Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Lielahden koulussa arviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin opetussuunnitelman edellyttämällä tavalla. Huoltajat saavat tietoa arvioinnista vanhempainilloissa, oppimiskeskusteluissa, palavereissa, Wilman kautta ja koulun opetussuunnitelmaa lukemalla.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Opettaja kertoo ryhmälleen lukukauden alkupuolella, mitkä näytöt vaikuttavat oppiaineesta saatavaan arvosanaan. Opettajalta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opettaja esittelee arviointiperusteet oppilailleen syyslukukauden alussa ja näyttää, mistä ne ovat luettavissa ePerusteissa. Vanhemmille arviointikäytännöistä kerrotaan yhteisissä vanhempainilloissa yleisellä tasolla; täsmällisempää tietoa voi kysyä ainetta opettavalta opettajalta.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen eri arvosanojen perusteet Lielahden koulussa
10
Ottaa muut huomioon kaikessa toiminnassaan.
Osoittaa vastuunkantoa myös kouluympäristöä ja -välineitä kohtaan.
Toimii myönteisesti ja vuorovaikutteisesti eri tilanteissa. On kohtelias, ystävällinen ja avulias. Osaa ratkoa ristiriitoja.
Käyttäytyy moitteettomasti ja tilannetietoisesti. Noudattaa hyviä tapoja ja innostaa myös muita myönteiseen käyttäytymiseen. Vaikuttaa hyvän ilmapiirin rakentumiseen.
Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä, ja käytös on esimerkillistä myös koulun ulkopuolelle suuntautuvassa koulun toiminnassa.
9
Ottaa muut huomioon, on kohtelias ja ystävällinen. Auttaa pyytämättä.
Huolehtii myös yhteisistä tiloista, välineistä ja sähköisistä ympäristöistä.
Toimii myönteisesti ja vuorovaikutteisesti eri tilanteissa.
Käyttäytyy moitteettomasti ja tilannetietoisesti. Noudattaa hyviä tapoja. Tukee hyvän ilmapiirin rakentumista.
Noudattaa oma-aloitteisesti yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä.
8
Ottaa muut huomioon.
Ottaa yhteiset tilat, välineet ja sähköiset ympäristöt huomioon.
Toimii siten, että vuorovaikutus on myönteistä kaikissa tilanteissa.
Käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti.
Noudattaa hyviä tapoja.
Tukee myönteisen oppimisilmapiirin rakentumista.
Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä.
7
Ottaa useimmiten muut huomioon ja tulee toimeen toisten kanssa.
Käyttäytyy yleensä asiallisesti ja toimii kouluympäristössä pääsääntöisesti vastuullisesti ja tilannetietoisesti.
Harkinta pettää joskus.
Toimii joskus vastoin järjestyssääntöjä ja hyviä tapoja.
Yleensä pyrkii kuitenkin noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä.
6
Oppilaalla on usein vaikeuksia ottaa muita huomioon.
Laiminlyö tai suhtautuu välinpitämättömästi yhteisiin tiloihin, välineisiin tai sähköisiin ympäristöihin.
Oppilaalla on toistuvasti vaikeuksia toimia myönteisessä vuorovaikutuksessa eri tilanteissa.
Käyttäytyy asiattomasti ja/tai tilannetta tai muita ihmisiä huomioon ottamatta.
Vähättelee hyvien tapojen merkitystä eikä noudata niitä.
Ei tue myönteisen oppimisilmapiirin rakentumista.
Suhtautuu välinpitämättömästi yhteisesti sovittuihin toimintatapoihin ja sääntöihin.
5
Ei osaa kontrolloida käytöstään muita kohtaan. Tulee toimeen vain joidenkin kanssa.
Suhtautuu piittaamattomasti kouluyhteisöön ja -ympäristöön.
On usein epäasiallinen ja ilkeä sanoissa ja teoissa.
On epärehellinen.
Harkinta pettää jatkuvasti.
Rikkoo ohjeita ja sääntöjä tietoisesti. Vetää myös muita mukaan huonoon käytökseen.
4
On kykenemätön työskentelemään luokassa tai ryhmässä.
Aiheuttaa vahinkoa ympäristölleen.
Kohtaa jatkuvasti vakavia haasteita toimia vuorovaikutteisesti eri tilanteissa.
Käyttäytyy tahallisesti asiattomasti, kielteisesti ja tilannetta huomioon ottamatta.
Suhtautuu piittaamattomasti hyvien tapojen noudattamiseen sekä kaikkeen koulun toimintaan.
Vaikuttaa kielteisesti ilmapiirin rakentumiseen.
Rikkoo jatkuvasti yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Saa toistuvasti rangaistuksia eikä ole koulun keinoin ojennettavissa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Valinnaisaineen opetussuunnitelman arviointikohtaan kirjataan, mikäli kyseisellä valinnaiskurssilla annetuilla näytöillä on mahdollisuus korottaa yhteisen oppiaineen arvosanaa. Tässä kohdassa mainitaan myös, minkä oppiaineen arvosanaa on mahdollisuus korottaa. Korotusmahdollisuus mainitaan myös valinnaisaineoppaassa. Lisäksi opettaja kertoo tästä ryhmälleen kurssin alussa.