Oppilas pyrkii harjoittelemaan helppoja kompensaatiostrategioita viestintätilanteissa. |
T9 Oppilas harjoittelee yksinkertaisia saksan kielen kohteliaita ilmauksia ja kielenkäyttöä. | S3 | Viestinnän kulttuurinen sopivuus | Oppilas harjoittelee yritteliäästi yksinkertaisia saksan kielen ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. | Oppilas pyrkii harjoittelemaan yksinkertaisia saksan kielen ilmauksia ja kohteliasta kielenkäyttöä. |
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
T10 Oppilas tulkitsee yksinkertaisia ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. | S3 | Tekstien tulkintataidot | Oppilas osaa tulkita yksinkertaisia ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. | Oppilas pyrkii tulkitsemaan yksinkertaisia ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä, mutta tarvitsee ohjausta työskentelyynsä.. |
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä | Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
T11 Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu kielen joihinkin oleellisimpiin rakenteisiin. | S3 | Tekstien tuottamistaidot | Oppilas harjoittelee ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu kielen joihinkin oleellisimpiin rakenteisiin. | Oppilas pyrkii harjoittelemaan ääntämistä, puhumista ja kirjoittamista sekä tutustuu kielen joihinkin oleellisimpiin rakenteisiin. |